Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Weetjes over bier

Gestart door Peter_van_den_Hurk, 02-10-2008 03:55 u

Vorige topic - Volgende topic

Peter_van_den_Hurk

Vriendinnen en vrienden van her Bier,
Ik ben al maanden voor mijn site www.bierproevenmetpeter.nl   "Weetjes oven bier" aan het verzamelen.
Op dit moment staan er al meer dan 75 "weetjes" op de site.
Ik hoop en verwacht dat op deze site liefhebbers zijn het "Edele vocht" die mijn lijst van Weetjes over bier uit kunnen breiden.
Mijn vraag is dan ook: "Laat mij en ook jouw hobbybroeders delen in jouw bijzondere wijsheid op biergebied"
Vanzelfsprekend ben ik benieuwd wie weetjes heeft die andere bezoekers op dit forum verbaast doet staan.
Groet Peter

De-Geert

Leuk die weetjes!
Ik zou wel ff op de spelling letten, met name de eerste alinea staat bomvol spelfouten.
Verder zou ik ook een wat andere opmaak maken, nu heb je een scheiding door alinea's maar het is me niet helemaal duidelijk waar een nieuwe alinea voor dient. Het lijkt me geen nieuw onderwerp of zo.
Als je alle weetjes voorafgaat door een nummering, of een streepje, of een punt etc. is het duidelijker dat het een nieuw weetje betreft.

Verder staan er nog wat opmerkelijke dingen in:
zoals dat een bier van 10% op 17 graden geschonken dient te worden.
dat EBC de maat is voor lichtdoorlatendheid (dan zou het een maat voor helderheid zijn, niet voor kleur)

Ik zal nog eens nadenken over leuke weetjes:
- zo heb ik een keer in een Belgische brouwerij gehoord dat de naam witbier komt door een slechte vertaling.

RobinB

Citaat van: De-Geert op 02-10-2008  08:30 uIk zal nog eens nadenken over leuke weetjes:
- zo heb ik een keer in een Belgische brouwerij gehoord dat de naam witbier komt door een slechte vertaling.

Yep, van "wheat-beer" toch?

MO

Opbouwende kritiek:

- de weetjes staan in groepjes gesorteerd (via regels wit) terwijl dat geen doel lijkt te hebben. Een aantal weetjes lijken ook door elkaar te staan (met halve, onafgebroken zinnen)

- ik begrijp niets van het weetje over schuim. Wil je nu suggeren dat elk schuim wit is? Het lijkt er te staan, maar je weet zelf wel dat dat niet zo is

Peter_van_den_Hurk

Citaat van: MO op 02-10-2008  13:36 uOpbouwende kritiek:
- ik begrijp niets van het weetje over schuim. Wil je nu suggeren dat elk schuim wit is? Het lijkt er te staan, maar je weet zelf wel dat dat niet zo is

Heer Mo
Het is bijna allemaal van internet geplukt. Neem alles niet letterlijk.
Ik zou het fijn vinden als de reacties (en de nieuwe weetjes) meteen naar mij kwamen, info@bierproevenmetpeter.nl dan kan ik alles meteen aanpassen,
Groet en dank voor de oplettendheid, Peter

Oscar

Citaat van: Peter_van_den_Hurk op 02-10-2008  14:08 uHet is bijna allemaal van internet geplukt. Neem alles niet letterlijk.

Geplukt of niet, het moet natuurlijk wel kloppen. Het zou je misstaan als je info op die website zet terwijl het niet klopt terwijl je zelf beter weet. Een beetje van internet en een beetje van Peter... :proost2:

epiphonix

Citaat van: De-Geert op 02-10-2008  08:30 u...Ik zou wel ff op de spelling letten, met name de eerste alinea staat bomvol spelfouten...

Inderdaad, maar lager in de tekst gaan de spelfouten vrolijk door. Ik zou de hints nog eens allemaal doorlichten en wat consequentie inbouwen.

Nog 2 nieuwe opmerkingen dan:
-Het is niet "silicium" dat meebouwt aan beenderen, maar "calcium". Ik vraag me trouwens af hoe silicium in bier geraakt, tenzij je met zand aan't brouwen bent...
-1 mL jodium in 100 mL water is verwarrend, aangezien jodium een vaste stof (of gas) is, maar nooit vloeibaar. Daar zou je nog wat moeten over specifiëren, de concentratie aan opgelost jodium in water/ethanol speelt uiteraard een rol bij de EBC kleur. Op deze manier is het eenvoudig een eigen EBC-metertje te maken.

MO

Overdreven: eigenlijk is het hele weetjes een rommelig onderdeel met heel veel fouten. Ik zou de tekst eerst editen voordat je het op het net zet. Ik neem aan dat je serieus genomen wilt worden als bierkenner en gever van proeverijen.

Qua lay out is het overigens een prachtige site.

epiphonix

Citaat van: MO op 03-10-2008  10:24 uQua lay out is het overigens een prachtige site.

Dat dan weer wel... :duimop:

Peter_van_den_Hurk

Citaat van: epiphonix op 03-10-2008  09:36 u-Het is niet "silicium" dat meebouwt aan beenderen, maar "calcium". Ik vraag me trouwens af hoe silicium in bier geraakt, tenzij je met zand aan't brouwen bent...

