Welle maat brouwpan krijg je op een regulier gasfornuis nog aan rollende kook?

Gestart door Hans E. Pans, 23-07-2022 20:04 u

Vorige topic - Volgende topic

Hans E. Pans

Hi, tijdje met een 5.5 gallon SS Brewtech ketel gebrouwen (brew in a bag), helaas op zeker moment alles verkocht... nu spijt (!) en ik wil weer terug in de hobby. Nu dus de overwegingen: welke brouwketel aan te schaffen? Weer zo'n 5.5? Of 10 gallon? Kan zo'n 10 gallon nog op mijn gasfornuis? Is 10 gallon slimmer, maar dan met minder liter erin? Vragen .. vragen .. Suggesties?

brouwerwaldonk

Citaat van: Hans E. Pans op 23-07-2022  20:04 uNu dus de overwegingen: welke brouwketel aan te schaffen? Weer zo'n 5.5? Of 10 gallon? Kan zo'n 10 gallon nog op mijn gasfornuis? Is 10 gallon slimmer, maar dan met minder liter erin? Vragen .. vragen .. Suggesties?
Hoe groter het volume, hoe kleiner de meetfouten en hoe beter het rendement.
Als uw gasfornuis een brander heeft die 8 kWh kan leveren, ja dan kan het met een ketel van 10 gallon.
Als je uw kookketel kan isoleren maakt dat een groot verschil.

Links de brouwketel en rechts de kookketel op een brander van 9 kWh voor brouwsels van 44 L netto

Broewerke

Een gewoon gasfornuis kan met de grootste pit, niet wok, zo rond de 20 liter aan de kook houden.

Hans E. Pans

Eigenlijk zou ik de ketel op een Hendi inductieplaat willen zetten (3000 of 3500 watt). Maar zowel een 5 gallon als een 10 gallon ketel is netvwat breder dan de inductieplaat. Kan dat kwaad? Hoeveel 'overhang' is acceptabel bij een inductieplaat?

Hans E. Pans

Citaat van: Broewerke op 24-07-2022  10:40 uEen gewoon gasfornuis kan met de grootste pit, niet wok, zo rond de 20 liter aan de kook houden.
Dan zou de 5.5 gallon de maximale zijn. Maar misschien op een Hendi 3000 watt inductieplaat gaat 10 gallon wel? Al is de ketel dan breder dan de plaat, is dit erg?

Snelbier

Citaat van: Hans E. Pans op 24-07-2022  10:42 uAl is de ketel dan breder dan de plaat, is dit erg?
Nee, geen probleem.  De warmte verspreidt snel genoeg in de vloeistof.  De dampbellen roeren beter dan dat jij het kan  ;)
Proost, Snelbier

seed7

Ik weet niets van gallons, maar het is geen probleem als een pan oversteekt op een Hendi inductieplaat. Koken in een 70 liter pan is geen probleem.

Ingo

Vergelijkbare Topics (7)

16117

Reacties: 15
Gelezen: 6363

19992

Reacties: 8
Gelezen: 3292

25028

Gestart door PP

Reacties: 5
Gelezen: 3280

44010

Reacties: 10
Gelezen: 1291

9543

Reacties: 5
Gelezen: 4331

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.