Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vienna IPA

Gestart door Bvk1983, 07-10-2021 21:34 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Ik wil een dezer dagen een niet al te zware IPA gaan brouwen waarmee ik een aantal aangebroken verpakkingen hop grotendeels wil opmaken. Omdat ik Vienna mout nog nooit heb geprobeerd wilde ik deze hiervoor gebruiken. Normaliter doe ik een ruimte koudhop bij mijn IPA's maar de laatste paar keer is dat niet heel goed bevallen. Op één of andere manier bleef de gewenste smaak niet hangen. Ik wilde daarom nu een kleine hopgift aan het begin en einde van de kook en een grote hopgift in de whirpool doen om te kijken wat dat met geur en smaak doet. Zijn er zaken die ik beter anders aan kan pakken?

Ik ga voor het eerst een whirpool gift doen in mijn EasyBrew 30+. Ik heb geen speciale whirpool arm, kan ik het beste het korte pijpje gebruiken (het wordt valt dan wel van een klein afstandje terug in de ketel) of beter zelf roeren?

Theo Mol

Als je het hebt kun je een stuk siliconenslang op het pijpje schuiven.

JanDeGraaff

Ik zou zelf de bittering niet met Cascade doen, maar die later in de hopstand toevoegen. Cascade geeft een goed aroma af en is niet echt geschikt voor bittering. Dat zou ik doen met de Galaxy en/of Mosaic; die  zijn echt dual-purpose. Nu haal je de IBUs voornamelijk uit de hopstand, maar dat werkt toch anders dan wanneer je de hop meekookt. Ik zou dus een wat evenwichtigere hop verdeling maken, en misschien wat minder soorten door elkaar; twee of heel misschien drie max.
Maar dat is geheel mijn persoonlijke mening, hoor!

Jacques

Citaat van: JanDeGraaff op 08-10-2021  12:22 uIk zou zelf de bittering niet met Cascade doen, maar die later in de hopstand toevoegen. Cascade geeft een goed aroma af en is niet echt geschikt voor bittering. Dat zou ik doen met de Galaxy en/of Mosaic; die  zijn echt dual-purpose. Nu haal je de IBUs voornamelijk uit de hopstand, maar dat werkt toch anders dan wanneer je de hop meekookt. Ik zou dus een wat evenwichtigere hop verdeling maken, en misschien wat minder soorten door elkaar; twee of heel misschien drie max.
Maar dat is geheel mijn persoonlijke mening, hoor!

Ik zou niet weten waarom je Cascade niet zou kunnen gebruiken voor bittering. Het bevat alfazuren dus is het geschikt voor het bitteren van een bier. Een paar jaar geleden woonde ik een lezing bij in Neurenberg over het gebruik van aroma- en bitterhop. De boodschap was: denk niet in aroma- of bitterhop. Elke hop kan gebruikt worden voor zowel aroma als voor bittering.

Johan_vL

Is het officieel een IPA als hij niet gedrooghopt is?, ik zou het een pale ale noemen. Ik had altijd het idee dat drooghoppen het verschil maakt tussen een pale ale en een india pale ale....

tdp

Citaat van: Johan_vL op 20-10-2021  10:56 uIs het officieel een IPA als hij niet gedrooghopt is?, ik zou het een pale ale noemen. Ik had altijd het idee dat drooghoppen het verschil maakt tussen een pale ale en een india pale ale....

De Punk IPA van Brewdog was eerst ook zonder dryhop';
CiteerWhile it may surprise you, this version of Punk IPA isn't dry hopped but still packs a punch! To make the best of the aroma hops make sure they are fully submerged and add them just before knock out for an intense hop hit.

Vergelijkbare Topics (7)

42164

Reacties: 50
Gelezen: 7532

34307

Gestart door Gerb

Reacties: 20
Gelezen: 6325

27155

Gestart door RoyDeGroot

Reacties: 23
Gelezen: 8593

12194

Reacties: 37
Gelezen: 11015

44414

Reacties: 13
Gelezen: 757

37259

Reacties: 15
Gelezen: 3015

28931

Gestart door NiekBBQ

Reacties: 11
Gelezen: 5370

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.