Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Grainfather G40

Gestart door Tripppel PPP, 06-10-2021 09:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: Rinus op 06-06-2022  10:15 uIk vind het toch wel tegenvallen dat de tegenstroomkoeler van koper is gemaakt, voor mij is koper eigenlijk een no-go, ik gebruikt uitsluitend RVS of food-safe kunststof/siliconen.

Koper is minder problematisch dan je misschien denkt. De gist heeft zelfs een beetje koper-ionen nodig voor een goede groei. Koperlegeringen met zink zorgen er voor dat ook zink in het wort komt. Dat is helemaal een feestje voor de gist. In het verleden gingen veel professionele brouwerijen over van koperen brouwketels op rvs brouwketels. Dat zorgde voor een minder goed verlopende vergisting. Sommige brouwerijen hingen strippen met koper en zink in de brouwketel ter compensatie. Tegenwoordig worden gistvoedingzouten toegevoegd waarin ook koper en zink zit. Overigens gaat het om hele kleine hoeveelheden.

Tripppel PPP

Citaat van: Rinus op 06-06-2022  10:15 uIk vind het toch wel tegenvallen dat de tegenstroomkoeler van koper is gemaakt, voor mij is koper eigenlijk een no-go, ik gebruikt uitsluitend RVS of food-safe kunststof/siliconen.
De tegenstroomkoeler heb ik pas 2x gebruikt en telkens goed door laten stromen om schoon te maken plus 5 minuten laten doorstromen met 100C wort voordat het koelwater aangaat.
Ik moet eerlijk toegeven dat het resultaat echt heel erg goed is in vergelijking met een dompel koeler.

Ik ga toch op zoek naar volledig RVS, tips zijn welkom!

De RVS counterflow chiller van Brewtools is een aanrader! Niet goedkoop, maar kwaliteit voor de rest van je leven.

Tripppel PPP

Jarenlang met mijn G30 de Grainfather counterflow chiller gebruikt. Koelt super, maar ik had het idee dat door het koper mijn bieren sneller oxideerde. Toen ik alle oxidatie bij de kritische handelingen met CO2 had opgelost (en brewtan B en Antioxin SBT) hield ik toch wat oxidatie over, een paar maanden na het bottelen.
Toen heb ik de RVS counterflow chiller van Brewtools gekocht en......veel minder oxidatie. Alle bieren, ook de hoppige bleven veel langer goed.
Toen ik ruim een half jaar geleden mijn G40 kocht heb ik de eerste paar brouwsels weer de (nieuwe) grainfather chiller gebruikt en ja, de oxidatie was weer terug. Dus maar weer geswitched naar de RVS counterflow chiller van Brewtools en je raad het al, geen oxidatie meer.

jwf

Gisteren voor het eerst met mijn G40 gebrouwen. Ik kwam van een éénpanssysteem en ik ben wel tevreden met de brouwervaring met de G40. Ik vond het rustiger, ik gebruik minder water en het is wat sneller. Enige waar ik tegenaan liep is hoe om te gaan met de tegenkoeler: ik heb alles na het brouwen gespoeld met grainfather cleaner volgens de gebruiksaanwijzing maar er blijft altijd water achter in de windingen. Hoe gaan jullie hier mee om? Is er een manier om het water er toch uit te krijgen?

dank

jwf

Rinus

Ik zag het bij mijn koeler gisteren ook, laagje water in de slang, ik heb het er uit laten lopen en toen even met starsan gespoeld, alleen dat laatste stukje slang dan.
Volgende keer zou ik moeten zorgen dat die slang naar beneden hangt zodat elke druppel of condens eruit kan lopen.
Doorblazen met perslucht kan het versnellen maar er blijf altijd water achter.
Voor gebruik uiteraard ontsmetten middels hete wort erdoorheen te pompen.

Jacques

Citaat van: Rinus op 26-06-2022  08:55 uVoor gebruik uiteraard ontsmetten middels hete wort erdoorheen te pompen.

