Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Giststarter voor 300L

Gestart door Stijn, 18-10-2006 17:23 u

Vorige topic - Volgende topic

Stijn

Beste medebrouwers,

Na uitbreiding van de brouwerij beschik ik over de mogelijkheid om 300L te produceren.... Alleen weet ik niet goed hoe ik de boel kan laten vergisten, in het verleden maakte ik een giststarter van 2L (Wyeast) om 50L te vergisten, maar hoe zit het met deze grote hoeveelheid??????? :weetniet:

mvg

Stijn

Oscar

Citaat van: Stijn op 18-10-2006  17:23 uin het verleden maakte ik een giststarter van 2L (Wyeast) om 50L te vergisten, maar hoe zit het met deze grote hoeveelheid??????? :weetniet:

Je kunt dan de gist in evenredige hoeveelheid opschalen. Dat zou betekenen dat je een starter van 12 liter zou moeten maken. (Waarin dan ook 6x zoveel gist zal moeten zitten). zo simpel is het....

In het verleden heb ik zelfs met een giststarter van 10 liter ± 650 liter bier aan het vergisten gekregen....en dat was nog geen eens een slurry.  Het duurde wel een dag voordat die opgang kwam... :verbergen:  maar hij ging wel.. :dansen:

Voor een snelle vergisting moet je dus wel meer gistcellen (Slurry  :D) hebben.

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Ik zou er op deze schaal eens over nadenken om je wort voor vergisting te beluchten met zuivere zuurstof. Dat scheelt je heel veel in hoeveelheid gist. Je zou dan aan een starter van 2 liter voldoende hebben.

Durf je korrelgist aan? Er zijn uitstekende verkrijgbaar. Het gemak van korrelgist is, dat ze ook in 500 g pakjes te koop zijn. Voor gewone bieren volstaat 0,5 g/L, voor zware 1 g/L. Dat schaalt wel heel makkelijk op!

Stijn

ja, ik had al gedacht aan een paar korrelgisten... , maar ik had eigenlijk Wyeast 1388 willen gebruiken, een xl-pakje of 2, en dit toevoegen aan ongeveer 10L (water/moutextract),en dit ongeveer 48 uur beluchten, zou dit volstaan?

MO

Ik zou stapsgewijs vergoten en niet langer dan een nacht beluchten. Voeg ook wat gistvoeding toe. Met welk begin SG wil je beginnen? Als je het echt goed wil doen, moet je je giststarter roeren (met een magneetroerder) en de starter tijdens het groeien op 25 °C houden.
Maak je kweekwort niet te zwaar, max SG 1040. Je wilt gist maken en geen bier.

Oscar

Een kweekwort van 1030 - 1040 is inderdaad voldoende. Zodra de gist actief is kun je dit gewoon in die 10 liter gooien, en daarna beluchten.
Ik zelf belucht de giststarten altijf 3 dagen continue, met goede resultaten. Maar misschien dat het met minder af kan. Let hierbij wel op je headspace, want tijdens het beluchten zal het behoorlijk gaan schuimen. Als ik 500 wort continue belucht gebruik ik hiervoor een 2 liter beugelfles (Grolsch). In deze verhouding schuimt de fles niet over.

Dit is echter maar een manier. De andere tips zijn vast en zeker net zo goed. (tsja je zult zelf moeten kiezen).

Groeten en gezondheid
Oscar

EBC

Ik zou ook maar vast gaan nadenken over hoe je die 300 liter gaat opdrinken.  :D

Edgar

Je startervolume hangt sterk af van de sterkte van het bier dat je wil gaan brouwen.

Je zegt dat je de 1388 wil gebruiken, en dat is geen makkelijke gist. Misschien ken je hem al, dan zal je wel weten dat die gist neigt om heel langzaam door te pruttelen tot een behoorlijk lage eind-SG. Hoe beter je de gist behandelt en hoe meer gist je hebt, des te vlotter verloopt de vergisting. Maar als je gistkeuze nog niet vastligt, zou ik voor zo'n groot brouwsel een gemakkelijkere gist zoals de 3787 (Westmalle) nemen.

Luister vooral NIET naar MO, die je alweer bijna naar de korrels aan het praten was (hoe durft 'ie!). Vers is leuker en lekkerder.

Die 10 liter starter klinkt goed, al is het niet 'optimaal'. Maar optimaal is ook maar betrekkelijk.

Kijk anders eens naar deze calculator. Hij is onlangs vernieuwd en je kunt nu bij de preferences álles instellen wat je zou willen. Voor een wort van 1.075 zou je met het continu belucht wort 30 liter nodig hebben. 1/3 daarvan is niet slecht!

