Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Waterhoeveelheden van Brewfather en Grainfather

Gestart door thepsych, 09-05-2023 21:59 u

Vorige topic - Volgende topic

thepsych

Heeft iemand een idee waarom de maischwater en spoelwater hoeveelheden van de Brewfather en de Grainfather uiteen lopen. Ik heb gelijke hoeveelheden graan (al zie ik dat Grainfather rijsthulzen wel meetelt en brewfather niet), gelijke deadspace, gelijke graanabsorbtie, gelijke kookverliezen en maischketel/koelerverliezen. Als ik de graan/water ratio(grist dacht ik) van grainfather op 2.9 houd en die van Brewfather op 3.35 zet komt het ongeveer gelijk uit. Iemand enig idee?

Edwin brouwt

Nee, geen idee!  :o
Ik heb er heel lang mee lopen spelen en heb uiteindelijk in brewfather een profiel gemaakt waardoor de waterhoeveelheden nagenoeg gelijk zijn.

Screenshot_20230509-222508.jpg

thepsych

Goed om te horen dat ik niet de enige ben. Maar blijft altijd een uitdaging de dingen te begrijpen!!

Zjoske

Citaat van: thepsych op 10-05-2023  20:52 uGoed om te horen dat ik niet de enige ben. Maar blijft altijd een uitdaging de dingen te begrijpen!!

Dat was mij ook opgevallen, heb een G30 en als ik het standaard profiel van de G30 in Brewfather aan houd, staat het overflow filter onder water🤪
Ik vraag me af of er rekening met de deadspace van 3,5 liter gehouden wordt.

thepsych

In de brewfather kun je wel de deadspace van 3.5 liter invullen bij een eigen profiel van de G30. Ik krijg het alleen kloppend als ik de hoeveelheid graan/water aanpas naar ongeveer 400 ml meer water bij de Brewfather.

Zjoske

Citaat van: thepsych op 14-05-2023  18:00 uIn de brewfather kun je wel de deadspace van 3.5 liter invullen bij een eigen profiel van de G30. Ik krijg het alleen kloppend als ik de hoeveelheid graan/water aanpas naar ongeveer 400 ml meer water bij de Brewfather.

Dan heb je nog meer maischwater of bedoel je dat niet

hansHalberstadt

Citaat van: thepsych op 09-05-2023  21:59 uHeeft iemand een idee waarom de maischwater en spoelwater hoeveelheden van de Brewfather en de Grainfather uiteen lopen. Ik heb gelijke hoeveelheden graan (al zie ik dat Grainfather rijsthulzen wel meetelt en brewfather niet), gelijke deadspace, gelijke graanabsorbtie, gelijke kookverliezen en maischketel/koelerverliezen. Als ik de graan/water ratio(grist dacht ik) van grainfather op 2.9 houd en die van Brewfather op 3.35 zet komt het ongeveer gelijk uit. Iemand enig idee?
Zie ook dit topic.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=680279

De vraag is of de hoeveelheid suiker die bij het maischen ontstaat wel wordt meegenomen in de diverse software in het volume van het wort begin koken.

thepsych

Citaat van: Zjoske op 15-05-2023  15:49 uDan heb je nog meer maischwater of bedoel je dat niet

ik bedoel te zeggen dat de ratio water tov graan in plaats van 2.9 liter/kg bij de Grainfather naar 3.3 liter/kg moet worden bij de Brewfather om het gelijk te laten lopen

Hans Halbertstat geeft aan dat bij de een of andere software er misschien verschillen zitten in het meerekenen van het volume van de verkregen suikers. dat scheelt al gauw enkele liters!!

Zjoske

Citaat van: thepsych op 15-05-2023  20:50 uIk bedoel te zeggen dat de ratio water tov graan in plaats van 2.9 liter/kg bij de Grainfather naar 3.3 liter/kg moet worden bij de Brewfather om het gelijk te laten lopen

Hans Halbertstadt geeft aan dat bij de een of andere software er misschien verschillen zitten in het meerekenen van het volume van de verkregen suikers. Dat scheelt al gauw enkele liters!!

Ik kijk net even terug in de vorige batch en daar had ik hem ingesteld op 4 ltr/kg in Brewfather met als resultaat dat zelfs je overflowfilter kopje onder gaat. Volgende batch ga ik 3.3 ltr/kg aanhouden.

Edwin brouwt

Citaat van: Zjoske op 15-05-2023  21:36 uIk kijk net even terug in de vorige batch en daar had ik hem ingesteld op 4 ltr/kg in Brewfather met als resultaat dat zelfs je overflowfilter kopje onder gaat. Volgende batch ga ik 3.3 ltr/kg aanhouden.
Dat wordt wel een heel dun beslag?
Hebben jullie de deadspace wel op 3,5 liter ingesteld?

Zjoske

Citaat van: Edwin brouwt op 15-05-2023  22:05 uDat wordt wel een heel dun beslag?
Hebben jullie de deadspace wel op 3,5 liter ingesteld?
Jazeker, staat op 3,5 liter.
Ik heb me denk te blind gestaard op 2/3 maisch en 1/3 spoelwater, dun beslag was het zeker.
Jij houd de standaard 2,7 liter/kg mout van Grainfather aan, dan krijg je weer erg veel spoelwater

Edwin brouwt

Citaat van: Zjoske op 16-05-2023  20:28 uJazeker, staat op 3,5 liter.
Ik heb me denk te blind gestaard op 2/3 maisch en 1/3 spoelwater, dun beslag was het zeker.
Jij houd de standaard 2,7 liter/kg mout van Grainfather aan, dan krijg je weer erg veel spoelwater
Ja, veel spoelwater dus een goed rendement  ;)
Hoeveel kilo mout had je er in?