Inderdaad én na gebruik de tegenstroomkoeler reinigen door er een reinigingmiddel doorheen te pompen. De ketel en de koeler kunnen in één actie worden gereinigd. Voor gebruik even doorspoelen met water.

thepsych

Citaat van: Tripppel PPP op 07-06-2022  13:12 uJarenlang met mijn G30 de Grainfather counterflow chiller gebruikt. Koelt super, maar ik had het idee dat door het koper mijn bieren sneller oxideerde. Toen ik alle oxidatie bij de kritische handelingen met CO2 had opgelost (en brewtan B en Antioxin SBT) hield ik toch wat oxidatie over, een paar maanden na het bottelen.
Toen heb ik de RVS counterflow chiller van Brewtools gekocht en......veel minder oxidatie. Alle bieren, ook de hoppige bleven veel langer goed.
Toen ik ruim een half jaar geleden mijn G40 kocht heb ik de eerste paar brouwsels weer de (nieuwe) grainfather chiller gebruikt en ja, de oxidatie was weer terug. Dus maar weer geswitched naar de RVS counterflow chiller van Brewtools en je raad het al, geen oxidatie meer.
ik wil niet kritisch zijn maar hoe bepaal je je mate van oxidatie. Je beschrijft het alsof dat zo evident zichbaar is. Is dat ook zo?

Jacques

Citaat van: thepsych op 28-06-2022  18:30 uik wil niet kritisch zijn maar hoe bepaal je je mate van oxidatie. Je beschrijft het alsof dat zo evident zichbaar is. Is dat ook zo?

Oxidatie zorgt voor een donkere kleur van je bier. Daarnaast kun je het ook vaststellen door het bier te proeven. Geoxideerd bier is niet fris van smaak.

thepsych

Maar als het zo zichtbaar en proefbaar is dan wordt er toch heel veel bier met te veel oxidatie geboren/gebrouwen met al die grainfathers en diens koeler? Is er een onderzoekje hiernaar bekend?

ExPeteriment

Citaat van: thepsych op 29-06-2022  22:21 uMaar als het zo zichtbaar en proefbaar is dan wordt er toch heel veel bier met te veel oxidatie geboren/gebrouwen met al die grainfathers en diens koeler? Is er een onderzoekje hiernaar bekend?
Goed punt. Ik heb een andere brouwinstallatie en een dompelkoeler. Volgens mij heb ik geen last van oxidatie, maar hoe weet ik dat zeker?

Jacques

Citaat van: thepsych op 29-06-2022  22:21 uMaar als het zo zichtbaar en proefbaar is dan wordt er toch heel veel bier met te veel oxidatie geboren/gebrouwen met al die grainfathers en diens koeler? Is er een onderzoekje hiernaar bekend?

Mijn ervaring met de Grainfather G40 en de daarbij behorende tegenstroomkoeler is dat dat deze niet voor meer oxidatie zorgt dan een dompelkoeler. Maar ik heb geen ervaring met Brewtools koeler...  smile

Tripppel PPP

Je weet dat je last hebt van oxidatie als het de biersmaak negatief beïnvloedt. Als je het niet proeft of de oxidatiesmaak niet vies of zelfs lekker vindt, heb je er geen last van. Als mijn bier heel licht geoxideerd is vind ik deze smaak al echt minder lekker (past niet bij tripels in mijn beleving). Ik ben er dus gevoelig voor.
Ik doe ook geen metingen aan de mate van oxidatie, het is gewoon proeven. Mijn bieren waren ook nooit zwaar geoxideerd en ondrinkbaar, maar gewoon minder lekker na een aantal maanden.
Anderen die mijn bier drinken, proeven de bijsmaak niet, minder of vinden het niet vies. ik denk dat dat persoonlijk is. Voor mij is het wel duidelijk dat het hier om oxidatie gaat. Zoals eerder gezegd wordt het bier ook donkerder en het krijgt een port-/madeira-achtige smaak. Deze smaak past wel redelijk bij sommige zwaardere donkere bieren, maar ik vind het niet lekker in tripels en zware blonde bieren.

