Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wat verdampt er zoal bij het koken?

Gestart door Anton, 22-10-2008 20:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Anton

Voor het eerst mijn mammoetbrander uitgeprobeerd. Dat was een komplete verrassing.
Het moest een simpele zware jongen worden met 3400gram pilsmout voor 10ltr bier.
begin SG zou plm 1090 worden.

Voor 10ltr bier werd 17ltr water op 52° gebracht om 20 min te maischen. Ik spoel weinig of niets.
De vlam heel klein gedraaid en op de thermometer gelet. Even roeren en ineens was het 57°. OK, dan maar door naar 62° en hierbij blijven roeren met de vlam meestijds uit. Dit ging goed. Idem bij de 72° rust. Naar 78° was maar een paar minuutjes en de jodiumproef was OK.
Met de hevelfilter het wort van de bostel gescheiden en toen hopkoken. Er was maar 9,5 ltr, dus drie liter water toegevoegd.
Hop erbij en koken met die hap. Mooi rollend koken.

Ik moest plots een boodschap doen, zette de wekker op 90 minuten en mijn vrouw zou daarna het gas dichtdraaien en de deksel op de ketel doen als ik er nog niet weer zou zijn. Wel, ik kwam na 92 min. terug en zag dat ik nog maar 7,5ltr in de ketel had. Daar ik dacht dat er alleen water verdampt was heb ik er dus maar drie liter bij gedaan.

Na afkoelen bleek het SG maar 1055 te zijn.
Is er met het "inkoken" meer dan alleen maar water verdampt?

Anton

Oscar

Er verdampt feitelijk alleen water (Reken technisch). Alleen weet jij nog niet het verdampingsverlies van die brander. Deze lijkt dus hoger te liggen
dan waarmee jij voorheen verwarmde. Als jij volume voor en volume na hebt gemeten, heb je nu wat meer inzicht in je verdampingsverlies.

Je lage SG komt omdat je zomaar 6 liter water hebt toegevoegt..Met een andere brander zal je rendement ook iets veranderen. Wel je recept doorgerekend ?

Anton

Ja, dat inzicht heb ik nu wel, maar ik had verwacht dat het SG hoger zou zijn, ook na het aanvullen.

RobinB

Heb je het SG en volume voor het koken ook gemeten?
Suikers kook je niet uit, dus dan zal je rendement flink laag geweest zijn...?

Anton

volume voor het koken was 12,5 ltr
SG niet gemeten

RobinB

Zal vast ongeveer 1046 geweest zijn  :clownsmile:
Dan is er denk ik iets mis gegaan!

Oscar

Citaat van: Anton op 22-10-2008  21:45 uSG niet gemeten

Les voor de volgende keer!

Anton

Citaat van: Oscar op 22-10-2008  22:02 uLes voor de volgende keer!
En zo leer je nog elke keer. :-\

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.