Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Olijfolie ter voorkomen van overschuimen gistvat

Gestart door eltiedriehoek, 24-09-2021 13:02 u

Vorige topic - Volgende topic

eltiedriehoek

Hoi allemaal,

Ik weet dat er al veel gesproken is over het toevoegen van een druppeltje olijfolie aan de giststarter om te veel schuim te voorkomen en om het gist te voeden. Dit doen wij ook met onze starters en het werkt goed.
Nu hebben we al een paar keer bij onze zware bieren gehad dat het vat in de eerste 12 uur flink overschuimdt, waarschijnlijk omdat we een flinke actieve starter toevoegen en de vergisting dus direct heel hard gaat.
Nu vroeg ik me af of het ook mogelijk is om een druppel olijfolie toe te voegen aan het einde van het koken om overschuimen te voorkomen. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Uiteraard mag het geen invloed hebben op de schuim van ons bier.

Overigens gebruiken wij altijd een redelijke headspace bij het brouwen. 20 L wort in een 31 L vat.

Simonsj

In mijn ogen twee opties. Een blow off. Of anders minder brouwen en meer kopruimte. De ene gist heeft meer kopruimte nodig dan de andere. Om welke gist gaat het?

Silky

Citaat van: Simonsj op 26-09-2021  16:55 uIn mijn ogen twee opties. Een blow off. Of anders minder brouwen en meer kopruimte. De ene gist heeft meer kopruimte nodig dan de andere. Om welke gist gaat het?
Of een groter vergistingsvat gebruiken. Ik gebruik bijvoorbeeld regelmatig Wyeast 3787 (Trappist High Gravity) en dat is een erg woeste schuimer. Om veilig te spelen moet je 50% kopruimte hebben...

Vergelijkbare Topics (7)

33339

Reacties: 1
Gelezen: 1852

5403

Reacties: 18
Gelezen: 27173

26234

Reacties: 5
Gelezen: 2131

16812

Reacties: 2
Gelezen: 1877

25790

Reacties: 23
Gelezen: 8199

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.