Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Mijn eerste echte bier

Gestart door medemaker, 05-09-2016 20:14 u

Vorige topic - Volgende topic

medemaker

Na wat jaren aanmodderen met blikken, heb ik laatst mijn eerste echte bier gebrouwen, zoals het hoort.

Mijn doel was een bitter, hoppig, iets fris-zurig biertje.

75% Swaen Pilsner                      5KG
25% White Swaen tarwemout      1KG
De tarwemout voor een wat lichtere, zurige smaak (had ik ergens gelezen)
45 minuten op 63-65 graden en 15 minuten op 70 graden.
Het SG kwam iets hoger dan ik had gedacht dus heb het aangelengt naar 22L met een SG van 1.058

Mijn doel was een bitter, hoppig biertje
40 gram Hop BLOEMEN Northern Brewer 100 (bitterhop) 60 minuten koken.
20 gram Hop BLOEMEN Cascade (aromahop) 5 minuten koken.
En dan nog een koude hopgift van 25 GR Cascade

Omdat ik weinig verstand heb van gist, heb ik Brouwmarkt TOP gist gebruikt  :weetniet:

De vergisting is behoorlijk rap verlopen, na 2 dagen was het SG slechts 1.010. (brouwkamer staat op het zuiden)
En wacht nu tot de boel opklaart.

Graag hoor ik jullie input en verwachtingen van mijn recept.
Ik heb van diversen websites info gebruikt en dat samengevoegd naar wat er nu boven staat te borrelen.
Ben ook erg nieuwsgierig naar het biertype wat ik heb gebrouwen, maar kwam er zelf niet uit, gezien de enorme hoeveelheid biertypen.
Heb op internet gezocht naar een tooltje waarmee jeje biertype kon bepalen, helaas tevergeefs.

SanderH

Amerikaans tarwe bier? (American Wheat Ale.) Al is het aandeel tarwe misschien wat te laag ervoor.
Zou je kunnen opgeven wat de alfa zuur percentages van de hop waren? (puur uit interesse!)

medemaker

Northern Brewer 10.2
Cascade 6

medemaker

Citaat van: SanderH op 05-09-2016  20:38 uAmerikaans tarwe bier? (American Wheat Ale.) Al is het aandeel tarwe misschien wat te laag ervoor.
Zou je kunnen opgeven wat de alfa zuur percentages van de hop waren? (puur uit interesse!)

Maar Amerikaans tarwebier heeft toch niet zo'n hoge bitterheid?

SanderH

Was die 22 liter na het koken en aanvullen met water of voor het koken?
Even om een en ander in BrouwHulp te zetten, geeft wat meer beeld over wat je gebrouwen hebt.

medemaker

Na het koken en aanvullen met water

SanderH

American wheat ale blijft toch nog mijn keuze. Maar het mooie is, als het na het rijpen op fles anders uitpakt, pas je gewoon de naam aan!

Haagse Wouter

Maakt toch ook niet zo veel uit? Zolang je niet aan een wedstrijd mee doet of als doel hebt klassieke bieren te brouwen maakt het niet uit in welke klasse het valt.

Vergelijkbare Topics (7)

41538

Reacties: 8
Gelezen: 1405

22653

Gestart door stinkmuis

Reacties: 12
Gelezen: 3193

2655

Gestart door Henk oet Paiz

Reacties: 8
Gelezen: 3472

45157

Reacties: 1
Gelezen: 492

32770

Reacties: 5
Gelezen: 1727

8604

Reacties: 13
Gelezen: 3264

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.