Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Sterke blonde met te laag begin SG

Gestart door thibolleke, 08-10-2006 12:03 u

Vorige topic - Volgende topic

thibolleke

Gisteren avond heb ik een sterke blond gebrouwen.

Voor 12 liter
90% pils        4100gr
10% glucose   460gr(10 minuten voor eindkook erin)
Ek goldings 40gr(is al meer dan een half jaar oud)75 minuten koken
Saaz          15gr   10 minuten koken

Maischen: 30min op 65°C
              (kwartier langer omdat nog niet alle zetmeel omgezet was)
              uitmaischen op 78°C

Maischwater:17 liter
spoelen tot kookketel(20liter) vol zit.
kooktijd:75 minuten

gist:Wyeast belgian stong ale
      geen giststarter,wel belucht

Dit moest een geschat begin SG van 1080 worden.
Mijn meting kwam uit op 1054!!!!

In plaats van 12 liter zit er 15 liter in het gistvat.Iets te weinig verdamp dus.
Maar alleen daaraan kan het toch niet liegen.26 punten minder is écht wel een groot verschil.
Hoe zou dit komen?
Het is nog niet hevig aan het gisten,zou ik hier nu nog wat glucose bij doen of kan ik dat beter niet doen?

Groeten THibolleke

Caspar

Op zich is het nu een gewone blonde geworden, dus dat is niet zo'n probleem  ;).

Van welk rendement ben je uitgegaan bij de calculaties?

Mijn rendement wisselde ook van 56% tot 72% en nu hou ik hem redelijk constant op 64% (waarbij ik een uur doe over het spoelen ongeveer)

Sommige forummers halen 84%, maar dat is bij mij nog nooit het geval geweest...

thibolleke

IK ben uitgegaan van een rendement van 65%
Dat is echt een wilde gok,omdat ik nog nooit mijn rendement berekend heb.
Het spoelen bij gaat nog net iets vlotter dan een uur(30-45 minuten)
Gewoon vanaf het volgende brouwsel rendement bijhouden dus.

Maar hoe zit het met de toevoeging van suiker,is dit verstandig of niet?

Groeten Thibolleke

Adrie

Het kan, maar er zit al 10% suiker in. Voeg je nog meer toe, dan wordt het wel een vrij dun bier. Het is maar wat je wilt: smaak of alcohol.

thibolleke

Ik heb er geen suiker bij gedaan.Maar wat bedoel je nu juist met dun bier?
Door toevoeging van suiker krijg je toch geen mindere smaak?

Thibolleke

Herman

Dun in de zin van mindere body, het heeft dus wel degelijk invloed op de smaak.

Overigens heb je een echte beginnersfout gemaakt. Je zou eigenlijk de hoeveelheid wort moeten meten voor je gaat koken en het liefst meteen een sg-monster, dan weet je precies hoeveel je moet verdampen.

thibolleke

Het volume voor begin kook weet ik,net geen 20 liter.
Wat is een sg-monster?

Het sg meten met een hydro meter gaat tijdens het koken toch niet?
Want dat moet gebeuren op 20°C En tegen dat dat is afgekoeld ben je al aan het eind kook?
Dus kan je niet echt iets meer bijsturen? Veel vragen waar ik eigenlijk al lang met zit ???

Wie legt het nog eens uit?

Groeten Thibolleke

Herman

Een monster is gewoon een klein beetje wort, bijv met een soeplepel uit de pan geschept. Dit kun je vervolgens koelen in bijv een erlenmeyer onder de kraan tot 20C (al zwenkend ben je binnen een paar minuten klaar) en dan meet je het SG.

Jacques

Een wat duurdere methode om het SG te meten tijdens het koken bestaat uit het gebruik maken van een refractometer. Bij een refractometer heb je aan een paar druppels wort genoeg.
Bijkomend voordeel van een refractometer is dat je ook het begin SG van een commercieel bier kunt bepalen als je de refractometer gebruikt in combinate van een (nauwkeurige) hydrometer. Heel handig als je bieren wilt gaan klonen.

thibolleke

Met welke schaal meet je met een refracto meter?
Kheb eens op Brouwland gezien en ze hebben er verschillende.
Maar een van suiker/wort staat er precies niet bij.

Herman

Tijd voor de zoekfunctie (tip: graden Brix).

Hans (Lagos)

0 tot 18 Brix en voor 49,95€ exc. verzend kosten hier nieuw te koop op ebay.

Edgar

Meer gangbaar is een 0-30° meter (tot SG 1130 ipv 1075).

Hans (Lagos)

Maar dan ook minder nauwkeurig  ;) en voor mij is 1075 hoog genoeg.

Edgar

Inderdaad, en die nauwkeurigheid is zeker een 'issue' bij die meters. Maar als je stevige tripels brouwt heb je het toch nodig. Eigenlijk zou 0-20 ideaal zijn.

thibolleke

Schilt die nauwkeurigheid dan zo?Ik ga er van uit dat die nogaltijd nauwkeuriger meet dan een hydrometer.
Of is dat niet zo?

Thibolleke

Hans (Lagos)

Thibolleke,

Mijn refractometer is dus 0 tot 18 brix en de nauwkeurigheid is goed te zien tot ongeveer 0,5 Brix, dit zijn dus 2 puntjes SG. Een hydrometer is nauwkeuriger af te lezen, het is gewoon het gebruiksgemak om snel het hete wort te meten.

Ik liet gisteren overigens mij hydrometer op de grond vallen en die zijn hier in Zuid Spanje niet te vinden, een waterslot vindt men hier al iets raars. Kortom zonder hydrometer is Lagos voorlopig uitgebrouwen.  :echtboos:

Herman

Citaat van: Lagos op 09-10-2006  23:11 uKortom zonder hydrometer is Lagos voorlopig uitgebrouwen.  :echtboos:
Waarom? Je weet inmiddels ongeveer wat je efficiency is. Je kunt ook brouwen zonder hydrometer, je weet alleen niet wat je begin- en eind-SG is.

Anders ga je toch met een satéprikker en een kurk met verschillende suikeroplossingen in de weer? (heb ik es gelezen op een Duits forum  ;D )

Hans (Lagos)

Citaat van: Herman op 09-10-2006  23:17 uje weet alleen niet wat je begin- en eind-SG is.

Dat vind ik juist niet zo prettig, oke het begin SG met de refractometer is min of meer mee te leven en ik kan eigenlijk later een weggezet monster alsnog met een nieuwe hydrometer meten en dan het begin weer terug rekenen in Promash
Eens zien wie binnenkort naar NL vliegt, met de post heb ik al 2 x een stukende hydrometer binnen gekregen.  :bokser:

Citaat van: Herman op 09-10-2006  23:17 uAnders ga je toch met een satéprikker en een kurk met verschillende suikeroplossingen in de weer? (heb ik es gelezen op een Duits forum  ;D )

Lachen met Herman vanavond ;D

Drents Hopbier

Citaat van: Herman op 09-10-2006  23:17 uWaarom? Je weet inmiddels ongeveer wat je efficiency is. Je kunt ook brouwen zonder hydrometer, je weet alleen niet wat je begin- en eind-SG is.

Anders ga je toch met een satéprikker en een kurk met verschillende suikeroplossingen in de weer? (heb ik es gelezen op een Duits forum 
Als je een maatcylinder en een weegschaal hebt:  s.g. = gewicht/volume
Beide moeten wel een beetje nauwkeurig zijn.

Hopbier

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.