Het zou beter zijn om even te zoeken op internet voordat je deze dingen gaat beweren. Omdat ik het in eerste instantie ook niet helemaal begreep heb ik dat n.l. wel gedaan ( zoek eens op: silicium bier).  De combinatie van die 2 woorden leverde 29.000 resultaten op.
Maar ja, die zullen het natuurlijk ook allemaal fout hebben.

Peter

epiphonix

Ok, het is mogelijk (al vraag ik me af wáár silicium vandaan kan komen)

Dit vond ik alvast:

CiteerDit zit er in een glas bier:
Water - 194 gram
Ethanol -8 gram
Koolhydraten - 6 gram
Calorieën - 85 Kcal
B1 - 0,021 mg
B6 - 0,093 µg
B3- 1,613 mg
B5 - 0,206 mg
B11 - 21 µg
B12 - 0,07 µg
Kalium - 89mg
Magnesium - 21mg
IJzer - 0,10mg
Seleen - 4,3 µg
Zink - 0,07 mg
Calcium - 18 mg

Neem de cijfertjes niet té nauwkeurig "een glas bier" is niet zo strikt gedefinieerd...

Drents Hopbier

Citaat van: epiphonix op 03-10-2008  13:37 uOk, het is mogelijk (al vraag ik me af wáár silicium vandaan kan komen)

Op WWW staat >Silicium ofwel kiezelzuur is voor het menselijk lichaam een belangrijke voedingsstof. Het menselijk lichaam bevat 7 gram silicium. Ter vergelijking: het lichaam bevat 3 tot 3,5 gram ijzer en 100 tot 150 mg koper. Silicium komt vooral voor in de beenderen, de huid, de aderwanden, de milt, de pezen, de spieren, de bijnieren, de pancreas, de lever, de nieren, het hart, de schildklier en de thymus. De belangrijkste voedingsmiddelen waarin silicium voorkomt zijn de volkoren graanproducten (met uitzondering van maïs), champignons en de schil van vruchten.>

Silicium zal uit de mout en iets uit het brouwwater komen. Het gaat natuurlijk wel om erg kleine hoeveelheden.

Hopbier

RobinB

Toch moet ik epiphonix gelijk geven, dat bij botten de link met calcium logischer is dan met silicium!

Oscar

Citaat van: RobinB op 03-10-2008  20:44 udat bij botten de link met calcium logischer is dan met silicium!

Och, als je bier bij het bottelen al glashelder is.. :P

Menno

Citaat van: Peter_van_den_Hurk op 02-10-2008  03:55 uMijn vraag is dan ook: "Laat mij en ook jouw hobbybroeders delen in jouw bijzondere wijsheid op biergebied"
Uhm... link naar het forum?  ;D

Sorry, kon het niet laten, inkoppertje Peter! ;)

epiphonix

Citaat van: Oscar op 03-10-2008  20:56 uOch, als je bier bij het bottelen al glashelder is.. :P

Nice...

Iemand nog een antwoord op de concentratie van de jodide-oplossing?

Peter_van_den_Hurk

Citaat van: epiphonix op 04-10-2008  19:15 uNice...

Iemand nog een antwoord op de concentratie van de jodide-oplossing?

Vriend Epiphnix,
Ga eens op Google kijken. ---?  Topic: Verkeerde EBC waarde,  In het forum hobbybrouwen 
Goed kans dat daar het antwoord staat.
Groet Peter

Peter_van_den_Hurk

Citaat van: epiphonix op 03-10-2008  09:36 u-Het is niet "silicium" dat meebouwt aan beenderen, maar "calcium". Ik vraag me trouwens af hoe silicium in bier geraakt, tenzij je met zand aan't brouwen bent...

Leuk stukje uit Belgie is te vinden op http://www.beerparadise.be/myDocuments/05/009%2Fbg_-_minder_kans_op_osteoporose_dankzij_bier.pdf

RobinB

Silicium heeft een ondersteunende rol net als veel andere sporenelementen, maar het belangrijkste mineraal voor de botten blijft wel calcium natuurlijk ;) :)

epiphonix

CiteerWat het bier zijn weldoende effecten tegen osteoporose lijkt te geven, is zijn natuurlijke en hoge
siliciumgehalte, zijnde 11 tot 40 mg per liter.
(En, zie hierboven, 18 mg Ca/25 cL bier, dat maakt 72 mg Ca/L)

Dus moet ik de silicumtheorie aanhangers toch gelijk gaan geven, kijk 'ns aan...

Je kan er wel iets van maken "Wist je dat het gehakte silicium in bier (40 mg/L) zo hoog is dat het helpt om je botten te verstevigen en zo ostheoporose tegen te gaan? Het gehalte calcium is ongeveer gelijk aan 72 mg/L."

MO

Peter, even gechecked, je weetjes zien er al veel beter uit.

Peter_van_den_Hurk

Citaat van: MO op 14-10-2008  23:25 uPeter, even gechecked, je weetjes zien er al veel beter uit.
Dank heer Mo,  Nu is het nog beter geworden. Een taaldeskundige heeft de eventuele foutjes aangewezen.
Groet Peter

Vergelijkbare Topics (7)

15635

Reacties: 19
Gelezen: 30089

7209

Reacties: 15
Gelezen: 4704

41336

Gestart door rick1989

Reacties: 6
Gelezen: 1609

33140

Reacties: 2
Gelezen: 1764

22503

Reacties: 11
Gelezen: 3944

20-03-2013 22:59 u
door ThomasM
16750

Reacties: 6
Gelezen: 3913

10181

Reacties: 4
Gelezen: 3744

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.