Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tripel 5L - geen bubbels waterslot

Gestart door Pyrotukker, 12-07-2022 20:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Pyrotukker

Hey mede brouwers, ik ben nog een amateur en ben met een nieuwe batch bezig obv een startersset. Ik heb 3,5 L wort in een 5 L ferment emmer gedaan. Luchtdicht afgesloten.

Nu zag ik enkele uren na het brouwen wel bubbels in het waterslot, maar een dag later niet meer. Als ik op het deksel druk dan ontsnapt er wel lucht / CO2. Het ruikt dan hoppig/maltig.

Ik twijfel dus of het wel goed gaat? Aan de ene kant denk ik dat het fementeert en CO2 geproduceerd wordt. Aan de andere kant is het niet te zien in het waterslot.

Iemand die ervaring heeft en kan helpen (analyseren)?

Thanks!

PP

Meet de dichtheid en vergelijk het met de startdichtheid.
Met een steriele pipet o.i.d. monstertje nemen.
Even schudden om CO2 te verwijderen.
Deze indicatief is dit ruim voldoende om te weten of je wort is uitgegist.
Dichtheid 1,020 of lager: uitgegist.

Groet, Paul

Jacques

Citaat van: Pyrotukker op 12-07-2022  20:24 uHey mede brouwers, ik ben nog een amateur en ben met een nieuwe batch bezig obv een startersset. Ik heb 3,5 L wort in een 5 L ferment emmer gedaan. Luchtdicht afgesloten.

Nu zag ik enkele uren na het brouwen wel bubbels in het waterslot, maar een dag later niet meer. Als ik op het deksel druk dan ontsnapt er wel lucht / CO2. Het ruikt dan hoppig/maltig.

Klinkt als je een hele snelle vergisting.
Wat was je begin SG?
Hoeveel gist heb je geënt?
Wat was de vergistingstemperatuur?

Pyrotukker

Die is momenteel 1,04 en als ik het goed herinner ben ik begonnen op 1,09.

Ik heb ook even geproefd en het lijkt alsof er gewoon alcohol en koolzuur is geproduceerd.

Ik weet niet precies wat gist enten is. Maar volgens mij gaat het op de temperatuur van toevoegen? Ik heb de gist toegevoegd toen het wort 25 graden was. Vergistingstemperatuur is 19 graden Celsius.

Thanks voor jullie reacties !

Jacques

Citaat van: Pyrotukker op 12-07-2022  22:15 uIk weet niet precies wat gist enten is.

Gist enten is de Nederlandse term voor het toevoegen van gist.

Citaat van: Pyrotukker op 12-07-2022  22:15 uIk heb de gist toegevoegd toen het wort 25 graden was. Vergistingstemperatuur is 19 graden Celsius.
De werkelijke vergistingstemperatuur zal hoger zijn geweest als je de vergistingsemmer niet gekoeld hebt.

Citaat van: Pyrotukker op 12-07-2022  22:15 uDie is momenteel 1,04 en als ik het goed herinner ben ik begonnen op 1,09.
Waarmee meet je het SG? Is dat een hydrometer (dobber) of een refractometer (een optisch instrument).

Pyrotukker

Ik meet met een dobber.

Ik lees een temperatuur strip af die op de vergistingsemmer zit.

Jacques

Citaat van: Pyrotukker op 13-07-2022  09:30 uIk meet met een dobber.
Citaat van: Pyrotukker op 12-07-2022  22:15 uDie is momenteel 1,04 en als ik het goed herinner ben ik begonnen op 1,09.

Het is gebruikelijk nauwkeuriger te meten met een hydrometer. 3 cijfertjes achter de komma in plaats van 2.

Een eind SG van 1.040 is hoog. Vermoedelijk zakt het SG nog.

Citaat van: Pyrotukker op 13-07-2022  09:30 uIk lees een temperatuur strip af die op de vergistingsemmer zit.
Het is zeker niet uitgesloten dat de temperatuur in het gistvat 2 à 3°C hoger is.

Pyrotukker

Oke, thanks voor de tip.

Maar op basis van jullie ervaring, lijkt alles goed (normaal) te verlopen?

Jacques

Citaat van: Pyrotukker op 13-07-2022  23:13 uMaar op basis van jullie ervaring, lijkt alles goed (normaal) te verlopen?

Als er nog vergisting is hoort je waterslot nog te werken.

Weet je zeker of je gistvat luchtdicht is?

Gerb

Zoals Jacques ook zegt: de emmers kunnen niet goed afsluiten. Bij een afnemende vergisting zullen er daardoor geen belletjes meer tevoorschijn komen.

Een ander punt is wellicht de gist. Hoeveel gist heb je gegeven? Je hebt best een zwaar wort, wat mogelijk met te weinig gist niet snel uitgist. Als je te veel gist toevoegt, laten we zeggen 11 gram per 5 liter, kan de vergisting heel snel gaan.
En dan zijn er ook nog gisten die bekend staan om een soort pauze tijdens de vergisting. Deze zullen wel weer verder gaan, maar geduld is een schone zaak.
Dus welke gist heb je geënt en hoeveel?

Pyrotukker

Ik heb deze set (gevolgd): https://brouwland.com/en/index.php?controller=attachment&id_attachment=23104

Ongeveer 7,5 g gist (3,5l wort). Ik  weet niet welk soort gist.

Ik heb de emmer al meerdere malen gecheckt die lijkt luchtdicht.

Het rare is dat ik na enkele uren wel een werkend waterslot had en nu niet meer. Alleen als ik op het deksel druk komen er belletjes.

Dus zelf denk in dat er toch een lek is en dat ze belletje zuurstof is of dat het wel werkt en dat het CO2 is, maar dat de fermentatie sloom gaat/ afgelopen is.

* toevoeging, in het recept stond dat je geen suiker toevoegd, alleen voor tweede fermentatie. Nu lees ik dat veel tripels met toegevoegde suiker worden gefermenteerd, misschien dat dit e.e.a verklaard?

Update 15-7: ik heb wat glucose toegevoegd aan het wort en het wort in een ander vat gedaan. Nu zijn er wel bubbels in het waterslot te zien. Dus ik denk dat er misschien toch een lek ergens zat in het vat. Tenminste toen ik eerst suiker toevoegde aan het wort in het oude vat was er nog steeds geen activiteit te zien.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.