Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tripel 5L - geen bubbels waterslot

Gestart door Pyrotukker, 12-07-2022 20:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Pyrotukker

Hey mede brouwers, ik ben nog een amateur en ben met een nieuwe batch bezig obv een startersset. Ik heb 3,5 L wort in een 5 L ferment emmer gedaan. Luchtdicht afgesloten.

Nu zag ik enkele uren na het brouwen wel bubbels in het waterslot, maar een dag later niet meer. Als ik op het deksel druk dan ontsnapt er wel lucht / CO2. Het ruikt dan hoppig/maltig.

Ik twijfel dus of het wel goed gaat? Aan de ene kant denk ik dat het fementeert en CO2 geproduceerd wordt. Aan de andere kant is het niet te zien in het waterslot.

Iemand die ervaring heeft en kan helpen (analyseren)?

Thanks!

PP

Meet de dichtheid en vergelijk het met de startdichtheid.
Met een steriele pipet o.i.d. monstertje nemen.
Even schudden om CO2 te verwijderen.
Deze indicatief is dit ruim voldoende om te weten of je wort is uitgegist.
Dichtheid 1,020 of lager: uitgegist.

Groet, Paul

Jacques

Citaat van: Pyrotukker op 12-07-2022  20:24 uHey mede brouwers, ik ben nog een amateur en ben met een nieuwe batch bezig obv een startersset. Ik heb 3,5 L wort in een 5 L ferment emmer gedaan. Luchtdicht afgesloten.

Nu zag ik enkele uren na het brouwen wel bubbels in het waterslot, maar een dag later niet meer. Als ik op het deksel druk dan ontsnapt er wel lucht / CO2. Het ruikt dan hoppig/maltig.

Klinkt als je een hele snelle vergisting.
Wat was je begin SG?
Hoeveel gist heb je geënt?
Wat was de vergistingstemperatuur?

Pyrotukker

Die is momenteel 1,04 en als ik het goed herinner ben ik begonnen op 1,09.

Ik heb ook even geproefd en het lijkt alsof er gewoon alcohol en koolzuur is geproduceerd.

Ik weet niet precies wat gist enten is. Maar volgens mij gaat het op de temperatuur van toevoegen? Ik heb de gist toegevoegd toen het wort 25 graden was. Vergistingstemperatuur is 19 graden Celsius.