Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Super eenvoudige Chili bier mbv moutextract blik

Gestart door Bose, 25-02-2014 19:10 u

Vorige topic - Volgende topic

Bose

Hallo allen!

Komend weekend wil ik de hand leggen aan mijn eerste brouwsel. Omdat ik een tijdje geleden een paar Chili Biertjes heb geprobeerd en ik dol ben op pepers vond ik het wel leuk om a) super eenvoudig te beginnen met de "just add water" blikken en b) om een poging tot de doen om chili bier te maken. Het basis bier is overigens een weizen biertje geworden omdat die van zichzelf lekker mild zijn en dus wel een bite moeten kunnen hebben. Mocht dit echt niet lekker zijn kom ik daar over een paar week wel achter en probeer ik wat anders, maar deze keuze staat al vast...

Zoals gewoonlijk met nieuwe dingen proberen loop ik echter tegen een paar kleine praktische bezwaren aan en hoop op deze manier de verzamelde kennis van de Nederlandse brouwmeesters te kunnen raadplegen ;)

Nu lijken de meeste recepten die ik vind er al vanuit te gaan dat ik zelf ga maischen en de pepers kan laten meekoken, dit is dus al niet het geval met de blikken (al kan ik het water natuurlijk voorkoken met alleen de pepers?). Wanneer is de juiste stap om de pepers toe te voegen, vóór het gisten, of zelfs de volledige gistperiode erin laten weken.. of toch eerst de chili's koken in het water, dan afkoelen en dat water gebruiken om te brouwen?

Een ander probleem waar ik nu tegen aan loop is dat ik 2 soorten pepers heb gevonden (groene peper en een pimento de padron, welke beide niet pittig (genoeg) zijn. Ik was op zoek naar jalapeno's maar die heb ik vooralsnog niet kunnen vinden. Mocht ik geen geschikte pepers kunnen vinden, kan ik ook "vals spelen" en chilipoeder gebruiken? (ik kan me voorstellen dat dit echter bezinkt in plaats van oplost)

Nog even op een rij:

1) Wanneer voeg ik de pepers toe bij het brouwen met de ingedikte moutextracten?
2) Mocht ik geen geschikte peper vinden, kan ik chilipoeder gebruiken, zoja, hoe?

Alvast bedankt voor eventuele tips!

wilbertd

Ik heb wel eens wat gedroogde chilivlokken bij een blikbrouwsel gedaan, tijdens het vergisten. Chilipoeder zou ook gewoon werken lijkt me, komt toch zo'n beetje op hetzelfde neer.
Het resultaat was inderdaad een flinke prikkel achter in de keel.
Het was weer eens wat anders :)

RobinB

Capsaïcine (het scherpe van de peper) is slecht oplosbaar in water, maar beter in alcohol (en vet).
Zodoende heeft toevoegen tijdens/na de vergisting waarschijnlijk meer effect dan tijdens het koken.

Wat je ook kan doen is een alcoholmaceraat maken en van dit extract een hoeveelheid naar behoeven toevoegen. Voordeel hiervan is dat je het kan doseren. :)

BRAAF bier

Ik ga dit jaar mijn eigen pepers kweken en wil die ook gaan gebruiken in een bier. Weet alleen nog niet hoe/wie/wat ik het ga doen.
Maar heb er wel zin in!

Bose

Ik heb even moeten googlen wat een alcoholmaceraat is ;) - Dit klinkt wel als een mogelijke oplossing.. ik zie rum voorbijkomen als de basis, maar voor een chilibiertje lijkt me tequila geschikter. Bedankt voor de tip, ik ga er alvast even mee spelen. Dit zou na de gisting toegevoegd moeten worden neem ik aan? (ivm alcohol percentage en de gist die zijn werk nog moet doen)

Als er nog andere tips zijn hoor ik ze overigens ook nog graag ;)

RobinB

Neutrale alcohol leent zich hier ook goed voor. Goedkope wodka, liefst met zo weinig mogelijk smaak bijvoorbeeld. :)

Gerb

Ik heb vaker bieren met pepers gemaakt en ik gebruik altijd jenever, daar proef je niets van. Mijn ervaring bij het toevoegen van pepers aan het koken is dat er nauwelijks pittigheid en maar weinig smaak wort opgenomen door het wort. Als je zin hebt, staat hier een stukje geschreven:
http://brouwerijdewatertoren.blogspot.nl/2014/02/welke-peper-in-welk-bier.html

Bose

Nou, jenever heb ik toevallig staan, en gezien ik dat niet drink heb ik inmiddels een half cola fles gevuld met jenever en daar een half potje chilipoeder in gedaan. Tevens bij de lokale supermarkt  rode habanero's gekocht.

De bedoeling is om de jenever in het weekend door een filtertje te halen om de poeder er weer uit te krijgen, en dat in de 22 liter te gooien voor het gisten aan (om de doodsimpele reden dat ik na het gisten niet meer kan roeren ivm bezinksels).

@Gerb: Hoeveel jenever gebruik je doorgaans voor ~20 liter bier? Ik kan me niet voorstellen dat er een hele fles in verdwijnt bijvoorbeeld ;)

Gerb

He Bose, het gaat niet om de hoeveelheid alcohol, maar om de uiteindelijke gewenste pittigheid. Begin eens met een borrelglaasje en doe daar de peper in. Laat dit een week weken en verwijder de peper. Dit kun je dan in het bier druppelen en zodoende aan het bier toevoegen.

Ikzelf gebruik voor 25 liter 1/4 tot 1 peper (bijv Habanero of Chipotle) op 1 borrelglaasje alcohol. Mijn ervaring is dat je de pepers beter gedroogd en evt gerookt toe kan voegen. Door het drogen concentreren de smaken en wordt de smaak van de peper (naast de pittigheid) beter te proeven.

Bose

Top! Ik heb nu 2 habaneros in ongeveer een half cola glas vol jenever staan. Ik laat het tot zaterdag weken, dan heb ik eindelijk de tijd om aan de slag te gaan. Ik zal het voorzichtig toevoegen en af en toe even het brouwsel proeven op pittigheid. Weken wachten lukt me nu niet meer ;)

Vergelijkbare Topics (7)

8715

Gestart door ed

Reacties: 6
Gelezen: 6124

42332

Reacties: 6
Gelezen: 957

31174

Reacties: 1
Gelezen: 1023

15788

Reacties: 51
Gelezen: 13623

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.