Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Meten is weten - berekeningen en gemeten waarden

Gestart door Leon058, 11-08-2022 22:39 u

Vorige topic - Volgende topic

Leon058

Al een tijdje zit ik me te verdiepen in analyses die op bier gedaan worden (o.a. de ASBC methodes).

Ik heb op het lab eens wat eigen brouwsel doorgemeten op kleur (EBC) en bitterheid (IBU). De methoden daarvoor zijn niet moeilijk vind ik, ze maken gebruik van een UV/VIS spectrofotometer die zowel met zichtbaar licht als met UV kan werken.

Voor kleur wordt die op 430 nm afgesteld (blauwe kleur) en meet je hoeveel licht er geabsorbeerd wordt door je bier. Daar hoort een getal bij, eenheid daarvan is Abs. Dit maal 25 is het EBC getal.

IBU wordt 275 nm voor gebruikt (dat is in het UV gebied). Dit is net even wat moeilijker, je mengt het (weer ontgaste en heldere bier) met zuur (zoutzuur) en een oplosmiddel (ik gebruikte hexaan) en de iso-alfazuren lossen in de hexaan op. Zuur versnelt dat proces. Hexaan mengt niet met bier en kun je daarom zo van je bier af pipetteren. Je meet dan de hexaan met de spectrofotometer. Vervolgens de Abs keer 50 voor het IBU.

Het is natuurlijk maar 1 bier maar ik vond het leuk de verschillen te zien en om het eens te proberen. Uiteindelijke gemiddelde EBC en IBU zijn afgerond op hele getallen.

Wil jullie de resultaten en foto's niet onthouden natuurlijk;

EBC gemeten: 43 (gemiddelde van 3 metingen) standaarddeviatie 4,51 EBC
IBU gemeten: 22 (gemiddelde van 3 metingen) standaarddeviatie 1,23 IBU

EBC voorspeld: 31 (Morey)
IBU voorspeld: 25 (Tinseth)

Ook nog even van een depot uit een flesje wat microscoop beelden gemaakt op 200x, 400x en 1000x vergroting. Leuk om de knopvorming van sommige cellen te zien en de verschillende vormen van de gistcellen.

Voor de liefhebber!   ;)

hansHalberstadt

Leuk als je dat kan meten op de echte manier. vooral IBU is leuk omdat dat voor de meeste amateur brouwers niet toegankelijk is. Je kunt dan bv mooi nagaan of de bitterheidsberekeningen in de gangbare software een beetje kloppen. Op internet zijn daar veel discussies over en diverse manieren van berekenen die net allemaal wat anders doen, maar weinig mensen die met echte getallen kunnen komen.

Leon058

Dankjewel Hans,

Zeker ik lees daar best veel discussies over online, vooral op het Amerikaanse forum staan er soms hele verhandelingen, best interessant om die door te nemen vind ik. De waarheid zal altijd ergens in het midden liggen, zo veel factoren spelen mee. Maar daar heb ik vrede mee, het is ook geen exacte wetenschap en smaken doet het bier toch wel (meestal). Rekenmodellen voor o.a. bitterheid en gistkweken boeien me ook flink, vind het leuk die uit te pluizen en "met de hand in Excel" op het zelfde resultaat uit te komen. Kai Troester bijvoorbeeld (Braukaiser) ben ik van onder de indruk, die heeft heel veel tijd in de wetenschappelijke kant van het hobbybrouwen gestoken en ook werk gemaakt van gisttellingen etc. AJ DeLange is ook een bekende en ik kwam veel van hem tegen toen ik zocht naar voorspellingen voor maisch pH en het aanpassen van brouwwater. Ben erachter gekomen dat zijn aanpak o.a. in BrouwHulp verwerkt zit.
Mooi werk :)

Captain Hatteras

Wel leuk om toegang te hebben tot zo'n Spectrofotometer!

EBC wijkt redelijk af van de theoretische waarde. Ook best grote standaard deviatie vergeleken met de IBU. Meet methode klinkt simpeler, een idee waardoor de deviatie komt?

