Zijn koolzuur- en bier steekventielen voor Cornelius vaatjes verschillend?

Gestart door JWVG, 26-08-2009 14:52 u

Vorige topic - Volgende topic

JWVG

Heren,

ik vrees dat dit wel eens een heel domme vraag zou kunnen zijn voor velen van jullie, maar ik weet het niet.... Ik heb zojuist een gevecht gehad met een Cornelius vaatje omdat ik een eerste glaasje van mijn gefustelde Twoasted Bitter wilde proeven (er zit trouwens echt een zuurtje in, maar dat is voor een andere draad). Ik had zeer veel moeite om de koppeling van het picknicktapje op het steekventiel te krijgen, moest flink veel kracht uitoefenen. Het verwijderen ging al helemaal niet, waardoor ik uiteindelijk met een hamer tewerk moest gaan en de koppeling gedeeltelijk heb gemold voordat ik hem eraf kreeg (ook al eng - met een hamer een drukvat bewerken....)

Ik vraag me af of ik misschien per abuis een bierkoppeling op een koolzuur steekventiel heb willen aansluiten. Het valt me nl op dat je aparte steekventielen voor koolzuur en voor bier kunt kopen bij de leveranciers, maar ik heb geen flauw idee hoe en of ze verschillen. Het enige verschil dat ik zie is dat sommigen een soort inkepingkje hebben in de moer waarmee ze vast worden gedraaid, en anderen niet. Weet iemand of er echt verschil is, en zo ja: wat het CO2 steekventiel is en welke het  bier steekventiel?

Ik hoop dat de vraag tenminste helder is..

:degroeten: JW.

Adrie

Het lukt mij zonder moeite om een koolzuurkoppeling op een bier-uit ventiel te zetten, maar niet om een bierkoppeling op een koolzuur-in ventiel te zetten, dus het lijkt erop dat er verschil is. Op het oog is dat echter niet zo te zien. Misschien is het een kwestie van minder dan een millimeter. Een koolzuurventiel heeft een stervormige ring aan de onderkant (je weet wel, waar je de tang op zet om hem vast te draaien) en een bierventiel een zeshoekige.

JWVG

Citaat van: Adrie op 26-08-2009  15:06 uHet lukt mij zonder moeite om een koolzuurkoppeling op een bier-uit ventiel te zetten, maar niet om een bierkoppeling op een koolzuur-in ventiel te zetten,

Nou ja - ik rapporteer hier dus dat het wel met veel geweld mogelijk is, maar eenmalig omdat het daarna stuk is  :pan:. Dank je wel! Maar volgens mij is het verschil tussen CO2 ventiel en bier ventiel soms nog subtieler dan ster vs zeshoekig. Mijn bier koppeling van Candirect ziet er zo uit:

Om veiligheidsredenen link verwijderd.

En mijn koolzuurkoppeling:

Om veiligheidsredenen link verwijderd.
(sorry, directe link naar plaatjes lukte me niet...)

Zoek de verschillen! Bij het koolzuurventiel een paar heel kleine inkepinkjes op die zeshoek. That's it.

Nou ja, ik ga dus maar weer een nieuwe picknicktap bestellen, zodat het WHO binnenkort mijn zure bier kan proeven van de tap  :P.

Henielma

De diameter van de verbreding is bij de OUT breder.

Een tip bij het plaatsen van deze aansluitingen. Trek ook bij het maken van de verbinding de opgezette rand van de connector naar boven net zoals je doet bij het loshalen. Als je dat deel naar boven trekt is er nog maar weinig kracht nodig om de verbinding te maken. Het voordeel hierbij is dat het eerder opvalt dat je de verkeerde aansluiting hebt.

JWVG

Citaat van: Henielma op 26-08-2009  16:26 uDe diameter van de verbreding is bij de OUT breder.

Ik zie het nu, behoorlijk subtiel! Dank je wel! Dat verklaarde de kracht die ik nodig had om de verkeerde aansluiting te maken. Hmm..... nu dus maar eerst alle overdruk erafhalen, en dan het steekventiel vervangen door een biersteekventiel.

Albertus

Ik zie toch een duidelijk verschil. Bij de CO2 koppeling is de bovenste ring een stuk dunner.

Bert

JWVG

Zie je die bij je eigen ventielen, of op die website? Ze kunnen nog een beetje verschillen per type. Bij die van mij is het verschil in ieder geval erg subtiel, maar het is er wel zoals Henielma al aangaf. Maar misschien bedoel jij hetzelfde?

Albertus

Het verschil zie ik op de website, zelf rommel ik met partyvaatjes. Inderdaad hetzelfde verschil dat Henielma constateert.

