Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Spiraal geschikt voor herms?

Gestart door piele, 12-11-2007 21:57 u

Vorige topic - Volgende topic

piele

Hoi,

Al surfend kwam ik deze: http://www.biertap.com/000000948114d7846/10000097cc0943502.html spiraal tegen normaliter gebruikt als koelspiraal in een tapinstallatie. Ik heb dit bedrijf gebeld, en de beste man kon mij melden dat deze van RVS / INOX is gemaakt.
Nu is mijn vraag of deze spiraal geschikt zou kunnen zijn om te gebruiken in een herms om het wort door te laten pompen tijdens het maischen? Of misschien 2 van deze in serie gezet.

Ik wil namelijk mijn installatie volledig van RVS heben i.v.m. de keuze aan reinigingsmiddelen / desinfectanten, dus vandaar dat ik geen koperleiding tot warmtewisselaar ga buigen.

:degroeten:
Peter

korek

Volgens mij is die te klein, ik heb er een gemaakt van 15 mm doorsnee koper met een lengte van 15 meter, dat is ruim voldoende.

Zo heb ik hem gemaakt, in twee delen. Gewoon gebogen om een campinggas fles.

thibolleke

Je weet toevallig niet wat de diameter van die koelspiraal is? Je moet er minstens een hebben van 12 mm. 10 mm is al te smal.
Ik zou er toch ook 2 aan elkaar zetten.

RobinB

Hoe kleiner de diameter, hoe (relatief) groter het oppervlak!
En dus betere warmteuitwisseling.

Waar de bottleneck echter ligt bij kleinere diameters is de capaciteit van je pomp. Bij kleinere diameters wordt je pomp flink geknepen!

Batavier

Citaat van: piele op 12-11-2007  21:57 uHoi,

Ik wil namelijk mijn installatie volledig van RVS hebben i.v.m. de keuze aan reinigingsmiddelen / desinfectanten, dus vandaar dat ik geen koperleiding tot warmtewisselaar ga buigen.

:degroeten:
Peter

Peter,

Inox heeft een beduidend lagere warmtegeleidingscoëfficiënt dan koper.
Je hebt daarom veel meer oppervlak nodig in inox. De exacte getallen heb ik zo niet bij de hand maar als je daar behoefte aan hebt kan ik ze opzoeken.

Ton

thibolleke

Citaat van: RobinB op 13-11-2007  12:19 uHoe kleiner de diameter, hoe (relatief) groter het oppervlak!
En dus betere warmteuitwisseling.

Waar de bottleneck echter ligt bij kleinere diameters is de capaciteit van je pomp. Bij kleinere diameters wordt je pomp flink geknepen!

Met te smal bedoelde ik dan ook dat het je circulatie te hard dicht knijpt.

Vergelijkbare Topics (7)

16660

Reacties: 16
Gelezen: 11675

44441

Reacties: 1
Gelezen: 500

34530

Reacties: 3
Gelezen: 2389

37989

Reacties: 14
Gelezen: 2332

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.