Ik zit bij 4,4 kilo, op een batch van 21 liter op 14,8 liter maisch- en 13,7 liter spoelwater.

Zjoske

Citaat van: Edwin brouwt op 17-05-2023  19:37 uJa, veel spoelwater dus een goed rendement  ;)
Hoeveel kilo mout had je er in?

Ik zit bij 4,4 kilo, op een batch van 21 liter op 14,8 liter maisch- en 13,7 liter spoelwater.

5 kg mout op 23 ltr, maischwater gaf 9,7 ltr spoelwater.
Maischwater zou voor de volgende keer met dit recept 5 ltr minder moeten zijn

Edwin brouwt

Dan staat er toch iets anders in je grainfather profiel. Wanneer ik 23 liter met 5kg mout invoer kom ik in beide programma's op 17 liter maisch- en 15 liter spoelwater.

Screenshot_20230521_190818_Grainfather.jpgScreenshot_20230521_190753_Chrome.jpg 

Zjoske

Citaat van: Edwin brouwt op 21-05-2023  19:10 uDan staat er toch iets anders in je grainfather profiel. Wanneer ik 23 liter met 5kg mout invoer kom ik in beide programma's op 17 liter maisch- en 15 liter spoelwater.

Dat stond ook inderdaad 4 ltr/kg (zie een paar berichten hierboven.
Als ik hem op 2,7 ltr/kg instel heb ik ook 17 ltr. maisch en bijna 15 ltr. spoelwater.
Ik weet niet of je daar nog doorheen geroerd komt met inmaischen maar we gaan het proberen

Edwin brouwt

Dat gaat zeker lukken, misschien dikker dan je gewend bent. En bij deze dikte blijft de bovenste filterplaat er ook mooi op liggen.

John

Grainfather G30: beslag loopt bij gaten in binnenketel naar buitenpan.

Edwin brouwt

Citaat van: John op 23-05-2023  21:29 uGrainfather G30: beslag loopt bij gaten in binnenketel naar buitenpan.
Er is een maximum wat je kunt brouwen in een g30... ;)

Frits1980

Heeft iemand met een g40 ook de juiste instellingen al gevonden? Want bij mijn laatste brouwsel had ik 4,5 liter teveel wort. Niet erg, maar mijn SG klopte daardoor niet helemaal.

Ron H

Ik had waarschijnlijk dezelfde problemen. Mijn recepten maak ik in Brewfather waarna ik met export BeerXML de recepten in the Grainfather app importeerde. Daar zat altijd een verschil met name de spoelwater hoeveelheid. Na lang zoeken kwam ik erachter dat in brewfather je een max limiet kunt invullen voor de Maisch. Nadat ik deze ingevuld heb (40), krijg ik nagenoeg dezelfde waardes in beide programma's.

Ik heb beide settings (Brewfather en Grainfather) als bijlage toegevoegd.

Ik hoop dat dit je verder helpt.

Ron

Jacques

Citaat van: Ron H op 25-05-2023  11:30 uIk had waarschijnlijk dezelfde problemen. Mijn recepten maak ik in Brewfather waarna ik met export BeerXML de recepten in the Grainfather app importeerde. Daar zat altijd een verschil met name de spoelwater hoeveelheid. Na lang zoeken kwam ik erachter dat in brewfather je een max limiet kunt invullen voor de Maisch. Nadat ik deze ingevuld heb (40), krijg ik nagenoeg dezelfde waardes in beide programma's.

Eerlijk gezegd kijk ik alleen naar de Brewfather app tijdens het brouwen voor de hoeveelheden. De Grainfather app gebruik ik enkel en alleen voor het aansturen van de G40 tijdens het maischen en koken.

John

Citaat van: Edwin brouwt op 24-05-2023  17:41 uEr is een maximum wat je kunt brouwen in een g30... ;)
Weet ik, het zou m.i. een kleine moeite zijn om in de receptbouwer van Grainfather een waarschuwing te geven daarvoor. Ik gebruik ook BrouwVisie. Ik heb daar in het verleden de specs van mijn HERMS ingegeven krijg een waarschuwing als ik boven de hoeveelheid beslag/wort kom; heel handig!

thepsych

Citaat van: Ron H op 25-05-2023  11:30 uIk had waarschijnlijk dezelfde problemen. Mijn recepten maak ik in Brewfather waarna ik met export BeerXML de recepten in the Grainfather app importeerde. Daar zat altijd een verschil met name de spoelwater hoeveelheid. Na lang zoeken kwam ik erachter dat in brewfather je een max limiet kunt invullen voor de Maisch. Nadat ik deze ingevuld heb (40), krijg ik nagenoeg dezelfde waardes in beide programma's.

Ik heb beide settings (Brewfather en Grainfather) als bijlage toegevoegd.

Ik hoop dat dit je verder helpt.

Ron

Als daardoor het verschil veroorzaakt wordt dan zou dat mooi zijn. Heb even snel zitten proberen maar er zit toch wel wat verschil in. Maar ik ga kijken of ik het met deze limiet wel tot een vergelijk komt

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.