Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hergisting met champagnegist

Gestart door loe, 10-03-2009 16:32 u

Vorige topic - Volgende topic

loe

Allen hoi,

Ik heb om medische redenen (lage rugpijn) nog steeds mijn bier dat ik eind december heb gebrouwen niet gebotteld.
Nu heb ik het idee om het alsnog te bottelen met champagnegist.
Het is een blond bier met start sg. 1063 en een eind sg.1010.
Het zit nog steeds in de lagertank in de kelder bij +/-7 C°.
Moet ik een starter maken of gewoon genoeg korrelgist (champagne)gebruiken.
Wie heeft hier ervaring mee?
Vr. groenten     LOE

Adrie

Waarom champagnegist? Elke bierkorrelgist voldoet voor hergisting op fles, je zou zelfs broodgist kunnen gebruiken. Neem een stuk of twee korreltjes per fles en je hebt voldoende voor de hergisting. Een week of twee warm wegzetten (18 tot 25 graden) en je bier is op druk.

loe

Adrie
  Het zal volgens mij ongeveer een 7.4 vol% hebben.
  Zal die gist dit aankunnen, of gaat hij hier zachtjes ten onder.
LOE

MO

Broodgist, biergist, champagnegist, ze kunnen dit allemaal aan.

Nog een vraagje: per flesje een korreltje is erg veel werk. Hoe zou je dit nu het beste over de hele partij bier kunnen verdelen?

loe

Mo
Gewoon oplossen in water zeker?
LOE

En .... natuurlijk suiker toevoegen..

loe

Heren,
Iemand nog ideeën.
loe

thibolleke

Ik heb wel eens een beetje slurry, van een ander brouwsel dat ik net had overgeheveld, bij het te bottelen bier vermengd.
Dit heeft mijn APA van 12 % alc vol mooi hergist. Die APA had trouwens een half jaar gelagerd.

René K

Heb je ook nog flessen gebotteld zonder verse gist? Lijkt me wel mooi om te zien of de gisting dan nog weer op gang komt.
Maar 12% en een halfjaar zijn natuurlijk geen beste omstandigheden voor de gist.

Pad

Wij gebruiken altijd champagnegist voor onze hergistingen. We lossen per 30 L bier één zakje op in een glas water (hydrateren) en voegen dit dan toe aan het bottelvat. (Indien je de suikeroplossing kookt en warm toevoegt aan het bottelvat zorg er dan voor dat je dit doet voor je de gist erbij doet.)

Voordelen van champagnegist zijn dat het een hoge alcoholtolerantie heeft, geen smaakafwijkingen veroorzaakt en goed aan de bodem van de fles kleeft.
(Dit zijn onze ervaringen toch, wij brouwen zo ongeveer 1000 L per jaar al meer dan 5 jaar na mekaar en nooit problemen mee gehad.)

thibolleke

Citaat van: René K op 10-03-2009  18:49 uHeb je ook nog flessen gebotteld zonder verse gist? Lijkt me wel mooi om te zien of de gisting dan nog weer op gang komt.
Maar 12% en een halfjaar zijn natuurlijk geen beste omstandigheden voor de gist.

Nee ik heb de slurry bij het bottelvat toegevoegd zonder eerst een paar flesjes af te vullen. Had ik kunnen doen maar gaf de originele gist toch niet veel slaagkansen meer.

RobinB

Champagnegist lijkt me inderdaad ideaal voor hergisting op fles van zware bieren.
Champagnegist kan 18% aan, dus dat zal het probleem niet zijn. Ook schijnen ze niet om te kunnen gaan met maltotriose en >.
Kans is hiermee klein dat het bier verder gist, alleen de toegevoegde bottelsuiker wordt vergist.
En hij is relatief smaakneutraal.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.