EBC

Kies voor een gist die goed tegen warmte kan, want in grotere hoeveelheden wordt die maar moeilijk afgevoerd...

Stijn

Ok, de kogel is door de kerk!

Ik heb toch gekozen voor de 1388 gist, in totaal 10 l giststarter, continu beluchten (ongeveer 2 dagen)

Hier het recept voor 50L

Duvel Kloon

A ProMash Recipe Report

BJCP Style and Style Guidelines
-------------------------------

18-C  Strong Belgian Ale, Belgian Strong Golden Ale

Min OG:  1.065   Max OG:  1.080
Min IBU:    25   Max IBU:    35
Min Clr:     8   Max Clr:    13  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          50.00    Wort Size (L):     50.00
Total Grain (kg):        13.50
Anticipated OG:          1.068   Plato:             15.47
Anticipated EBC:           7.0
Anticipated IBU:          35.9
Brewhouse Efficiency:       70 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------

Evaporation Rate:      18.93    L Per Hour
Pre-Boil Wort Size:   60.66    L
Pre-Boil Gravity:      1.043    SG          10.68  Plato

Formulas Used
-------------

Brewhouse Efficiency and Predicted Gravity based on Method #1, Potential Used.
Final Gravity Calculation Based on Points.
Hard Value of Sucrose applied. Value for recipe: 46.2100 ppppg
% Yield Type used in Gravity Prediction: Coarse Grind As Is.

Color Formula Used:   Morey
Hop IBU Formula Used: Rager

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
  7.4     1.00 kg.  Vlokken ( Haver )             Nederland      67.12      5
 74.1    10.00 kg.  Pilsener 3                    België         74.56      3
 18.5     2.50 kg.  Suiker ( Kristal )            Nederland      100.00      0

Potential represented as % Yield, Coarse Grind As Is.

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 40.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    4.10   2.5  15 min.
 40.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.40   2.0  15 min.
 70.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.40  14.2  75 min.
 70.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    4.10  17.2  75 min.

Yeast
-----

Wyeast 1388 Belgian Strong Ale

Mash Schedule
-------------

Mash Type: Multi Step

Grain kg:    11.00
Water Qts:   20.99 - Before Additional Infusions
Water L:     19.86 - Before Additional Infusions

L Water Per kg Grain: 1.81 - Before Additional Infusions

Acid Rest Temp :               0  Time:   0
Protein Rest Temp :           62  Time:  30
Intermediate Rest Temp :      68  Time:  30
Saccharification Rest Temp :  72  Time:  20
Mash-out Rest Temp :          78  Time:   5
Sparge Temp :                  0  Time:   0

Dus vermenigvuldigen met 6, de gist is 1388 (Duvel)

Vuur maar af,

Ik zal hier ook het verloop van het brouwsel posten

Schol Stijn

Ps: Dat opdrinken van die 300L geeft geen probleem..., er komt hier volk genoeg over de vloer

:degroeten:

Stijn

Stijn

Oh ja,

Ivm met het sg van de giststarter, ik gebruik altijd 100gr/per liter moutextract is dit te veel? Of hoeveel heb ik eigenlijk nodig om op 1040 uit te komen?

Stijn

EBC

100 gr/liter is ok, iets minder mag ook. Je zou het natuurlijk hebben kunnen uitrekenen met alle informatie die je op het forum kan vinden. :lessmile:

MO

50-70 g/liter is zat. Sg moet je maar meten.

Een haver duvel grappig. En nog een flinke stort ook! Heb je dit recept al eens op kleine schaal gebrouwen?

Dat maischschema kan wel wat eenvoudiger. Hoe ga je verwarmen en wat wordt denk je de snelheid van verwarmen? Ga je de 1 grC/min redden? Ik zou in ieder geval de 68 graden stap weglaten. Het is al heel wat dat je geen eiwitrust doen, maar een alternatief maischschema zou 60 min op 67 grC kunnen zijn. Jouw keuze.

Heb je erover nagedacht om de suiker na de hoofdpiek van de vergisting toe te voegen? Dat zou je voordelen op kunnen leveren.
Ik zou ook absoluut het wort beluchten, ben je dit van plan?

In wat voor een installatie ga je eigenlijk brouwen? Ik ben bv erg benieuwd naar je pomp.

MO

En ondanks alle protesten van Edgar denk ik dat je met de T58 ook een uitstekend bier zult kunnen brouwen dat ook een heel eind richting Duvel zal gaan. Een Duvel wordt het toch niet met zo'n hoge haver stort. Pakje van 500 g en je bent van alle gistproblemen af. Je hoeft zelfs niet te beluchten.

Herman

Hoi Stijn,

En, hoe is het gegaan?

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.