Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Scotch Ale

Gestart door William, 02-05-2007 21:54 u

Vorige topic - Volgende topic

Tsjerk

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 05-03-2008  10:34 uGisten: ook dit was overschot, om op te werken, de T58 was USE before end 0108:
alles Fermentis (Lesaffre)
1 pakje S-O4
1 pakje S-33
2 pakjes T-58, alles bovenop het wort gestrooid, geen starter dus.
Ik hoop op een (zoetig) eind SG tussen 1020 en 1024.

Komt dit goed? Niet elke gist kan zomaar met een andere gist gecombineerd worden toch?  :denken:

William

Citaat van: Tsjerk op 05-03-2008  21:24 uKomt dit goed? Niet elke gist kan zomaar met een andere gist gecombineerd worden toch?  :denken:

Voor mijn gevoel gaat de meest ver doorvergistende gist het winnen, dus toch een wat droger bier dan verwacht.

Als 1 van de drie gisten niet in staat is om een bepaalde glucose, maltose, maltotriose af te breken dan zal de ander dit wel voor hem doen waarna de derde er weer mee aan de gang kan. Met een duur woord: protocoöperatie

Maar acht, de moutstort is al zo apart dat dit de pret niet mag drukken.

Caspar

Ik heb twee maal bieren met verschillende gisten vergist (uit noodzaak) en beide bieren gistte vervolgens super ver door met een SVG van + >80%.

RobinB

Citaat van: William op 05-03-2008  21:37 uMet een duur woord: protocoöperatie
En ik dacht dat mijn synergisme al een duur woord was... ;)

Ronnie

Citaat van: William op 05-03-2008  21:37 uVoor mijn gevoel gaat de meest ver doorvergistende gist het winnen, dus toch een wat droger bier dan verwacht. Als 1 van de drie gisten niet in staat is om een bepaalde glucose, maltose, maltotriose af te breken dan zal de ander dit wel voor hem doen waarna de derde er weer mee aan de gang kan. ..

Maandag 10/3 geheveld (toen het nog een beetje heel lichtjes nagistte)

Bekomen SG: 1025 en dat verwondert me niet als er vertrokken is van 1082.

Ter herinnering het was: 1 pakje S-O4, 1 pakje S-33, 2 pakjes T-58, 53 L stamwort aan SG 1082.

Het is dus ietwat zoetig, maar dat kan ook voor een deel aan de maische liggen want het duurde langer dan normaal om een negatieve jodiumtest te bekomen.

Caspar

Hoe was het gistprofiel? Kon je een specifieke gist terug proeven?

Ronnie

Citaat van: Caspar op 12-03-2008  19:31 uHoe was het gist-profiel... kon je een specifieke gist terug proeven?

Nog wat vroeg omdat te beoordelen, zal pas over 2 of 3 weken bottelen. Mijn eerste indruk is de T58 maar minder fruitig, dus toch ook de SO4? De S33 komt er zeker niet uit. De bitterheid  komt flink door, zal wel zeker z'n 40 IBU hebben en moet na wat rijping hopelijk wat afzwakken.

Ronnie

Citaat van: Caspar op 12-03-2008  19:31 uHoe was het gistprofiel? Kon je een specifieke gist terug proeven?

De gebottelde Vlaamse "Scotch" gisteren 1e keer geproefd (op 20/03 gebotteld). Recept

Gistprofiel: geen overheersend profiel te onderkennen, dat mengsel valt best mee en leunt eerder aan bij Engels dan bij Belgisch gistprofiel.

Dat gekke overschotchjes recept valt best mee hoor, er is duidelijk de moutigheid door het vele palemout.

Zoetig (eind SG was 5,5 tot 6°Plato = 1023).

Kruiden: Ondanks niet veel jeneverbes gebruikt, was die wel duidelijk te herkennen, maar niet overdreven.

Bitterheid en hop: quasi even bitter als Gordon Scotch, zelfde hoparoma, zeer gelijkend.

Flesje 33 cl van geconsumeerd, nadien was mijn suikerspiegel te hoog: 210 mg glucose/deciliter! is anders ongeveer 140 's avonds. Deze morgen, nuchter 130, is ook teveel, zou maar 100 mogen zijn, is anders 95. Is eigenlijk een bier voor Maggy: zij drinkt graag eens een Scotch, ik hou van droger spul en mag ook geen zoetigheden drinken/eten.
Benieuwd hoe het verder evolueert, die Scotch bedoel ik.

William

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 29-03-2008  09:50 uFlesje 33 cl van geconsumeerd, nadien was mijn suikerspiegel te hoog: 210 mg glucose/ml! is anders ongeveer 140 's avonds. Deze morgen, nuchter 130, is ook teveel, zou maar 100 mogen zijn, is anders 95.

Waarschijnlijk zullen de eenheden niet in mg glucose/ml worden gegeven anders zou er een high gravity wort van 21% suiker door jouw aderen stromen  ;) .

Schrijf je de toename van de glucosespiegel helemaal toe aan de niet vergiste suikers (in een fles van 330 ml toch als snel zo'n 28 gram) of speelt het alcohol % hier ook een rol in?

Wel apart dat je de jeneverbes in deze lage dosering in zo'n zoet bier nog goed proeft. Jouw doel om een bier te maken waar de proever direct opmerkt: "he, hier zit iets aparts in" lijkt geslaagd.  Ik hoop dat ik de kans krijg deze eens te proeven.

