Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

BIEZ (Brouwen In Een Zak)

Gestart door Adrie, 17-09-2008 15:20 u

Vorige topic - Volgende topic

Adrie

Aan de andere kant van de wereldbol leven ook heel wat hobbybrouwers. Op het AussieHomeBrewers forum heeft men een brouwvariant ontwikkeld waarmee je met 1 pan af kunt: BIAB (Brewing In A Bag: brouwen in een zak). Zie bijvoorbeeld DEZE site. Het lijkt ook wel wat op de Walhalla installatie van de Maaslandbrouwerij.

Het idee is dat je de geschrote mout in een fijnmazige, nylon zak stopt en die in je pan met maischwater laat zakken. Je maischt als gebruikelijk. Na de laatste temperatuurstap takel je de zak uit de pan, laat hem uitlekken en gaat het wort koken.

Men heeft er goede resultaten mee en het spaart veel tijd (filteren en spoelen hoeven niet meer). Het rendement is wel wat lager. Als test heeft men identieke brouwsels gemaakt met deze methode en de gebruikelijke brouwmethode en met de driehoekstest gekeken of er verschillen waren. Slechts een enkeling kon de verschillen proeven. Bieren die op deze wijze gebrouwen zijn winnen net zo goed prijzen op wedstrijden als conventioneel gebrouwen hobbybrouwsels.

De eenvoud van dit concept, het feit dat je maar 1 pan nodig hebt en tijd spaart spreekt me wel aan. Voor beginners is het systeem natuurlijk helemaal aantrekkelijk. Als je het goed aanpakt moet het met oxidatieverschijnselen ook wel meevallen, lijkt me (langzaam de zak uit de pan takelen). Ik heb wel wat bedenkingen: hoe zit het met de helderheid van het wort? Je hebt geen mogelijkheid tot het recirculeren van wort totdat het helder is zoals je wel bij het filteren kunt. Wat is het risico op oxidatie? Kun je een meerstapsmaisch doen zonder dat er iets aanbrandt (de zak bijvoorbeeld)?

Is er hier iemand die al eens zoiets heeft uitgeprobeerd?

bjgodefr

Deze brouwzak is in ieder geval wel te koop bij Brouwland onder de naam maischketel afkookzak

http://www.Brouwland.com/setframes/?l=&to=http%3A//www.Brouwland.com/shop/product.asp%3Fcfid%3D28%26id%3D1416%26xin%3D%26src%3Dmaisch%26dt%3D21&shwlnk=0

Ik had 'm voor ik met brouwen begon in de winkel zien liggen en de aanschaf overwogen, toch maar niet gedaan...

Joh

Deze manier van brouwen ziet er op het eerste gezicht zeer aantrekkelijk eenvoudig uit!
Slechts 1 ketel in plaats van 3 ketels!

Tot hoeveel liter bier kan je hier mee maken?

Iemand ervaring met deze manier van brouwen?

:beersmiley:

Adrie

Er zijn mensen die tot 30 liter bier brouwen op deze wijze. Maar het hangt natuurlijk sterk af van hoe groot je brouwketel is, want alle brouwwater plus de mout moet erin passen.

Hopmans

CiteerIs er hier iemand die al eens zoiets heeft uitgeprobeerd?
Ongeveer.
Mijn filterzak had ik in een emmer hangen, en toen schepte ik het beslag vanuit de maischpan hierin.
Het rendement was zeer beroerd (45% Europees).
Met de filterkuip was het boven de 60%.
Later maakte ik pas gebruik van BrouwHulp.
Ik weet niet wat die 45% omgerekend zou zijn naar Amerikaans rendement.
Ik gok nog geen 60%.

:weetniet:

Adrie

Citaat van: bjgodefr op 17-09-2008  15:56 uDeze brouwzak is in ieder geval wel te koop bij Brouwland onder de naam maischketel afkookzak

http://www.Brouwland.com/setframes/?l=&to=http%3A//www.Brouwland.com/shop/product.asp%3Fcfid%3D28%26id%3D1416%26xin%3D%26src%3Dmaisch%26dt%3D21&shwlnk=0

Ik had 'm voor ik met brouwen begon in de winkel zien liggen en de aanschaf overwogen, toch maar niet gedaan...

