Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Quadrupel op de mandfles

Gestart door langewout, 14-11-2019 12:46 u

Vorige topic - Volgende topic

langewout

Heren,

Een dikke twee maand geleden heb ik een qaudrupel gebrouwen.
Van deze batch heb ik als experiment 5 liter weg gezet in een mandfles inclusief wishky/eikenhout.

De overige liters heb ik afgevuld en voorzien van bottel suiker (6 gr/l) om ongeveer 2,4 CO2/L te bereiken.
Deze week een flesje geproefd en de smaak is fantastisch, al zeg ik het zelf  :-X , maar er komt nauwlijks tot geen schuimkraag.
Ook is de CO2 niet optimaal.

Mijn vermoeden is dat ik te weinig gist heb toegevoegd. 11,5 gram op 20 liter met een SG van 1092, eind SG van de batch was 1022.

Wanneer ik de quad uit de mandfles ga bottelen wil ik dit proberen te voorkomen, heeft iemand hiervoor tips?
Is het misschien verstandig om nog weer een pakje gist toe te voegen aan de mandfles bijv 2 week voor het bottelen?
Of zijn er andere dingen die ik kan doen?

hobbybob

Hay

Nee gewoon bij het bottelen bottelgist toevoegen.
Is een veel voorkomend probleem bij zwaardere bieren en al zeker bij quadrupels.
En al veel over geschreven.

langewout

Citaat van: Hay op 14-11-2019  18:38 uNee gewoon bij het bottelen bottelgist toevoegen.
Is een veel voorkomend probleem bij zwaardere bieren en al zeker bij quadrupels.
En al veel over geschreven.

Hay, dankjewel!

middelaersch

Citaat van: hobbybob op 14-11-2019  17:33 uRecept? Welke gist?

Inderdaad toch handig als je even meldt welke gist je hebt gebruikt. Niet elke gist is geschikt voor zulke zware bieren.

langewout

Citaat van: middelaersch op 14-11-2019  21:15 uInderdaad toch handig als je even meldt welke gist je hebt gebruikt. Niet elke gist is geschikt voor zulke zware bieren.

Fermentis BE-256 safebrew abbey ale

middelaersch

Citaat van: langewout op 14-11-2019  21:44 uFermentis BE-256 safebrew abbey ale

Die moet toch wel een quad aan kunnen lijkt me.
Dan inderdaad maar bottelgist toevoegen.

Vergelijkbare Topics (7)

31502

Reacties: 12
Gelezen: 2278

27538

Gestart door Gadiot

Reacties: 7
Gelezen: 3542

8694

Reacties: 17
Gelezen: 6342

41579

Reacties: 2
Gelezen: 923

33772

Reacties: 11
Gelezen: 2343

27907

Reacties: 8
Gelezen: 3898

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.