Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Maischschema quadrupel

Gestart door Mighty Mark, 29-10-2013 00:48 u

Vorige topic - Volgende topic

RobinB

En toch is hier meermaals getoond dat langere maischschema's een hoger rendement geven...

Jacques

Citaat van: RobinB op 07-11-2013  21:43 uEn toch is hier meermaals getoond dat langere maischschema's een hoger rendement geven...

Daar zit een grens aan. Ook is de extra opbrengst relatief gezien gering.
Mijn ervaring is dat korte maischschema's ook heel effectief kunnen zijn.

Naar mijn idee speelt de dikte van het beslag een rol. Bij een dikker beslag zijn de enzymen volgens mij minder gevoelig voor de thermische belasting.

RobinB

Ik ben ook geen langmaischer, maar het wordt genoemd, vandaar. :)

Mighty Mark

Zal het ook zo kunnen zijn dat ik een week na het brouwen al kan bottelen? Heb dinsdagmiddag de gist erbij gedaan en ik zat gistermorgen(vrijdag) al op een SG van 1020. Heb hem constant op 21 ºC.

Robert1968

Zou best kunnen, maar waarom zou je het doen? Geef de gist de kans zijn werk af te maken en te bezinken. Je bier is echt niet sneller op dronk door nu al te bottelen (integendeel).

Mighty Mark

De reden om wel snel te willen bottelen is het Infectiegevaar bij 21 ºC  en eventuele luchtinlaat als je histingsvat lekt. Als ik gebotteld heb kan ik ook weer nieuw bier in dit gistingsvat hevelen. Maar ik wacht inderdaad nog een weekje tot alles bezonken is en zeker weet dat de vergistbare suikers opgesnoept zijn.

RobinB

Citaat van: Mighty Mark op 09-11-2013  18:17 uDe reden om wel snel te willen bottelen is het Infectiegevaar bij 21 ºC

Misschien moet je de beginnerscursus nog even doorlezen? ;)

Mighty Mark

Citaat van: RobinB op 09-11-2013  19:01 uMisschien moet je de beginnerscursus nog even doorlezen? ;)

Dat zeer zeker. Bedankt voor de tip!

Wel heb ik dit in de beginnerscursus gevonden:

Laat in ieder geval het bier geen weken dan wel maanden staan bij een hogere temperatuur voordat je gaat bottelen. Als je dat doet dan zal de hergisting minder vlot verlopen en heb je kans dat er een infectie in je bier komt. Door temperatuurschommelingen kan er namelijk lucht in de mandfles komen. Zeker als door verdamping er minder water in het waterslot zit waardoor lucht makkelijker het waterslot kan passeren.

RobinB

Mja, dat gaat nergens over.
Maanden misschien, maar het is geen enkel probleem als je bier een paar weken staat. Zeker niet als je op ca. 75% vd vergisting hevelt naar een passend vat/ mandfles met weinig kopruimte.

Waar je voor moet zorgen is dat het goed is uitgegist. Zolang het nog gist, wordt er nog CO2 gevormd dus komt er ook geen lucht naar binnen.
Als er te weinig water in je waterslot zit, dan doe je er wat bij.

Ik denk dat, gezien de gist en de 16,7% van het extract aan suiker, die 1020 nog wat aan de hoge kant is. Laat hem eerst rustig uitgisten, dan pas bottelen. :)

Mighty Mark

Ik wacht nog even. Vond het wel snel gaan de eerste 3 dagen.

Oxhead

Drie dagen is natuurlijk niks voor een Quadrupel. Ik zou minstens 3 weken wachten voor ik aan bottelen zou gaan denken.
Mits het sg niet meer zakt natuurlijk.
Succes. :degroeten:

Mighty Mark

Citaat van: Oxhead op 10-11-2013  01:33 uDrie dagen is natuurlijk niks voor een Quadrupel. Ik zou minstens 3 weken wachten voor ik aan bottelen zou gaan denken.

Gisteravond nog even gekekeken: 1017,5 sg.

Heb het toch maar overgeheveld voor de "lagering". Ik laat hem op dezelfde temperatuur staan.

