Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

IPA met ESB gist

Gestart door BuBS, 21-04-2008 22:02 u

Vorige topic - Volgende topic

BuBS

Zo, donderdag thuis weer eens brouwen.
Een IPA tje met ESB gist, blijft toch een rare gist die ESB.

Het lijkt wel of het geschift is ?

De gist is van White Labs en was bijna twee over datum, dus de gist 12 uur opgestart in 300 cc wort op een magneetroerder en daarna doorgestart in 2 L op roerder met SirisVit.
Ben gestopt met het beluchten van de starter en maak mijn starters nu extra groot en zet um enkel maar op de magneetroerder. Tot nu toe bevalt me dat eigenlijk wel goed.

Dit wordt het recept (28 L)
15.6 EBC
46.3 EBU
Begin Sg 1059

5 kg pale ale
2.5 kg pilsmout

30 gr Warrior 16.4 % FWH
55 gr Cascade Dry hop ( 20 L )

Met 8 L ga ik wat rommelen, want hiermee ga ik proberen een arabier ( Dollebrouwers ) proberen te clonen.
De kleur en de bitterheid is wel gelijk, maar de hopgift is totaal anders. Maar met een stevige stoot First Gold hop voor de dry hop voor deze 8 liter kan ik wel wat smaakjes camoufleren. Verder moet ik het sg ook wat up pimpen met wat extra mout extrakt. Ik gebruik ook voor dit deel S-04 gist, ik heb al op mijn werk een flinke dosis uit de Ciko gehaald.
Dit doe ik allemaal voor het Gildekampioenschap van de Deltabrouwers. Altijd leuk om eem commercieel biertje te clonen.
Eigenlijk wel een raar bier, die arabier. 2 flesjes nagemeten en natuurlijk geproefd. Het eind SG is 1.001 en het begin sg was 1061 en dat maakt dan +/- 8 %. Ondanks de 1.001 toch nog wel een redelijk vol bier.

Gr Bubs

Edgar

Citaat van: BuBS op 21-04-2008  22:02 uBen gestopt met het beluchten van de starter en maak mijn starters nu extra groot en zet um enkel maar op de magneetroerder. Tot nu toe bevalt me dat eigenlijk wel goed.

Je kunt vrij gemakkelijk toch nog iets beluchten door in de lucht boven de roerder te blazen. Moet natuurlijk niet :)

Bizar plaatje inderdaad, van die gist! Bizar bier ook die Arabier. Als het er op moet lijken moet je in elk geval veel bottelsuiker gebruiken.

Vergelijkbare Topics (7)

42302

Reacties: 11
Gelezen: 1469

16527

Reacties: 14
Gelezen: 4265

15372

Reacties: 46
Gelezen: 13338

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.