Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Donker bier - welke hop?

Gestart door MO, 22-04-2004 17:40 u

Vorige topic - Volgende topic

MO

Brouwcollega's

Ik ga zaterdag een donker bier brouwen. Ingredienten:

76,5% pilsmout
8,2% 120 EBC caramout
2,4% 900 EBC chocolade mout (ca 1.5% aan het eind van maischen)
5,9% tarwemout
7,1% donkerij kandij

met de Chimay gist. SG's 1075 naar 1018

Nu de vraag: welke hoppen zal ik gebruiken. Ik dacht allereerst aan 40 g Fuggles en 10 g Tettnanger voor 90 min en 10-20 g Tettnanger voor 2 min.
Maar ik heb ook Styrian, Cascade, Spalt Select en Hallertau Perle tot mijn beschikking.
Wat denken jullie zullen de mooiste hoppen zijn voor dit bier?

gr
MO

TVERSCH

Hoi Martin

Voor donker bier vind ik Northern Brewer (in combinatie met Goldings) wel een prettige hop, maar die heb jij niet in je assortiment.

De Cascade en Spalt Select zou ik eerder in lichte bieren gebruiken, maar smaak is nu eenmaal persoonlijk.

Tettnang vind ik wel een lekkere aroma hop, dus blijven Styrian / Fuggles of Hallertau Perle over om mee te koken.

Het is lang geleden dat ik Fuggles heb gebruikt, maar het is wel verwant aan Styrian.  In mijn herinnering was Fuggles een wat 'scherpe' hop, en minder aromatisch dan de Styrian.

Ik zit even te bladeren in mijn recepten, en zie dat ik de Fuggles het laatst gebruikt heb in 2001, in een zwaar donker bier (begin SG 1090/eind 1018)- 1uur meegekookt,  en in een lichte bock  (begin SG 1067 eind 1013) ½ uur meegekookt.

Bij beide recepten heb ik geen opmerkingen geplaatst over de hopsmaak, dus zal het wel acceptabel zijn geweest.
 :degroeten:
Theo

MO

Theo,
bedankt voor je opmerkingen. Volgens jou zit ik dus goed zo met mijn hopgift. Iemand anders nog opmerkingen?
gr
MO

MO

Ik heb gisteren dit bier gebrouwen. En dankzij de levendige discussie op dit onderwerp (?) heb ik me maar aan mijn initiele hop plan gehouden. maischschema: 90 min 69 grC. Nu in het gistvat: 23 L met een SG van 1082. Ondanks verdunnen kwam ik niet lager. Dit zou aan de monstername kunnen liggen (niet homogeen ondanks roeren). Voor deze hoeveelheid heb ik 250 g chocolademout gebruikt; 75 g tijdens de hele maisch en 175 g helemaal op het eind, net voor het verwarmen naar 78 grC. Wat een ongelooflijk zwart bier levert dat op. Hopelijk met niet te veel stout achtige smaken. We zullen zien. Het waterslot is overigens zeer zeer actief, maar wat wil je bij gebruik van een gistkoek na lageren, daar zitten ontzettend veel actieve gistcellen in, en die zijn ook nog eens in topconditie kennelijk.
gr
MO

Bas

Is 250 gram Chocolate mout op 23 liter niet erg veel (meer dan 2,4%)? Kans is groot dat je bier zwart wordt en een aangebrand smaakje gaat krijgen.

Grt, Bas H.

MO

Ja, eigenlijk wel. De idee is dat als je het heel kort meemaischt, dat je dan wel de kleur krijgt maar niet de smaak. Met de Westmalle Dubbel die ik het geprobeerd na te brouwen heb ik 100 g (op ca 23 L) zo heel kort meegemaischt en in de smaak was niets gebrand cq stout achtigs te ontdekken. Maar de kleur viel me wat tegen, was eerder licht bruin of donkeramber dan diepbruin. Vandaar nu wat meer. Misschien heb ik overdreven maar dat weten we over een maandje of twee.
gr
MO

MO

Gisteren gelagerd op 1025 terwijl hij eergisteren 1027 was. Dat gaat me allemaal net iets te traag. Gelukkig is er in het lagervat toch nog aardig wat activiteit (ca 4 blubjes per minuut). Ik heb het lagervat lekker warm ingepakt, met twee dikke dekens. Na het weekeinde nog maar eens meten.
De smaak is heel erg vol. Zoet natuurlijk, maar ook veel prettige esters en een schitterende zwarte mout smaak. Ben heel benieuwd wat dit gaat worden
gr
MO

MO

Gisteren heb ik deze jongen, genaamd Broeder Bubbecus eens gedegusteerd. Hij staat nu drie weken op de fles. Hij is geeindigd op 1020, en dat met de Chimay gist. Ik heb wat minder suiker gebruikt dan anders (5.5 g) omdat de lagerfles nog een beetje blubte. De schuimkraag was dan ook wat minder, maar er zat al zat koolzuur in. En wat een smaak. Een rijk palet van koffie (donkere mout), subtiele hop en verrukkelijke gist. Alcohol warmend (8.7%).  Bepaald geen zomerbier...
Over de schuimkraag meer in de eenstapsmaisch thread.
gr
MO

Adrie

Brouwers,

Ik heb dit bier geproefd zonder dat ik wist dat het dit bier was. Hier mijn bevindingen, opgeschreven voordat MO mij vertelde wat ik aan het drinken was. Naar mijn beleving leek ie het meest op een robust porter:

Kleur: zeer donker, zwart
Schuim: fijn, beige, zakt snel in tot dun laagje
Geur: gebrand, metalig, licht fruitig
Koolzuur: matig
Smaak: zoet, gebrand bitter, metalig, koffie, licht fruitig
Body: dun tot matig, had meer gemogen voor de zoetheid
Nasmaak: vloeit uit, bitterig
Mondgevoel: plakkerig
Oordeel: mooie robust porter, maar een voor de stijl te weinig body en niet bitter genoeg.

Het recept nalezend moet ik zeggen dat ik de Chimay-gist er niet uit had gehaald. Het bier was wel fruitig, maar niet overdreven.

Groeten,

A3

MO

Het is inderdaad een beetje een maf bier geworden, en het is terecht dat A3 het iets stout-achtigs vindt hebben. Ik ben er heel tevreden over omdat hij mooi zoet is (maar niet te). Het was niet makkelijk om met de Chimay gist op 1020 uit te komen. Ik heb 90 min gemaischt bij 69 grC hiervoor, en dat is wel erg hoog. Het enige minpuntje is dat schuim en koolzuur veel te weinig is. Wellicht dat dat door de donkere mout komt, en/of door de eenstapsmaisch, maar omdat dat planningstechnisch beter uitkwam heb ik vrij vroeg gebotteld, en ik wist niet zeker of het bier nog wat verder zou vergisten dan 1020. Ik heb dus maar 5,5 g/L suiker gebruikt, en dat blijkt achteraf dus duidelijk te weinig te zijn. A3, bedankt voor je kritische woorden.

Vergelijkbare Topics (7)

24237

Gestart door harry

Reacties: 58
Gelezen: 18109

5455

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 8
Gelezen: 2912

19-12-2006 07:37 u
door oranjeboombiertje
44616

Reacties: 15
Gelezen: 3304

29395

Reacties: 2
Gelezen: 1847

10734

Reacties: 85
Gelezen: 23904

18621

Reacties: 5
Gelezen: 3100

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.