Emile

Citaat van: Tripppel PPP op 12-07-2022  14:09 uZoals eerder gezegd wordt het bier ook donkerder en het krijgt een port-/madeira-achtige smaak. Deze smaak past wel redelijk bij sommige zwaardere donkere bieren, maar ik vind het niet lekker in tripels en zware blonde bieren.
Aha, dat is nog eens een goede uitleg. Als je het zo verwoordt, dan had ik in het verleden zeker ook last van oxidatie, vooral mijn Blond en Tripels kregen die Port/Madeira smaak na een paar maanden. Tegenwoordig heb ik dat minder, benieuwd waar dat dan aan ligt. Ik heb trouwens zowel de Grainfather counterflow chiller als een zelfgemaakte koperen counterflow chiller.

Met dit verhaal overweeg ik wel om die Brewtools counterflow chiller aan te schaffen. Dank voor de info en uitleg!

Ut Kuupke

Beste brouwers,
Ik heb met aandacht deze hele topic doorgelezen. Ik wil mijn huidige brouwketel (Klarstein) vervangen. Ik heb twee brouwketels in mijn gedachte.
1. Brewtools B40 met accessory starter pack 2-valve setup. Hier wordt dan ook de tegenstroomkoeler   bijgeleverd.
2. Grainfather G40 inclusief de tegenstroomkoeler.
Afgezien het prijsverschil zijn er ook technische verschillen. Het is verdomd moeilijk om een keuze te maken. Als ik naar de prijs kijk is het in het voordeel van Grainfather G40. Als ik naar de techniek kijk dan zeg ik Brewtools B40. Heeft er nog iemand tips/advies mbt deze twee brouwketels.

Proost,
Hoesbrouwerij Ut Kuupke,
Math.

Pieter1954

Ik heb afgelopen dinsdag mijn G40 mogen ontvangen. Gekocht bij Stookwinkel.nl. Hij is wel zwaar hoor.
Mijn 3 jaar oude G30 heb ik goed kunnen verkopen.
Binnenkort, zodra de gistkoelkast vrij is, de eerste batch brouwen.

Rinus

Zaterdag 6 augustus 22 een stout gebrouwen met de G70 (ja weet het is geen G40 maar is verder hetzelfde).
Het was een drama; de pomp trok het niet... Het enige wat ik anders deed was dat er kaneel en tonka bonen (beide geplet) tijdens de kook toegevoegd zijn. Hop gebruik ik (altijd) pellets. (Misschien toch over gaan op bloemen)

Ik heb het op moeten geven na 22 Liter (van de 30) en de Grainfather om moeten kiepen (zwaar werk).
Wat de oorzaak is weet ik dus eigenlijk nog steeds niet, volgende keer ga ik toch maar mijn hop spider gebruiken, ik heb dan alleen altijd het idee dat het niet goed mengt met het kokende wort..

Nog een andere piste; zou het kunnen zijn dat de tegenstroomkoeler vervormd? is dat kunststof van binnen (volgens het forum wel) tijdens het ontsmetten gedurende een paar minuten had ik het koudwater er nog niet op staan.
Ik merk dat er best veel tegendruk is als ik met mijn mond erin blaas (als hij totaal leeg is, dus geen water resten die heb ik eerst met perslucht eruit geblazen).
Kan iemand dat ook eens proberen? Misschien is mijn tegenstroomkoeler wel ergens vervormd? Maar de buis zou van koper moeten zijn toch?  (moet toch zeker nog een RVS aanschaffen).

De pomp doet het overigens prima na een grove schoonmaakbeurt...

Jacques

Citaat van: Rinus op 11-08-2022  09:00 uWat de oorzaak is weet ik dus eigenlijk nog steeds niet, volgende keer ga ik toch maar mijn hop spider gebruiken, ik heb dan alleen altijd het idee dat het niet goed mengt met het kokende wort..

Ik vermoed dat er een dikke emulsie is ontstaan door de tonkabonen. Het filter raakt hierdoor verstopt.

