Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verse hop

Gestart door gerardvdweide, 09-09-2009 19:02 u

Vorige topic - Volgende topic

gerardvdweide

Hallo, wie kan mij vertellen hoe ik verse hop bewaar. Hij is vanmiddag geplukt. Het is een lange streng met de hopbellen er nog  aan.
Kan ik alle hopbellen gebruiken.

groeten gerard van der weide

Oscar

gerardvdweide

Moet ik ze eerst nog drogen en zit er verschil in mannetjes en vrouwtjes (deze moet je gebruiken, dat weet ik).

MO

Gerard, je brouwt alleen met bellen waarin geel poeder zit. Mannetjes hop geeft geen bellen. De belletjes moet je dus zonder steeltje plukken.

Je kunt hop drogen, je houdt dan ongeveer 25 g droog uit 100 g nat over. Het beste kun je ze dan ingesealed, dus zonder lucht invriezen.

Drogen neemt veel ruimte in, en geeft wat viezigheid omdat het gele plakkende poeder er uit valt. Je kunt hop ook nat invriezen, het liefst zonder lucht, dus minstens in een uitgeknepen zak. Gebruik van natte hop dus 4 tot 5 keer zoveel als je gewoon bent.

Je kunt er ook meteen mee brouwen, dan ben je er het snelst van af.

Jacques

Het drogen schijnt toch wel een functie te hebben. De hoparomastoffen moeten een klein beetje oxideren voor een betere smaak. Tijdens het drogen gebeurt dit. (Bron: Using Hops van Mark Garetz.)

Huub Krekels

Dit klopt volgens mij. De geur van de hop kwam bij mij veel meer vrij bij de gedroogde hop als bij de natte hop. Ik vond de gedroogde hop ook kleveriger. Hoe is jullie ervaring?

RobinB

Bij mij ook, en dat was maar goed ook want ik had mijn twijfels bij de natte hop.
Toch nog goed gekomen met mooi geurige hop! :D

JeroenCV

Hoi Gerard,

Leuk dat je ook het forum hebt bereikt. Sorry dat ik je in het cafe gisteren niet goed kon helpen. Maar je ziet de tips al staan.

Zeiltje neerleggen op zolder, hop daar laten drogen, de bellen zonder steeltjes en dan bewaren in de vriezer of meteen op je nieuwe brouwset gebruiken.

Vergelijkbare Topics (7)

38532

Reacties: 8
Gelezen: 1934

36271

Reacties: 6
Gelezen: 2753

24787

Reacties: 11
Gelezen: 4523

19624

Gestart door Wallie

Reacties: 5
Gelezen: 5367

13695

Reacties: 18
Gelezen: 8239

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.