Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Moutlijst ProMash

Gestart door MH, 22-09-2008 22:10 u

Vorige topic - Volgende topic

MH

Beste forumleden,
Ik ben van plan om weer eens wat te gaan brouwen. Nu gebruik ik het programma ProMash voor de recepten maar het gebeurt mij maar al te vaak dat als ik een recept wil invoeren ik niet de juiste mout soorten kan selecteren uit de lijst met mouten die standaard in ProMash aanwezig zijn.
Heeft iemand toevallig een geupdate lijst? Eventueel met een geupdate lijst van de hop soorten? (of andere geupdate lijsten?)

Dank.

:proost2:
Marcel

Oscar

Citaat van: MH op 22-09-2008  22:10 uHeeft iemand toevallig een geupdate lijst? Eventueel met een geupdate lijst van de hop soorten? (of andere geupdate lijsten?)

Wel voorspelbaar antwoord van mij: de tabellen van BrouwVisie zijn redelijk up-to-date... Die zou je over kunnen typen  :bijdrage_forum:  Maar ja of dat handig is... ::) :P

:degroeten:

EBC

Deze gebruik ik...
Het zijn bestanden waar ik alle onzin uit heb weggehaald. Back to basic...

MH

Bedankt voor de snelle antwoorden.

@EBC: Ik zie inderdaad dat de lijst kleiner is dan die ik gebruikte. Maar ik was bv. een recept aan het invoeren met cara crystal mout 120 EBC. Nu zag ik in jou lijst ook een cara crystal mout staan maar deze gaf maar 90 EBC. Pas jij dan de lijst aan en verander je de 90 EBC in 120 EBC?

@Oscar: Kan ik inderdaad ook doen  ;)  (Edit: Ik zag Cara crystal mout 120 EBC ook niet in jou lijst voorkomen)

Jacques

Het probleem is dat we zo veel verschillende ingrediƫnten kunnen gebruiken dat geen enkele database volledig is. En als men de intentie heeft om een complete database te maken dan staan er zo veel dingen in die je nooit zult gebruiken dat deze onhandig wordt in het gebruik.

Mijn advies is zo veel mogelijk de database aan te passen aan je persoonlijke behoefte. Meestal is dat niet zo veel werk.

EBC

Mijn moutdatabase heeft alleen mouten die door Brouwland worden verkocht en hier en daar nog wat extra als ik dat toevallig in huis heb. Cara 120 staat daar zeker tussen.

Als jij die ziet als 90 EBC, dan staan jouw Promash system settings anders. Ik werk met 'Traditional EBC' als malt color. Jij met de 'New Method'.

Software is leuk, maar vergelijken werkt alleen als je gelijke instellingen gebruikt... Ik heb ze bijgevoegd. Wil je ze gebruiken, sla dan eerst je huidige instellingen op een een bestandje, dan kan je altijd weer terug. Schrik niet als met mijn instellingen ProMash zijn groene koperen jas heeft verruild voor modern RVS  ;).

RobinB

Citaat van: MH op 22-09-2008  22:29 u(Edit: Ik zag Cara crystal mout 120 EBC ook niet in jou lijst voorkomen)

Dan heb je toch niet echt goed gekeken, Cara120 gebruik ik vrij vaak in mijn bieren en staat dan ook gewoon in de lijst van BrouwVisie!
Zowel als cara120 en als caramunich (120EBC) :)

MH

Ik ben nog niet zo goed bekend met alle moutsoorten en wist niet dat cara120 en caramunich hetzelfde is als cara crystal 120 ...   ::)

@EBC: bedankt voor je bestanden

:proost2:
Marcel

Vergelijkbare Topics (7)

924

Reacties: 17
Gelezen: 11394

16569

Reacties: 2
Gelezen: 2358

8259

Reacties: 37
Gelezen: 14088

2694

Reacties: 8
Gelezen: 5513

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.