Meten van IBU is wel heel leuk bedacht

hansHalberstadt

Citaat van: Captain Hatteras op 14-08-2022  11:38 uWel leuk om toegang te hebben tot zo'n Spectrofotometer!

EBC wijkt redelijk af van de theoretische waarde. Ook best grote standaard deviatie vergeleken met de IBU. Meet methode klinkt simpeler, een idee waardoor de deviatie komt?

Ik snap je vraag niet. wat bedoel je met theoretische waarde. EBC is toch de theoretische waarde om kleur in uit te drukken? Of bedoel je met EBC bitterheid? Maar dan verwar je het met EBU denk ik.

Captain Hatteras

Citaat van: hansHalberstadt op 14-08-2022  12:12 uIk snap je vraag niet. wat bedoel je met theoretische waarde. EBC is toch de theoretische waarde om kleur in uit te drukken? Of bedoel je met EBC bitterheid? Maar dan verwar je het met EBU denk ik.

Nee bedoelde de voorspelde waarde voor EBC volgens theorie van Morey (31 EBC) vergeleken met de gemeten waarde (43 EBC).
De voorspelde waarde wijkt meer dan 2 standaard deviaties af van de gemeten waarde.

Daarnaast is de standaard deviatie van EBC meer dan 10% van de gemeten waarde terwijl voor IBU maar 5% bedraagt. Dus blijkbaar is het lastiger om nauwkeurig EBC te meten?   

hansHalberstadt

Citaat van: Captain Hatteras op 14-08-2022  12:26 uNee bedoelde de voorspelde waarde voor EBC volgens theorie van Morey (3 1EBC) vergeleken met de gemeten waarde (43 EBC).
Met theorie van Morey bedoel dan denk ik de berekening van de bijdrage aan de kleur van je wort op basis van EBC waardes van je mout verkregen via de congres maisch methode?
Het punt is dat tijdens het koken en gisten er nog van alles gebeurt met de kleurstoffen waardoor de uiteindelijke kleur van je bier dan meestal hoger is dan je via de mout berekent. 

hansHalberstadt

ps, voor donkere bieren is die afwijking minder omdat er dan zoveel kleurstof inzit dat bv kleurverhoging door kleurstofvorming tijdens het koken dat relatief weinig invloed heeft op de hoeveelheid kleurstof die er al is. Tijdens het gisten raak je wel kleurstof kwijt dus wordt het weer wat lichter.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 14-08-2022  12:12 uEBC is toch de theoretische waarde om kleur in uit te drukken?

EBC is bij professionele brouwerijen geen theoretische waarde maar een gemeten waarde...

Zie ook https://www.researchgate.net/publication/338493667_How_to_objectively_determine_the_color_of_beer

Leon058

Citaat van: Captain Hatteras op 14-08-2022  11:38 uWel leuk om toegang te hebben tot zo'n Spectrofotometer!

Ik denk dat het door de troebelheid van het bier komt. Heb het wel gecentrifugeerd en nog door een filterpapiertje gehaald, maar ik denk dat je echt kristalhelder bier moet hebben voor een goede meting. Ik heb ook verschillende verdunningen gebruikt (natuurlijk wel voor gecorrigeerd in de formule), waarschijnlijk is door het afwegen er nog wat afwijking ingekomen. Ben benieuwd wat er gebeurt als ik eens een gefilterde Heineken zou meten voor de kleur...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 14-08-2022  20:48 uEBC is bij professionele brouwerijen geen theoretische waarde maar een gemeten waarde...

Zie ook https://www.researchgate.net/publication/338493667_How_to_objectively_determine_the_color_of_beer

Ik bedoel eigenlijk methode ipv waarde.

Vergelijkbare Topics (7)

35667

Reacties: 2
Gelezen: 1319

33395

Reacties: 15
Gelezen: 3793

26414

Reacties: 4
Gelezen: 2089

14662

Reacties: 12
Gelezen: 5031

37156

Reacties: 6
Gelezen: 1995

34764

Reacties: 1
Gelezen: 1091

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.