Deze zak is niet geschikt. Men waarschuwt ervoor dat je heel fijn geweven polyester moet hebben om een substituut te hebben voor een normaal filterbed. De grof geweven stof in de brouwlandzak houdt te weinig klein spul tegen.

Gerb

Ik heb dit ook wel eens geprobeerd met een veel kleinere hoeveelheid mout. Volgens mij was het iets van 1 kg, maar als het eenmaal volzuigt wordt het wel zwaarder. Ik denk dat je wel een takelsysteem of zo iets moet hebben wil je 30 liter bier maken. Mijn rendement was met mijn experiment ook erg laag, ergens rond de 45% meen ik. Ik had dan ook een kleine zak en de mout werd lastig benat.

Dit neemt niet weg dat het voor sommige mensen misschien een wat lagere drempel is om volmout te gaan brouwen.

Herman

Ik heb ervaringen met iets soortgelijks. Fons en ik hebben gebrouwen in waszakken. Stop de mout in een waszak, maisch in water en op het einde verwijder je de maischzak, legt deze in een filter/klaringskuip en schept hier het troebele wort overheen.

Dit is de basis voor ons instappakket, waarmee geinteresseerden voor een pietluttig bedrag direct kunnen beginnen met moutbrouwen in plaats van de gebruikelijke moutextracten. E.e.a. gaf een prima bier, zonder ook maar iets van oxidatie te bemerken. Het bier viel ook tijdens de gildeavond goed in de smaak.

Hopmans

Ik denk dat het niet eens zo verkeert is om hier mee te beginnen.
Men kan gelijk aan de gang zonder moeilijk te doen met filtersystemen bouwen.
Je krijgt ook heldere wort, en de smaak zal niet onderdoen.
Ook is het hele proces in één pan te realiseren.
Het enige nadeel is het rendement.
Daar heb je als beginner nog helemaal geen boodschap aan.

:degroeten:

bazje

Heeft Edgar dit experiment ook niet eens uitgevoerd ?  ???

René K

Waarschijnlijk bedoel je DEZE draad?

Edgar

Inderdaad. Maar dan iets opgeleukt met een circulatiepompje. Het werkte ondanks stommiteiten mijnerzijds.

Citaat van: Adrie op 17-09-2008  15:20 uJe hebt geen mogelijkheid tot het recirculeren van wort totdat het helder is zoals je wel bij het filteren kunt.

Toch wel dus. Hevelfilter onder de zak en pompen maar. Blijven circuleren tijdens het langzaam heffen zou de helderheid moeten verbeteren.

CiteerIs er hier iemand die al eens zoiets heeft uitgeprobeerd?

Waarvan akte.

Citaat van: René K op 17-09-2008  23:11 uWaarschijnlijk bedoel je DEZE draad?

Waarin een verwijzing naar deze draad. Ik was dus niet de eerste (maar had het wel zelf bedacht!).

bazje

Yep  :duimop:

En het resultaat was goed zo te lezen, buiten de foutjes na dan.

Heb je deze procedure nog eens herhaald Edgar?

Het draadje stopt bij een technische aanpassing die mogelijk gedaan zou kunnen worden.

Anton

Citaat van: Adrie op 17-09-2008  15:20 uIs er hier iemand die al eens zoiets heeft uitgeprobeerd?

Ja hoor,
We hebben het 20 jaar geleden geprobeerd. Een brouw van 200 ltr met 3 brouwers.
Een -hele- dag tevoren met oude koffiemolens "geschroot" en op de brouwdag met drie man die 40 kg mout in een zak in de ketel laten zakken. De zak was fijnmazig en hittebestendig en kwam van een melkpoederfabriek. Na het maischen moest de zak eruit maar hij was toen zo zwaar dat we hem kapot moesten snijden....... :stom:
De puinhoop was kompleet. :verbergen:

Anton

Vergelijkbare Topics (7)

28854

Reacties: 11
Gelezen: 4347

15835

Reacties: 38
Gelezen: 11773

19911

Reacties: 28
Gelezen: 13889

24739

Reacties: 125
Gelezen: 71071

8910

Reacties: 8
Gelezen: 3469

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.