Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

5 jaar oude pilsmout

Gestart door g20, 23-09-2009 09:53 u

Vorige topic - Volgende topic

g20

Ik heb een zak met 25 kg pilsmout gekregen vermoedelijk gekocht in 2004.
Is deze mout nog te gebruiken of is het beter om hem weg te doen.

Hopmans

MO

En hoe ruikt hij? Komt de mout schimmelig over?

Twonky

Hoi g20,

Mijn eerste biertje uit mout (ipv blivk) was (door omstandigheden) ook met mout die zeker 5 jaar oud was... maar die rook nog goed en was goed droog bewaard. Dat ging zonder problemen hoor!

Ik zou zeggen Doen!

Zwaai
 :degroeten:

Caspar

Ik zou het gewoon weg gooien... waarom een dag brouwen en een mooi bier riskeren voor 30 euri?

g20

De mout zat in een nog afgesloten verpakking.
Hij ruikt hetzelfde als mijn verse mout.
Zou het geen optie zijn om half vers en half oud te gebruiken.

Oscar

Tsja, het motto voor een goed bier is wel : "Gebruik verse ingrediënten". De geur zal vast nog wel goed zijn, echter zal de enzymatische werking minder zijn, dus bereid je dan voor op een laag rendement.

Het is het proberen waard, maar speel je op save, dan zou ik een verse zak aanschaffen. Maar niet iedereen is zo kritisch....

Muldermans

Tja versch is frisch zeggen ze wel eens, maar als hij nog goed ruikt (en smaakt) Graan kun je zo erg lang bewaren. Met mout zou het wellicht iets anders gaan, zoals Oscar zegt zouden de enzymen wel eens wat minder hun werk kunnen doen.

Persoonlijk ben ik niet zo'n weg gooier en zou ik gewoon even een proefbrouwsel maken, dan weet je meteen of je het weg moet flikkeren of niet.

Adrie

Als de mout droog is bewaard, kan er met de enzymen niet zoveel gebeurd zijn. Als de mout knapperig is en goed smaakt is er niet zoveel aan de hand. Desnoods kun je voor de zekerheid wat langer maischen dan je normaal zou doen. Proef je iets schimmeligs, dan moet je er vooral niet mee brouwen.

weed

Gewoon proberen wat geeft het als je een lager rendement hebt of dat je riskeert om met een bier te eindigen geschikt voor de gootsteen?
Je brouwt toch voor de lol.

Wel zou ik 1/3 of 1/4 vers gebruiken voor de benodigde enzymen op peil te krijgen/houden pilsmout staat er bol van dus de helft is niet nodig lijkt mij.

Johannes

Anton heeft volgens mij wel eens gebrouwen met mout uit de tijd van de oprichting van RTL Veronique...

Oscar

Citaat van: Johannes op 23-09-2009  14:02 umout uit de tijd van de oprichting van RTL Veronique...

;D ;D Volgens mij nog voor die tijd... :D

Hopmans

Muldermans

Nog van de zeetijd? Das oud........

Herman

Ik heb ook wel eens met zulke oude (en oudere) mout gebrouwen. Belangrijk is inderdaad dat ie niet muf ruikt en smaakt. Maar ik zou er wel een wat zwaarder bier mee brouwen en desnoods wat meer hop gebruiken. Lichtere bieren proef je eerder afwijking in.

Overigens gaat er inderdaad niks boven verse grondstoffen. Na een (proef)brouwsel weet je het.

g20

Als je nog met mout kan brouwen voor de tijd dat ik geboren was ( o zo jong ben ik ook weer niet), ga ik het toch een keer proberen.
Ik neem 1/4 verse mout en zie wel waar het schip strand.
Het is en het blijft toch zonde om 25 Kg  (nog goede) mout weg te gooien.

Bedankt voor de reacties   Dick

EBC

Verkopen aan de lokale kippenboer en verse mout gebruiken!

Je bent toch niet gek zeker  :weetniet:, alleen als brouwen geen hobby is maar noodzaak, dan kan je het doen.

Zonde van je tijd.

Mouterij Dingemans zet 6 maanden houdbaarheid op haar zakken mout. Als ik me het goed herinner, ik moet het nakijken...

Anton

Citaat van: Johannes op 23-09-2009  14:02 uAnton heeft volgens mij wel eens gebrouwen met mout uit de tijd van de oprichting van RTL Veronique...

Klopt bijna, de gerst was van 1992. Al die tijd wel afgesloten bewaard geweest. Het rook nog goed, lekker zelfs. Ik heb daar best wel goed bier mee gebrouwen. De enige fout was dat ik eerst een paar brouwtjes gemaakt heb met even oude hop en twee jaar oude korrelgist.  :stom:
Met versere hop en betere gist heb ik er naderhand lekker bier van gemaakt.
Het werd gebrouwen in de winter 2007/2008, de mout was dus 16 jaar oud.

Gewoon proberen dus.
 :degroeten:

Anton

Jacques

Ik zal ook nog eens een duit in het zakje doen.

Gewoon gebruiken die mout. Een houdbaarheid van 6 maanden geldt voor donkere mouten. Licht gekleurde mouten kun je veel beter bewaren. Wel moet de mout niet muf ruiken. In dat geval kun je beter nieuwe mout kopen.

EBC

Citaat van: Jacques op 23-09-2009  21:07 uIk zal ook nog eens een duit in het zakje doen.

...Een houdbaarheid van 6 maanden geldt voor donkere mouten...

Ga dan maar eens een zak pilsmout bij Dingemans aan de poort halen. Ik weet wel wat Brouwland als houdbaarheid op hun zakken plakt, maar Dingemans denkt daar toch anders over.

Maar goed. Ik weet het niet, want ik brouw alleen met verse mout  :D.

Volgens mij verandert mout van vers, naar minder vers, naar smakeloos, naar niks meer, naar muf. Als muf nu de norm is, dan zijn we al een eind weg van lekker.

Vergelijkbare Topics (7)

30095

Reacties: 20
Gelezen: 5249

43619

Reacties: 12
Gelezen: 2235

28869

Reacties: 14
Gelezen: 3901

9125

Reacties: 37
Gelezen: 12960

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.