Ronnie

Citaat van: William op 29-03-2008  10:35 uWaarschijnlijk zullen de eenheden niet in mg glucose/ml worden gegeven anders zou er een high gravity wort van 21% suiker door jouw aderen stromen  ;) . Schrijf je de toename van de glucosespiegel helemaal toe aan de niet vergiste suikers (in een fles van 330 ml toch als snel zo'n 28 gram) of speelt het alcohol % hier ook een rol in? Wel apart dat je de jeneverbes in deze lage dosering in zo'n zoet bier nog goed proeft. Jouw doel om een bier te maken waar de proever direct opmerkt: "he, hier zit iets aparts in" lijkt geslaagd.  Ik hoop dat ik de kans krijg deze eens te proeven.

Hey, William,

Suiker: oei, is per deciliter op dat toestelletje, zal corrigeren.

Toename: weet het niet, heb dat ook bij een Westvleteren en echte scotch vastgesteld, heb het NIET bij wijn (2 glazen), zullen dus dextrines en onvergiste suikers zijn die me parten spelen. Heb ik al enkele jaren mee te kampen en is door de hartoperatie terug wat problematischer geworden, maar normaal heb ik dat goed onder controle, moet zelfs geen insuline spuiten, gelukkiglijk!
Als ik zo dingen ga drinken neem ik best een metformine tablet bij het eten. Had het niet gedaan om meting niet te vervalsen.

Ruibier: Als je naar Opendeur Brouwland zou komen? - maar op welke dag - ik ken het programma nog niet. Anders, de hobbybrouwdag in Oss in oktober, daar wil ik zeker eens naartoe.

William

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 29-03-2008  10:48 uRuibier: Als je naar Opendeur Brouwland zou komen? - maar op welke dag - ik ken het programma nog niet. Anders, de hobbybrouwdag in Oss in oktober, daar wil ik zeker eens naartoe.

Bij de laatste zal ik zeker zijn. De eerste was ik me nog niet van bewust maar k'zal 'ns kijken  :proost2:

JWVG

Grrrr.... internet verbinding doet raar. Nu had ik net een heel mooie, weloverwogen en diepgravende beoordeling van de Strong Scotch van William geschreven, gelardeerd met interessante terzijdes en inzichtsvolle anecdotes, ondersteund door een lange lijst met referenties; raak ik hem kwijt als ik hem probeer op te slaan....

Nu dus maar wat korter:

Uiterlijk: heel diep rood, eigenlijk bruin. Is dit nog 'toegestaan' voor een Strong Scotch? Ik associeer het meer met porter. Helderheid, voor zover nog te zien: helemaal helder. Schuim: kleine belletjes, bruinig, vrij vlot inzakkend tot dun laagje.

Geur: geroosterd, dropachtig, alcohol

Smaak: geroosterd, drop, licht fruitig, vrij weinig body: eigenlijk heel erg porterachtig.

Nasmaak: bitterig, iets wrang

Een heel lekker biertje, ik vraag me alleen af of het niet meer een robuuste porter is. Ik heb de gids van Walsh niet bij de hand, uitgeleend aan Dennis, dus het moet uit het hoofd. Maar het sterke geroosterde karakter, relatief weinig body en lichte fruitigheid past voor mijn gevoel heel goed bij een sterke porter. Al die kruiden proef ik gelukkig net niet – kruiden vind ik sowieso gevaarlijk in bier, maar als ze goed worden toegepast proef je ze net niet, maar zou je wel missen als ze er niet waren. Is hier vast ook het geval.

Prima bier! Wat vind je er zelf van? Ik begreep uit bovenstaande draad dat je er nog maar een paar had, dus ik ben zeer vereerd dat ik er eentje mocht proeven!

JW.

William

Hoi JW

Bedankt voor jouw uitgebreide smaaknotitie. Het is inderdaad niet de Strong Scotch Ale geworden als je kijkt naar de smaak zoals deze nu is een jaar na het brouwen. Ook toen het bier jonger was was het trouwens geen goede kloon maar wel gewoon erg lekker  ;D. Tijdens een keuring werd deze getypeerd als een milk stout  :weetniet:

De geroosterde smaak hoort er volgens de stijl niet in te zitten.  Misschien dat dit komt de chocolademout (2.3%) of de biscuitmout (5%). Volgens de stijl zou deze karamel, zoet, fruitig, bitterig, kruidig moeten zijn. Ik heb het idee dat de body in de loop van de tijd minder is geworden maar dat zou ook wel eens door de kruiden kunnen komen. Het eind sg was tegen de 1020.

De nasmaak zou ook zoetig moeten zijn wat inderdaad ontbreekt.

De kleur is denk ik wel akkoord voor dit type: 25-55 EBC.

Vergelijkbare Topics (7)

18608

Gestart door Zaphod_B

Reacties: 12
Gelezen: 3868

5451

Reacties: 16
Gelezen: 4932

26054

Gestart door Brouwers

Reacties: 13
Gelezen: 4640

10363

Reacties: 1
Gelezen: 1749

31505

Reacties: 12
Gelezen: 3296

14952

Gestart door MM

Reacties: 18
Gelezen: 6256

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.