Hoe toevoegen ascorbinezuur en sulfiet aan jong bier

Gestart door Procion, 06-12-2021 23:22 u

Vorige topic - Volgende topic

Procion

Ik heb een NEIPA in het gistvat staan die a.s. donderdag gebotteld gaat worden. In de strijd tegen oxidatie ga ik vooraf ascorbinezuur en  kaliummetabisulfiet toevoegen.

Waar ik nog over twijfel is de manier van toevoegen. Ik heb het in kristal/poedervorm en vraag me af of het gangbaar is om het 'droog' toe te voegen, of op te lossen in water zodat het via het gat van het waterslot geïnjecteerd kan worden (deksel hoeft niet open).

Op 15 L bier wil ik 0.24 g ascorbinezuur en 0.21 g sulfiet toevoegen, maar als ik dit dien op te lossen, hoeveel water moet ik dan gebruiken? 1 deel poeder op 2 delen water?

Hoor graag hoe anderen het doen, zodat ik donderdag niet hoef aan te klooien  :nut:

brouwerwaldonk

Ik vind dat je heiliger wil zijn dan de paus met deze toevoegingen. Die stoffen zou ik nooit toevoegen in afgewerkt bier omdat dat overkill is. 

Leon058

Ik zou beide oplossen in iets van 20 ml water in een kommmetje en dan toevoegen aan al het bier, dat mengt wel door diffusie. Dat werkt wat makkelijker i.p.v. werken met een paar ml water om in op te lossen, en 20 ml merk je niets van. Hoe bottel je? Als je alle bier in een bottelemmer o.i.d. hevelt met bottelsuiker, kun je tegelijkertijd ook je ascorbinezuur en sulfiet toevoegen.

Je zou ook kunnen uitrekenen hoeveel mg van beide er in je flesjes moet komen. Dan een oplossing maken en per flesje een afgemeten hoeveelheid doseren, als je even uitgaat van 1 g = 1 ml.

biking rebel

Citaat van: brouwerwaldonk op 07-12-2021  08:36 uIk vind dat je heiliger wil zijn dan de paus met deze toevoegingen. Die stoffen zou ik nooit toevoegen in afgewerkt bier omdat dat overkill is.

Er wordt niet gevraagd naar een mening, de vraag is hoe het toegevoegd moet worden. Ik ben het eens met Leon058 met de aanvulling het 3-4 uur voor bottelen toe te voegen aan je vat. Dan kan het diffuus mengen met minimaal risico voor zuurstofinslag.

Procion

Citaat van: Leon058 op 07-12-2021  09:20 uIk zou beide oplossen in iets van 20 ml water in een kommmetje en dan toevoegen aan al het bier, dat mengt wel door diffusie. Dat werkt wat makkelijker i.p.v. werken met een paar ml water om in op te lossen, en 20 ml merk je niets van. Hoe bottel je? Als je alle bier in een bottelemmer o.i.d. hevelt met bottelsuiker, kun je tegelijkertijd ook je ascorbinezuur en sulfiet toevoegen.

Je zou ook kunnen uitrekenen hoeveel mg van beide er in je flesjes moet komen. Dan een oplossing maken en per flesje een afgemeten hoeveelheid doseren, als je even uitgaat van 1g = 1ml.

Thanks, daar dacht ik zelf ook aan. Echter wil ik het 3 uur vóór overhevelen naar bottelemmer toevoegen, juist vanwege de kans op oxidatie tijdens dit proces. Vervolgens wil ik elk flesje met CO2 purgen vóór afvullen en cappen met een O2 absorberende kurk. Daarmee hoop ik een NEIPA uit fles te krijgen die NIET bruin is :P

Ik vermoed dat brouwerwaldonk nog nooit een NEIPA heeft gebrouwen of in ieder geval geen NEIPA op fles ;) Oxidatie is de hoofd reden van mislukte bieren uit deze stijl, zeker als je zoals ik (nog) niet kunt keggen.

Ik heb doseerspuiten van 3 ml, daarom was ik benieuwd naar de hoeveelheid water. 20 ml is dan nog te doen met een paar herhalingen, bij 100 ml was het al wat vervelender ;)

JanDeGraaff

Antioxin SBT op voorhand doet zo'n beetje hetzelfde. Dat is een overweging voor later.
Dit draadje gaat daarover en bevat ook informatie over toevoegen van en de doseringen, ook van ascorbinezuur en sulfaat.
Is een aanrader in dit verband; het verheldert veel.

Als je je brouwwater aanpast met zouten, moet je bij het maken van je recept wel rekening houden met het extra sulfaat dat je toevoegt.