Bert

JWVG

Ah, maar dat is dan gedeeltelijk toeval, want op de website staan ze beiden niet helemaal precies hetzelfde, waardoor het verschil wat groter lijkt dan het in het echt is (ik zie dat nu pas). Maar ik kan je verzekeren dat het in het echt een erg subtiel verschil is - A3 zag het ook al niet (en dat wil wat zeggen  :D).

Nou ja - ik heb mijn antwoord, bedankt!

JW.

DP

:degroeten:

Hallo JW,

Het is wel degelijk van belang om de juiste connectoren te gebruiken zodat je later als het fust gevuld is nog weet welke, welke is!

De CO2 kan je inderdaad herkennen aan de ingeslepen rand, en in het fust aan het korte pijpje,

Ook staat er bij mij op het fust GAS in,

De bie connector is zonder ingeslepen rand en heeft in het fust een langere pijp om het bier tot op de bodem te kunnen leegtappen,

Groet DP  :degroeten:

DP

Ik zag dat je net offline gegaan bent , maar een picknicktapje moet je niet bestellen ik kan je hier aan helpen,
ik heb er nog twee liggen, en wil je die best opsturen voor noppie!

Laat maar horen.

JWVG

Ha DP,

Allereerst: dank je wel! Dat aanbod sla ik zeker niet af! Ik stuur je een pb'tje, en zorg dat er een paar flesjes voor je zijn op de hobbybrouwendag!

Ik weet wel welke ingang voor koolzuur is, en welke voor bier (en dus waar het korte en lange buisje aan hangt) - dat was het probleem niet. Maar ik wist niet welk type steekventiel ik op de koolzuur'buis' en op de bier'buis' moest draaien. Maar nu gelukkig wel  :duimop:

DP

Citaat van: JWVG op 26-08-2009  18:56 uHa DP,

Allereerst: dank je wel! Dat aanbod sla ik zeker niet af! Ik stuur je een pb'tje, en zorg dat er een paar flesjes voor je zijn op de hobbybrouwendag!

Ik weet wel welke ingang voor koolzuur is, en welke voor bier (en dus waar het korte en lange buisje aan hangt) - dat was het probleem niet. Maar ik wist niet welk type steekventiel ik op de koolzuur'buis' en op de bier'buis' moest draaien. Maar nu gelukkig wel  :duimop:

Je zending ligt klaar met een kleine meter slang, zelf ff zorgen voor eventuele slangen klemmen (zijn niet beslist echt nodig)
je kan zelf de slang lengte bepalen, enne je biertje sla IK natuurlijk niet af, tot 17-10 in Oss.

groet, DP  :degroeten:

JWVG

JWVG

Citaat van: DP op 26-08-2009  20:08 uJe zending ligt klaar met een kleine meter slang, zelf ff zorgen voor eventuele slangen klemmen (zijn niet beslist echt nodig)

Vanochtend om 12 uur al bezorgd  :o. Directie orders  :D. Dave, je bent knettergek, maar je wordt echt enorm bedankt!  :groots:

(ps weet je zeker dat een slangeklem aan het tapuiteinde ook niet  nodig is? Die slang glijdt er nogal makkelijk overheen. Nou ja, eventjes naar de gamma is snel gebeurd!

DP

Citaat van: JWVG op 27-08-2009  17:16 uVanochtend om 12 uur al bezorgd  :o. Directie orders  :D. Dave, je bent knettergek, maar je wordt echt enorm bedankt!  :groots:

(ps weet je zeker dat een slangeklem aan het tapuiteinde ook niet  nodig is? Die slang glijdt er nogal makkelijk overheen. Nou ja, eventjes naar de gamma is snel gebeurd!

Directie order... ja dat klopt dan laat mijn planner de order uit het systeem... snap je... geen belasting betalen hé voor een vriendendienst.  :verbergen:
Als de slang (niet geprobeerd) inderdaad te los om het tapgedeelte gaat, ja dan zou ik ook ff naar de gamma gaan (alhoewel ik betwijfel dat de Gamma slangenklemmen heeft van 11 tot 13 mm. Ik heb er wel een verloopnippel voor de vustconnector bij gedaan. Tja stom ik had er dan ook ff een klemmetje bij moeten doen maar die had ik hier niet meer liggen.

toch veel plezier ermee !  :degroeten:

Vergelijkbare Topics (7)

43132

Reacties: 11
Gelezen: 2031

15542

Reacties: 14
Gelezen: 4552

23009

Reacties: 48
Gelezen: 29398

33306

Reacties: 3
Gelezen: 2146

41695

Gestart door Thomas

Reacties: 42
Gelezen: 7758

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.