Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Temperatuur gist enten ondergist (of alt/kölsch)

Gestart door MaartenM, 29-08-2021 21:25 u

Vorige topic - Volgende topic

MaartenM

Allereerst excuses als dit al eerder besproken was, ik vond het niet in de zoekfunctie. Ik vroeg me af: op welke temperatuur enten jullie ondergist of alt/kölsch en indien dit boven de gistingstemperatuur is; hoe lang houd je het daar?

Normaal ent ik op de temperatuur waarop ik gist en houd het daarop, ook om bijsmaken te voorkomen.

Johan_vL

Ondergist ent ik meestal op 10 of 11 C, maar alt/Kolsch is bovengistend bier. Ik gebruik vaak K-97 van Fermentis en ent die op 18 C, op 80% van de vergisting soms 1C/dg omhoog tot 22C, afhankelijk van de start.
In totaal laat ik een bovengistend bier meestal 2 weken staan en een ondergistend bier 3 weken en soms 4.

seed7

Alle gisten voeg ik toe als het wort minimaal 2C kouder is dan wat ik nastreef bij de hoofdgisting. Die 2C hangt wel een beetje van het volume af en hoeveel energie er ontwikkeld wordt. Bij 500l zou ik nog zeker een graad lager gaan zitten.

Ingo

Jacques

Citaat van: MaartenM op 29-08-2021  21:25 uAllereerst excuses als dit al eerder besproken was, ik vond het niet in de zoekfunctie. Ik vroeg me af: op welke temperatuur enten jullie ondergist of alt/kölsch en indien dit boven de gistingstemperatuur is; hoe lang houd je het daar?

Normaal ent ik op de temperatuur waarop ik gist en houd het daarop, ook om bijsmaken te voorkomen.

Heb je kennis genomen van de nieuwste inzichten met betrekking tot ondergist (met name de W34/70)? Gebleken is dat bij ondergist de temperatuur minder invloed heeft op de smaak van je bier dan bij bovengist...

MaartenM

Ik heb dat inderdaad gelezen maar vind de toepassing dan toch weer spannend; ik heb wel eens ondergistende bieren gebrouwen die te warm werden en dan esters gingen produceren.

Vanuit de reacties begrijp ik dat men (net als ik) niet warmer ent en dan als de gisting start verder koelt

JanDeGraaff

Citaat van: MaartenM op 30-08-2021  13:21 uIk heb dat inderdaad gelezen maar vind de toepassing dan toch weer spannend; ik heb wel eens ondergistende bieren gebrouwen die te warm werden en dan esters gingen produceren.

Vanuit de reacties begrijp ik dat men (net als ik) niet warmer ent en dan als de gisting start verder koelt
Ik heb een Tsjechisch pils gebrouwen en op 19ºC vergist met W34/70. Dat was prima; niks geen esters of wat dan ook. Het was ook zo klaar, de vergisting (vergeleken met 10ºC). Nog geen 5 dagen voor de hoofdvergisting.

Overigens kun je er van uit gaan dat als gistproducenten onderzoek doen en publiceren, dat de uitkomsten correct zijn; de grote klanten claimen anders de schade of zijn weg. Fermentis gaat niet over 1 nacht ijs als het zegt dat het niets uitmaakt voor de smaak als je pils met W34/70 op 20ºC vergist..

Arthur B

Citaat van: JanDeGraaff op 30-08-2021  21:33 uFermentis gaat niet over 1 nacht ijs als het zegt dat het niets uitmaakt voor de smaak als je pils met W34/70 op 20ºC vergist..

Uit de presentatie meen ik me te herinneren dat ze het met diverse brouwerijen ook nog eens getest hebben.

Vergelijkbare Topics (7)

27509

Reacties: 23
Gelezen: 9211

23048

Reacties: 3
Gelezen: 2071

14383

Reacties: 21
Gelezen: 9223

18937

Reacties: 7
Gelezen: 4205

5449

Reacties: 6
Gelezen: 2882

38023

Reacties: 27
Gelezen: 5140

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.