Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Een bijzondere avond bij De Roerstok in verband met het 25-jarig bestaan

Gestart door Jacques, 14-03-2009 15:35 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Gisteren heeft De Roerstok een bijzondere avond gehad in het kader van het 25 jarig bestaan van deze club.

Op één avond waren er maar liefst 4 gastsprekers waaronder Pierre Rajotte uit Canada. Pierre is bij de meesten van ons vooral bekend als auteur van brouwboeken. Naast Pierre vertelden de volgende andere personen een boeiend verhaal: Derek Walsh (ook een Canadees van geboorte), Marc Andries (brouwerij de Vlier) en Pol Ghekiere (brouwerij/bed and breakfast La Vielle Forge en tevens gids bij La Chouffe).

Saillant detail is dat Marc Andries werkzaam is geweest bij de bekende Belgische brouwerijfabrikant Meura en dat zijn nieuwe brouwerij geproduceerd is door Pierre Rajotte in Canada.
Marc pas een ééntemperatuursmaischmethode tot bij 65 ºC. De brouwketel heeft een inhoud van 500 liter en heeft geen roerwerk. Voor het spoelen van de bostel wordt een ronddraaiende stang gebruikt (Scotich cross) zoals Jasper (EBC) die ook een tijdje terug gekocht heeft. De hele manier van werken lijkt op dit van een hobbybrouwer inclusief het gebruik van korrelgist (Safale).

Degenen die vorige week bij Zythos zijn geweest hebben het bier van Marc kunnen proeven. Meer over Marc en zijn brouwerij kun je vinden op http://www.brouwerij-devlier.com/kessel-blond.php

Derek Walsh deed verslag van zijn brouwervaringen samen met Pol Ghekiere. Pol werkt met een Baumeister.
Samen met zijn vrouw Tine heeft Pol een gastenverblijf in de Ardennen vlak bij Houffalize (lijkt mij een aardige plek voor een weekendje weg)

Derek, Pierre, Marc en Pol.

Jacques en Pierre

Voor alle foto's die door mij gemaakt zijn zie deze link.

Tijdens de clubavond heeft ook Antoinnette Reijnen foto's gemaakt. Zie hier.

Naast de foto's heb ik ook filmpjes gemaakt.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.