Procion

Citaat van: JanDeGraaff op 07-12-2021  12:00 uAntioxin SBT op voorhand doet zo'n beetje hetzelfde. Dat is een overweging voor later.
Dit draadje gaat daarover en bevat ook informatie over toevoegen van en de doseringen, ook van ascorbinezuur en sulfaat.
Is een aanrader in dit verband; het verhelderd veel.

Als je je brouwwater aanpast met zouten, moet je bij het maken van je recept wel rekening houden met het extra sulfaat dat je toevoegt.

Antioxin SBT heb ik óók toegevoegd, maar dit ging met name om het maischproces ;) De Gallotannines (de T uit SBT) wil je overigens na het koken niet meer in je wort/bier hebben. Het recept houdt rekening met zowel het effect op sulfiet als pH. De werking en de verdeling/hoeveelheden zijn duidelijk, alleen de manier van toevoegen was nog niet helemaal helder.

Het is/was de bedoeling om het vat zo weinig mogelijk open te maken (1e en enige keer bij het bottelen), de 2 dry-hop toevoegingen heb ik gedaan d.m.v. magneten en hopsocks die aan de deksel hingen. Vandaar dat ik het met een doseerspuit via het waterslot gaatje erin wil spuiten om ook hier weer het contact met zuurstof te minimaliseren.

In dit draadje heb ik vóór het brouwen mijn recept en proces gepost:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40895.msg659730.html#msg659730

Jacques

Citaat van: Procion op 06-12-2021  23:22 uOp 15 L bier wil ik 0.24 g ascorbinezuur en 0.21 g sulfiet toevoegen, maar als ik dit dien op te lossen, hoeveel water moet ik dan gebruiken? 1 deel poeder op 2 delen water?

Mijn ervaring is dat als je al Antioxin SBT hebt toegevoegd je nog maar weinig sulfiet hoeft toe te voegen tijdens het bottelen. Bij een overmaat krijg je veel zwavelige aroma's die niet aangenaam zijn. Daarom geef ik niet meer dan 0,1 g per 10 liter. In jouw geval zou dat 0,15 g zijn.

Citaat van: brouwerwaldonk op 07-12-2021  08:36 uIk vind dat je heiliger wil zijn dan de paus met deze toevoegingen. Die stoffen zou ik nooit toevoegen in afgewerkt bier omdat dat overkill is. 
Bij elke vergisting wordt door de gist sulfiet aangemaakt. De ene gist doet dat meer dan de andere.
Bij sommige bierstijlen is het gewenst om het gehalte aan sulfiet te verhogen. Maar zoals ik hiervoor ook al schrijft moet je er wel mee oppassen. Overdaad schaadt!

Zie ook https://www.scielo.br/j/sa/a/GWx4G3W74nmrQCkxdXkn8DB/?lang=en

Procion

Citaat van: Jacques op 07-12-2021  21:53 uMijn ervaring is dat als je al Antioxin SBT hebt toegevoegd je nog maar weinig sulfiet hoeft toe te voegen tijdens het bottelen. Bij een overmaat krijg je veel zwavelige aroma's die niet aangenaam zijn. Daarom geef ik niet meer dan 0,1 g per 10 liter. In jouw geval zou dat 0,15 g zijn.
Bij elke vergisting wordt door de gist sulfiet aangemaakt. De ene gist doet dat meer dan de andere.
Bij sommige bierstijlen is het gewenst om het gehalte aan sulfiet te verhogen. Maar zoals ik hiervoor ook al schrijft moet je er wel mee oppassen. Overdaad schaadt!

Zie ook https://www.scielo.br/j/sa/a/GWx4G3W74nmrQCkxdXkn8DB/?lang=en

Ik heb de verhoudingen aangehouden van Serge in dit draadje:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35127.msg531031.html#msg531031

Daar geeft ie aan: tussen de 0.2 en 0.4 g/l, hier heb ik dus de middenweg van 0.3g/l gekozen (komt neer op 0.21g sulfiet op 46.8%). Ben je echter van mening dat ik het op de ondergrens moet houden vanwege de eerdere Antioxin SBT toevoeging (0.9 g op 18.5 L maischwater)? Ik heb overigens vergist met Verdant IPA, geen idee hoeveel sulfiet deze gist produceert.

Jacques

Omdat ik een paar keer sterk zwavelachtige aroma's heb gehad (die overigens langzaam met de tijd wegtrekken) ben ik voorzichtig geworden.

Hoeveel sulfiet Lallemand Verdant IPA aanmaakt weet ik niet.

Vergelijkbare Topics (7)

21349

Reacties: 14
Gelezen: 4506

8944

Gestart door Reinier

Reacties: 30
Gelezen: 16721

43570

Reacties: 8
Gelezen: 901

33662

Reacties: 10
Gelezen: 2916

24785

Reacties: 22
Gelezen: 8445

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.