Zelf een whirlpool/kraan in je ketel (laten) maken, zou dat kunnen?

Gestart door Edgar, 03-02-2008 15:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Ik ben aan 't denken om in mijn maischketel een afvoer met kraan te maken, en in de kookketel een whirlpoolaansluiting en ook een afvoerkraan. Maar ik heb geen idee of dat haalbaar is. Voor de whirlpool moet je een ovaal gat in de zijkant hebben, zodat er een ronde buis schuin in past waarop aan de buitenzijde een slang gemonteerd kan worden. Aan de binnenkant moet dat een beetje netjes zijn afgewerkt.

De afvoerkranen moeten gewoon eenvoudig onderin de ketel komen. Het wordt daar natuurlijk heet, dus de koppeling moet hittebestendig zijn.

Heeft iemand enig idee of het 'te doen' is om je ketel naar een metaalbewerker te brengen en zoiets te laten doen? Is het mogelijk (betaalbaar...) om die gaten te boren in dat plaatmateriaal en er dan spul op te lassen? Hoe wordt er meestal gelast aan rvs/inox? Ik ben er echt niet in thuis, misschien zijn er hier deskundigen?

Eduard

Je kunt misschien ook aan de binnenkant van je kookketel een 'elleboogje' monteren. Dan gaat het wort ook 'de hoek om'.

Edgar

Citaat van: Eduard op 03-02-2008  15:45 uJe kunt misschien ook aan de binnenkant van je kookketel een 'elleboogje' monteren. Dan gaat het wort ook 'de hoek om'.

Je bedoelt zodat je geen ovaal maar een rond gat in de wand kan maken? Kan natuurlijk, heeft wel een paar nadelen. Als je die BrauEule bekijkt zit er ook zo'n schuin gat in. Alle whirlpools de ik tot nu toe heb gezien zien er zo uit. Het is natuurlijk mooi gestroomlijnd.

Lijkt me dat die BrauEule ook is gemaakt vanuit een gewone ketel. Het zou dus moeten kunnen.

wiwi

Ik begrijp niet goed wat ge bedoelt, Edgar. Wilt ge een toevoerbuis die tangentieel uw ketel binnenkomt?
Inox kunt ge heel mooi lassen met TIG. Wel zorgen voor backing gas, en de las naderhand passiveren met inox beits.

Edgar

Aan de binnenkant zie je alleen een ovaal gat. Daarop, dus aan de buitenkant, zit een buis/aansluiting onder een hoek van ongeveer 30°-45°, horizontaal. Die pompt het wort dus in de rondte in de ketel.

Kan dat TIG lassen op zulk dun materiaal? Kunt ge dat misschien? Ik sta zo op de stoep met mijn ketel! ;D


Liemingbrouwer

Hoe dun is het materiaal?
Dunner als 1 mm kun je beter met zilver en de vlam lassen.
Tig lassen kan mijn zoon wel.

Citaat van: wiwi op 03-02-2008  21:47 uWel zorgen voor backing gas, en de las naderhand passiveren met inox beits.
Backing gas hoeft alleen als je er langs binnen niet aankunt om te lassen.
En in een ketel kan je er langs binnen wel aan denk ik.

Edgar

Eej we hebben hier kenners. Top.

't is zo'n 70 liter ketel van 't Amerikaantje. Ik schat ongeveer 1, max 1,5 mm. Zal morgen proberen meten.

Met zilver en vlam bedoel je gewoon solderen? Zilversoldeer heb ik, maar ik waag me er niet aan. Het gat boren alleen zie ik al niet helemaal zitten.

Wat zou je doen, rond boren en dan bijwerken of gelijk perfect onder de hoek proberen boren? Is professioneel materiaal voor nodig denk ik, nee?

Liemingbrouwer

Met zilver en vlam is wel met vlamboog en dat is hele hoge temperatuur, enig nadeel is dat het metaal kan "trekken".
Onder hoek boren daar is zeer gespecialiseerd materiaal voor nodig om dat deftig te doen, moet je eigelijk laseren.

Maar waarom geen recht pijpje met langs de binnenkant een bocht op van 90 of 45°

wiwi

Ikzelf ben vlambooglasser met de elektrode, dit is hiervoor niet geschikt. Recentelijk heb ik nog wat ge-TIG-last aan mijn eigen brouwinstallatie en heb gemerkt dat niet zozeer de materiaal dikte een probleem is maar wel de verschillende dikten van de materialen maar bij ons in het atelier zitten wel een paar hele goede TIG lassers. Ik zal bij hen eens informeren.

Edgar

Citaat van: Eduard op 03-02-2008  15:45 uJe kunt misschien ook aan de binnenkant van je kookketel een 'elleboogje' monteren. Dan gaat het wort ook 'de hoek om'.

Citaat van: Liemingbrouwer op 03-02-2008  23:58 uMaar waarom geen recht pijpje met langs de binnenkant een bocht op van 90 of 45°

Als dat de enige praktische oplossing is zal het dat wel worden. Met een bochtje verlies je wel wat vermogen en je krijgt het bier wervelend in je ketel. Plus het 'remt' de whirlpool een beetje. Lijkt me dat dat je whirlpool niet verbetert. Ik denk dat het niet voor niks is dat ze die dingen met zo'n rechte 'aanblaas' maken, vandaar.

Citaat van: Liemingbrouwer op 03-02-2008  23:58 uOnder hoek boren daar is zeer gespecialiseerd materiaal voor nodig om dat deftig te doen, moet je eigelijk laseren.

Is dat laseren kostbaar?

Liemingbrouwer

Afhankelijk van wat je wil is dat soms heel duur, maar ik denk in een ketel een gat laten maken zal nog wel meevallen.
Je hebt dan ook een profesionele uitsnijding.
Ik heb ooit voor een trap 26 gaten laten laseren en dat kostte toen 2500 bfr. dus +- 100 bfr per gat (was in 2000)
Mareriaaldikte was 4 mm. want dat scheelt ook nog.

Wat wiwi schrijft is ook heel belangrijk; de twee te lassen materialen moeten ongeveer dezelfde dikte hebben.
Dus is het noodzaak van eerst te informeren welke soort buis je kan bemachtigen; is uw ketel 1,5 mm. dan neem je best buis van 1,5 max 2 mm. wanddikte.

wiwi

Sorry Edgar, ik heb vandaag geen TIG lasser te pakken gekregen in het atelier, het zal voor overmorgen zijn. Ik hoop dat er niet al te veel spoed achter zit.
Over het gat zou ik mij niet te veel zorgen maken. Als ge de vorm van het gat eenmaal hebt kunt ge die aftekenen op de ketelwand, een gat boren van een kleinere diameter en dit gat groter vijlen, frezen, dremelen,…
Welk is de gewenste diameter van de buis? Misschien dat ik wel eens tukje dunwandig op de kop kan tikken.

Vergelijkbare Topics (7)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.