Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Temperatuur bij vergisten verhogen?

Gestart door Brew-flu, 03-11-2021 20:13 u

Vorige topic - Volgende topic

Brew-flu

In de laatste uitgave van Brouw! magazine  zag ik staan dat geadviseerd wordt om het wort na het koken eerst te koelen tot de ondergrens van het ideale temperatuur traject en dit te verhogen aan het einde van de hoofdvergisting. Ik was altijd in de veronderstelling dat je de temperatuur altijd constant moest houden. Mijn huidige brouwsel met een London ale 3 heb ik bijvoorbeeld altijd schommelen tussen de 20,4-21,8 met behulp van de inkbird.

Is er iemand die ervaring heeft met het aanpassen van de temperatuur gedurende het vergistingsproces en wat is daarbij het advies?

Thanks voor jullie feedback!

DeKeng

Ik lees op veel Amerikaanse forums, en sites als byo.com vaak recepten waar inderdaad staat dat de temperatuur na een x aantal dagen verhoogd wordt.
Of dit bij specifieke bieren gebeurt weet ik even niet

Jacques

Het verhogen van de temperatuur tegen het einde van de vergisting zorgt ervoor dat je bier beter uitgist. En ook dat je minder last hebt van diacetyl (een boterachtige smaak). Zelf doe ik dit al een hele tijd. Een punt van aandacht is de hoeveelheid gist dat onder in het vat zit. Het beste is op tijd over te hevelen of om gist af te tappen als je die mogelijkheid hebt. Door de hoeveelheid gist te verminderen heb je minder last van de negatieve kanten van autolyse.

Fractus

Even dit oude topic omhoog halen. Ik ben nu bezig met vergisten van een blondje, die aan het eind van de hoofdgisting zit. Ik zit eraan te denken langzaam de temperatuur op te laten lopen, is er iemand die hier ervaring mee heeft en hoe snel doe je dat? Elke dag een paar tienden graden omhoog, of in één keer een graadje hoger? En hoeveel verhoog je totaal?

Jacques

Citaat van: Fractus op 12-08-2022  10:06 uEven dit oude topic omhoog halen. Ik ben nu bezig met vergisten van een blondje, die aan het eind van de hoofdgisting zit. Ik zit eraan te denken langzaam de temperatuur op te laten lopen, is er iemand die hier ervaring mee heeft en hoe snel doe je dat? Elke dag een paar tienden graden omhoog, of in één keer een graadje hoger? En hoeveel verhoog je totaal?

Het langzaam op laten lopen van de temperatuur is iets wat ik standaard doe. Ik verhoog de temperatuur zo'n 0,2 à 0,3 °C per dag. Hierbij moet ik er wel bij vertellen dat ik gist regelmatig aflaat om autolyse te voorkomen en dat ik het SG in de gaten hou via een BrewBrain Float.

Vergelijkbare Topics (7)

35877

Reacties: 14
Gelezen: 4127

40828

Reacties: 20
Gelezen: 2254

26079

Reacties: 59
Gelezen: 17055

453

Reacties: 39
Gelezen: 21099

43700

Reacties: 3
Gelezen: 712

31468

Reacties: 4
Gelezen: 6023

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.