Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bepaling aantal gistcellen voor giststarter

Gestart door Ron H, 24-01-2022 11:22 u

Vorige topic - Volgende topic

Ron H

Voor een nieuwe batch Tripel (S.G. 1.072, 35 liter), wil ik graag gebruik maken van gist die ik in een vorige batch tijdens hoog Krausen heb geoogst. Zie bijgevoegde foto.
Volgens de "yeast calculator" van Brewers friend, heb ik voor een goede vergisting 460 miljard gistcellen nodig.
Voor de berekening van de giststarter heb ik echter nog "Slurry Amount" en "Slurry Density" nodig. Ik heb echter geen slurry, alleen uitgezakte gist.

Is er een vuistregel die het aantal "actieve" gistcellen per gram gist bevat?

Ron

Snelbier

Ooit gelezen dat uitgezakte slurry uit gezonde starter tot 1,5 miljard cellen per gram of ml bevat.
Blijkt in mijn brouwsels te werken, dus ik ga er van uit dat het klopt.
In jouw geval zou je dus voor 460 miljard cellen een 300ml vaste slurry nodig hebben.
Succes,  Snelbier

Toevoeging: Zo te zien heb je veel minder, dus starter maken.
Slurry oplossen in beetje water, afgewogen. Water + slurry weer wegen en je weet met hoeveel slurry (x1,5miljard cellen) je start.

BrouwHulp blijkt van zelfde uit te gaan, zie ik net. Gezonde slurry geeft 1,5 miljard cellen per ml.

brouwerwaldonk

Met een microscoop en een telkamer kan je zeer nauwkeurig het aantal gistcellen bepalen in een staaltje.
Neem vergroting X 400 zo zie je de cellen alsof ze 3 mm groot zijn.

Ron H

Mijne heren,

Bedankt voor de antwoorden. Aangezien ik niet over een microscoop beschik, zal ik de methode van Snelbier toepassen en een (getrapte) starter maken.

Ron

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.