Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Schuim bij bottelen ondergisters

Gestart door MaartenM, 12-07-2022 17:56 u

Vorige topic - Volgende topic

MaartenM

Hoi allen,

Ik bottel met behulp van een aliexpress vulpomp en dat gaat naar grote tevredenheid, behalve bij ondergisters. Door de grote hoeveelheid opgelost koolzuur heb ik daar zelfs op de laagste vulsnelheid problemen met schuim. Ook geeft dit zelfs bij lage hoeveelheid bottelsuiker vaak overcarbonisatie. Hoe doen jullie dit? Warmen jullie de ondergister flink op voor bottelen? Of flink schudden van het vat?

PP

Zoals je zelf al aangeeft: lagere temperaturen doet meer koolzuur oplossen.
Drukloze/ aanzuigende pompen hebben de vervelende eigenschappen dat ze kernen vormen waar het bier op ontgast en dus gaat schuimen.
Onder druk vullen is voor de meeste amateurbrouwers (zoals ik) niet mogelijk.
Je zou wel onder zwaartekracht de flessen kunnen vullen (vat hoog zetten).
Gebruik gladde siliconenleiding zonder koppelstukken dan valt het mee (eigen ervaring).

Groet, Paul

Jacques

Citaat van: MaartenM op 12-07-2022  17:56 uHoi allen,

Ik bottel met behulp van een aliexpress vulpomp en dat gaat naar grote tevredenheid, behalve bij ondergisters. Door de grote hoeveelheid opgelost koolzuur heb ik daar zelfs op de laagste vulsnelheid problemen met schuim. Ook geeft dit zelfs bij lage hoeveelheid bottelsuiker vaak overcarbonisatie. Hoe doen jullie dit? Warmen jullie de ondergister flink op voor bottelen? Of flink schudden van het vat?

Een tijdje terug ook een ondergister gevuld met een vulpomp. Dat was bij mij geen probleem, maar ik vergist een ondergister bij 15°C (en laat deze uitgisten bij 17°C).

MaartenM

Dank voor de reacties. Ik ben toch wel weg van het pompje dus dat heeft d3 voorkeur. Misschien dan inderdaad warmer; ik had bij 13 graden uitvergist en daarna 2 dagen op 15 gr... hoe lang laat jij het bier nog op 17 graden Jacques?

Jacques

Citaat van: MaartenM op 12-07-2022  23:16 uhoe lang laat jij het bier nog op 17 graden Jacques?

Tot het bier is uitgegist...
Met mijn Brewbrain Float houd ik het verloop van het SG in de gaten.

MaartenM

Dan ga ik inderdaad (eerder) het bier warmen laten gisten. Dank

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.