Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gisting stopt halverwege

Gestart door Drowsy, 09-08-2022 21:05 u

Vorige topic - Volgende topic

Drowsy

Beste allemaal,

We lopen al een tijdje te rommelen op zoek naar een goede vergisting maar het lijkt nog niet goed te lukken. Hopelijk kan iemand helpen.

We begonnen de hoofdgisting met een SG van 1080. De eerste dagen ging de gisting erg goed. Na 2 dagen hadden we een SG van 1045 gemeten. Gek genoeg stopte ons vat daarna met bubbelen en twee weken later is de SG nog steeds niet veranderd. Voorgaande brouwsels hielden we minder goed in de gaten maar die eindigen na 3 weken gisting op vat ook vaak rond een SG van 1045.

We maisschen een uur op 63 graden en 30 minuten op 72 graden. Het lijkt me dus sterk dat we niet genoeg vergistbare suikers hadden.

Heeft iemand een idee wat hier mis gaat?

bultje76

Lastig om wat van te zeggen zonder wat extra informatie

- Hoe meet je het SG?
- Wat was je recept?
- Hoeveel en welke gist, op hoeveel wort?
- Vergistingstemperatuur?

hansHalberstadt

Gebruik je een hydrometer of refractometer?

Drowsy

We gebruiken een refractometer om het verloop van de SG te meten.

Recept voor 30 liter:
10,5 kg pilsmout, 0,5 kg caramout. 33 L maischwater, 12 L spoelwater.
60 min op 63 graden, 30 min op 72 graden, 5 min op 80 graden.

Gist: 23 g Fermentis Safbrew T-58 bij 30 L wort

Temperatuur rond de 25 graden

hansHalberstadt

Citaat van: Drowsy op 09-08-2022  22:47 uWe gebruiken een refractometer om het verloop van de SG te meten.
Lees je dan het SG af op de refractometer?

Drowsy

Citaat van: hansHalberstadt op 09-08-2022  22:50 uLees je dan het SG af op de refractometer?

Ja

Snelbier

Citaat van: hansHalberstadt op 09-08-2022  22:50 uLees je dan het SG af op de refractometer?

Citaat van: Drowsy op 10-08-2022  00:44 uJa

Refractometer kan je tijdens vergisting NIET correct aflezen. Misschien wist je dat al, maar bij deze:
Als alcohol wordt gevormd in het jongbier (dus tijdens gisting) gaat de refractometer afwijken doordat lichtbreking (waar dat ding mee werkt) een extra afwijking krijgt.
De juiste waarde moet dan worden berekend, zie oa https://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/

Eind-SG is dan veel lager dan het apparaat aangeeft.
Is de refracto-meting gecorrigeerd ?  Zo niet, dan even door de rekenaar halen en SG daalt 20 punten  :proost:   Snelbier

Chris71

Begin SG 1080
Eind SG 1045 (refractometer)
Gecorrigeerd is dat 1022
SVG 72,5% wat valt in de marge voor deze gist. Aan de lage kant weliswaar, maar lijkt uitgegist.

hansHalberstadt

lijkt wel voetbal. ik geeft de voorzet en jij schopt hem erin  ;) maar goed, zo lossen we wel de problemen op. Dit probleem komt zo vaak voor dat veel beginners mbt refractometer daar tegenaan lopen. Oplossing zou zijn om de SG schaal van een refractometer af te halen of misschien een hele grote rode waarschuwing standaard bij die dingen te stoppen in de winkel.

Snelbier

Citaat van: hansHalberstadt op 10-08-2022  13:30 uLijkt wel voetbal. Ik geef de voorzet en jij schopt hem erin  ;) maar goed, zo lossen we wel de problemen op. Dit probleem komt zo vaak voor dat veel beginners mbt refractometer daar tegenaan lopen. Oplossing zou zijn om de SG schaal van een refractometer af te halen of misschien een hele grote rode waarschuwing standaard bij die dingen te stoppen in de winkel.
Vandaar de 'quote' in eerdere bericht. Bloemen gaan naar Hans  :groots:
Zo vaak dat het met refracto fout gaat en iedereen op verkeerde been wordt gezet..
Drowsy heeft overigens nog niet gereageerd, dus we weten niks zeker.
Proost, Snelbier

Jacques

Citaat van: Snelbier op 10-08-2022  14:17 uZo vaak dat het met refracto fout gaat en iedereen op verkeerde been wordt gezet..

Deze staat heel hoog op het lijstje van veel gestelde vragen. Eens nadenken hoe ik dit verwerkt op de vernieuwde site. Ik zit te denken aan een lijst van veel gestelde vragen op (brouw)onderwerp en een lijst met absoluut meest gestelde vragen. 

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-08-2022  15:06 uDeze staat heel hoog op het lijstje van veel gestelde vragen. Eens nadenken hoe ik dit verwerkt op de vernieuwde site. Ik zit te denken aan een lijst van veel gestelde vragen op (brouw)onderwerp en een lijst met absoluut meest gestelde vragen. 

Lijkt me zeer handig. Dat kan de learning curve veel sneller maken als je de top 20 van problemen al eens gelezen hebt. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-08-2022  23:23 uLijkt me zeer handig. Dat kan de learning curve veel sneller maken als je de top 20 van problemen al eens gelezen hebt. 

Dat is ook mijn idee.

Vergelijkbare Topics (7)

11688

Gestart door roel

Reacties: 4
Gelezen: 2744

35616

Gestart door WimR

Reacties: 11
Gelezen: 1733

8879

Reacties: 26
Gelezen: 7583

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.