Citaat van: Rinus op 11-08-2022  09:00 uNog een andere piste; zou het kunnen zijn dat de tegenstroomkoeler vervormd? is dat kunststof van binnen (volgens het forum wel) tijdens het ontsmetten gedurende een paar minuten had ik het koudwater er nog niet op staan.

Gelet op de slechte geleiding van kunststof lijkt het mij niet dat de binnenste leiding van kunststof is.
Uit het onderstaande filmpje blijkt dat de leiding van koper is omdat dit qua koeling veel effectiever is dan rvs...

Rinus

Dankjewel voor het filmpje, inderdaad koper moet het zijn dus, ik begrijp ook goed waarom, wellicht dan toch maar geen RVS kopen.
@Jacques heb jij ook zo'n grote versie zoals op het filmpje te zien is? kan je gemakkelijk lucht erdoor blazen of voel je ook weerstand? Het zal ook zo'n 10 meter buis zijn met bochten dus misschien is het normaal.

Overigens; ik had maar 3 (geplette) Tonka bonen in de ketel, dus dat zal toch niet zorgen voor een dikkere emulsie denk ik?

Jacques

Citaat van: Rinus op 12-08-2022  08:01 uDankjewel voor het filmpje, inderdaad koper moet het zijn dus, ik begrijp ook goed waarom, wellicht dan toch maar geen RVS kopen.
@Jacques heb jij ook zo'n grote versie zoals op het filmpje te zien is? kan je gemakkelijk lucht erdoor blazen of voel je ook weerstand? Het zal ook zo'n 10 meter buis zijn met bochten dus misschien is het normaal.

Overigens; ik had maar 3 (geplette) Tonka bonen in de ketel, dus dat zal toch niet zorgen voor een dikkere emulsie denk ik?

Ik heb de niet de grote versie maar de kleinere. Met de Grainfather G40 kun je in principe maximaal 40 liter brouwen. Dan is de kleine toereikend.

De filterplaat is behoorlijk fijn. Als er veel samenklontering is van eiwitten dan geeft dat veel weerstand (maar ook een vrij heldere wort). Tonkabonen kunnen er voor zorgen dat er meer samenklontering is.

MrCrown

https://help.grainfather.com/hc/en-us/articles/360004757017-Why-won-t-my-pump-start-while-I-m-boiling-using-the-G40-or-G70-

De pomp wilde bij mij de laatste keer niet goed werken tijdens de kook. Indien je de counterflow chiller wilt ontsmetten, wordt rondpompen van kokend wort aangeraden. Hier komen zij zelf met een oplossing voor.

Murmillo

Sinds vandaag ook bij de club. Nu mijn eb30+ verkopen. Kijk uit naar tips, te beginnen met welke kraan aan te sluiten voor het leeglopen?

grainfather-g40.jpg

Pieter1954

Welkom bij de club.

Jacques

Citaat van: Murmillo op 01-09-2022  20:41 uSinds vandaag ook bij de club. Nu mijn eb30+ verkopen. Kijk uit naar tips, te beginnen met welke kraan aan te sluiten voor het leeglopen?

Bij Toolstation en ook bij Praxis voor weinig geld te koop.
https://www.toolstation.nl/bpe-tapkraan-kogelmodel/p11375

Murmillo

Citaat van: Jacques op 01-09-2022  22:16 uBij Toolstation en ook bij Praxis voor weinig geld te koop.
https://www.toolstation.nl/bpe-tapkraan-kogelmodel/p11375

Geweldig! Dank jacques. Had deze ook gevonden maar was er niet zeker van. Zometeen direct een ophalen.

Murmillo

Update, gekocht bij toolstation.

Vergelijkbare Topics (7)

29641

Reacties: 29
Gelezen: 13414

39466

Reacties: 25
Gelezen: 9678

44260

Gestart door Rinus

Reacties: 7
Gelezen: 1269

26285

Gestart door seed7

Reacties: 11
Gelezen: 5746

42800

Reacties: 13
Gelezen: 2014

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.