EvdBroek

Lijkt mij veel te snel. Mijn quadrupel is zeker 2,5 week bezig geweest met gisten

Mighty Mark

Citaat van: EvdBroek op 10-11-2013  12:58 uLijkt mij veel te snel. Mijn quadrupel is zeker 2,5 week bezig geweest met gisten

Het verschilt natuurlijk per batch en gist. Het is nooit mijn bedoeling geweest om met 3 dagen te bottelen. De vraag was: als de sg niet meer zakt, kun je dan bottelen? Blijkbaar wel als ik dat zo lees en over na denk.

RobinB

Citaat van: Mighty Mark op 10-11-2013  13:40 uDe vraag was: als de sg niet meer zakt, kun je dan bottelen?
Dat uiteraard altijd.

Het probleem is echter dat je niet met 3 dagen vergisten al kan vaststellen dat de SG niet meer zakt.
Daar heb je meer tijd voor nodig. :)

Robert1968

Constante SG is één, maar ik zou ook niet graag alle gist in mijn flesjes willen hebben. Bezinking kost, afhankelijk v/d giststam, meer tijd dan de duur v/d hoofdgisting.

ThomasM

Citaat van: EvdBroek op 10-11-2013  12:58 uLijkt mij veel te snel. Mijn quadrupel is zeker 2,5 week bezig geweest met gisten

Mijn quad met 3787 duurt ook al echt heel lang. 26-10 gebrouwen. Genoeg gist, genoeg belucht. Van 1.083 naar 1.017 pas. Ik wil 'm het liefste op 1.012 laten eindigen omdat hij anders iets te zoet is en het recept om 1.012 vraagt, maar ik vraag me af of dat lukt.

Jacques

Citaat van: RobinB op 09-11-2013  22:02 uMja, dat gaat nergens over.
Maanden misschien, maar het is geen enkel probleem als je bier een paar weken staat.

Veel hobbybrouwers laten het bier veel te lang staan voordat ze bottelen. Het doet het bier meer kwaad dan goed is mijn ervaring. Als het bier is uitgegist kun je bottelen. Zo simpel is het.

Hoe lang een gisting duurt is sterk afhankelijk van de het zwaarte van het wort, hoeveelheid gist, de conditie van de gist, het gistras en de vergistingstemperatuur. Daarom is het zo lastig om te zeggen hoelang een vergisting duurt. Het hangt er van af.

RobinB

Citaat van: Jacques op 10-11-2013  17:31 uAls het bier is uitgegist kun je bottelen. Zo simpel is het.

Dat ontkent ook niemand (zie boven je), maar suggereren dat je bier geïnfecteerd raakt doordat je het een paar weken laat staan, gaat gewoon nergens over.

Jacques

Citaat van: RobinB op 10-11-2013  17:47 uDat ontkent ook niemand (zie boven je), maar suggereren dat je bier geïnfecteerd raakt doordat je het een paar weken laat staan, gaat gewoon nergens over.

Toch wel! Ik heb diverse keren gezien dat watersloten uitdroogden en dat er een kaaminfectie op het bier kwam. Vaak was dat in de vakantieperiode wanneer het warm was. Als de brouwer even de tijd had genomen om het bier te bottelen voordat de koffers werden gepakt had dit voorkomen kunnen worden.

RobinB

Incidenten onder bijzondere omstandigheden.
Als hij/zij even wat water in het waterslot gedaan had was er ook niks gebeurd.

Sowieso twijfelachtig of het door lucht blootstelling komt.
Ik denk dan eerder aan passerende fruitvliegjes dan aan een beetje lucht.

Jacques

Ik zal de cursus op dit punt aanpassen. Het gaat inderdaad om incidenten die wanneer je de vloeistof in waterslot in de gaten houdt voorkomen kan worden (dat gaat niet als je op vakantie bent...).

Vergelijkbare Topics (7)

33772

Reacties: 11
Gelezen: 2342

27907

Reacties: 8
Gelezen: 3896

43605

Reacties: 20
Gelezen: 2074

38310

Reacties: 22
Gelezen: 3549

29748

Reacties: 34
Gelezen: 8678

27490

Reacties: 8
Gelezen: 4368

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.