Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Alfa-Amylase voor het zoetje

Gestart door BierenWijn, 03-07-2022 17:32 u

Vorige topic - Volgende topic

BierenWijn

Goedendag dames/heren chemici. Ik heb enkele jaren bier gebrouwen en ben nu bezig met het maken van havermout drank. Om de drank een licht zoete smaak te geven gebruik ik Alfa-a=Amylase in vloeibare vorm van Unibrew. Dat werkt al vanaf 25 C. De Alfa-Amylase verwarm ik met de drank gedurende 5 minuten op maximaal 60 Celsius. Daarna voer ik de temperatuur op naar 70 graden, vul ik de flessen af en koel ik ze. Het resultaat is helaas niet wat ik hoop. Geen sprankje zoetigheid. Op internet worden een groot aantal technieken, tijden en temperaturen genoemd, waarvan ik er enkele heb uitgeprobeerd. Maar ik kom er niet echt mee verder. Kan iemand mij een goede tip geven hoe ik een licht zoetje in de havermout drank kan krijgen?
Bij voorbaat dank!
Henk

hansHalberstadt

Alfa-amylase knipt de zetmeel op willekeurige plaatsen af waardoor je relatief lange suikermoleculen krijgt en die smaken nauwelijks zoet. Je kunt beter pilsmout nemen bv 25% van het gewicht aan havermout en dat een uur op 65 graden zetten. Beta amylase knips de 2 waardige suikers eraf en dan kan de alfa-amylase ook meer korte ketens knippen die wel zoet smaken. in pilsmout zit zowel alfa als beta amylase n het is nog stukken goedkoper ook dan zo'n potje.

Jacques

Citaat van: BierenWijn op 03-07-2022  17:32 uGoedendag dames/heren chemici. Ik heb enkele jaren bier gebrouwen en ben nu bezig met het maken van havermout drank. Om de drank een licht zoete smaak te geven gebruik ik Alfa-a=Amylase in vloeibare vorm van Unibrew. Dat werkt al vanaf 25 C. De Alfa-Amylase verwarm ik met de drank gedurende 5 minuten op maximaal 60 Celsius. Daarna voer ik de temperatuur op naar 70 graden, vul ik de flessen af en koel ik ze. Het resultaat is helaas niet wat ik hoop. Geen sprankje zoetigheid. Op internet worden een groot aantal technieken, tijden en temperaturen genoemd, waarvan ik er enkele heb uitgeprobeerd. Maar ik kom er niet echt mee verder. Kan iemand mij een goede tip geven hoe ik een licht zoetje in de havermout drank kan krijgen?
Bij voorbaat dank!
Henk

Eerlijk gezegd snap ik niet helemaal wat je wilt. Je hebt het over een havermout drank. Wat bedoel je daarmee? Bedoel je daarmee een alcoholische drank? Als dat zo is dan heb je ook te maken met de vergistingsgraad van de gist die gebruikt.
Of is het de bedoeling een alcoholvrije drank te maken?

SanderH

Citaat van: Jacques op 03-07-2022  21:50 uEerlijk gezegd snap ik niet helemaal wat je wilt. Je hebt het over een havermout drank. Wat bedoel je daarmee? Bedoel je daarmee een alcoholische drank mee? Als dat zo is dan heb je ook te maken met de vergistingsgraad van de gist die gebruikt.
Of is het de bedoeling een alcoholvrije drank te maken?

Lijkt me niet echt met brouwen te maken hebben. Haver(mout) en amylase uit een potje...?

Gerb

Nou ja het is maar hoe ver je de grenzen van brouwen wil oprekken. Waarom zou alleen traditioneel de norm moeten zijn? Dan kunnen we de zuren, additieven en gistvoeding ook de deur wel uitdoen. Ik vind het wel een interessant idee.

hansHalberstadt

De reden voor enzymen kan ook zijn om glutenvrij te brouwen. anders kun je beter gewoon wat pilsmout nemen met enzymen om de havermout om te zetten.  Dan wordt het weer interessant om uit te vinden hoe je dat glutenvrij kunt doen met ander soort mout. En die kennis kun je dan weer hergebruiken voor bier brouwen glutenvrij. 

Vergelijkbare Topics (7)

44121

Reacties: 14
Gelezen: 1278

24420

Reacties: 10
Gelezen: 3447

449

Reacties: 20
Gelezen: 12412

35919

Reacties: 2
Gelezen: 1107

15827

Reacties: 35
Gelezen: 11726

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.