Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Sediment bier fles

Gestart door DC31, 24-08-2021 19:08 u

Vorige topic - Volgende topic

DC31

Hoi allemaal,

Vandaag mijn derde zelfgebrouwen bier eens geproefd, een bittere Pale Ale (Centennial en Amarillo) met WLP066. Erg lekker, maar net als bij de eerste twee bieren (AIPA en Black IPA) valt me op dat dat het lijkt dat heel veel van de bitterheid en aroma's van de hop in het onderste beetje bier van de fles zitten. Ik wil dit zelf liever niet in mijn bier schenken, aangezien er dan ook een gistsmaak aan toegevoegd wordt.

Mijn vragen: Is dit dan toch de gist die ik proef? En indien dit toch neergeslagen hopsmaken zijn, hoe kan ik er eventueel voor zorgen dat ik deze toch zonder de gist wel als smaak in het bier krijg? Nu hergist ik het bier ongeveer 2 weken op de fles en zet het dan 24 uur koud, daarna schenk ik alles rustig in, zonder de laatste halve centimeter.

Jacques

Citaat van: DC31 op 24-08-2021  19:08 uHoi allemaal,

Vandaag mijn derde zelfgebrouwen bier eens geproefd, een bittere Pale Ale (Centennial en Amarillo) met WLP066. Erg lekker, maar net als bij de eerste twee bieren (AIPA en Black IPA) valt me op dat dat het lijkt dat heel veel van de bitterheid en aroma's van de hop in het onderste beetje bier van de fles zitten. Ik wil dit zelf liever niet in mijn bier schenken, aangezien er dan ook een gistsmaak aan toegevoegd wordt.

Mijn vragen: Is dit dan toch de gist die ik proef? En indien dit toch neergeslagen hopsmaken zijn, hoe kan ik er eventueel voor zorgen dat ik deze toch zonder de gist wel als smaak in het bier krijg? Nu hergist ik het bier ongeveer 2 weken op de fles en zet het dan 24 uur koud, daarna schenk ik alles rustig in, zonder de laatste halve centimeter.

Door de gist niet mee te schenken (kijk naar het bier in de fles tijdens het uitschenken) voorkom je dat hopbitterstoffen die zich gehecht hebben aan de gist mee komen.
Hoe langer het bier staat des te beter de gist uitzakt. Daarnaast neemt de bitterheid met de tijd af.

brouwerwaldonk

Ook de trub die in het jonge bier mee gebotteld wordt zitten smaakafwijkingen.
Het is mogelijk en bovendien gemakkelijk te doen om helder wort te verkrijgen na het koken, ook na het gisten kan je helder bier te krijgen wat je laat gisten, allemaal zonder die vervelende trub.
Bij helder gegist bier heb je slechts heel weinig bottelgist nodig 0,1 g gist op 10 L te bottelen bier.

Ik werk altijd met vloeibare gist en gebruik een mini starter van slechts 10 ml om 45 L te laten hergisten op fles.
Na het toevoegen van de verse gist wordt het bier zelfs niet troebel.

DC31

Bedankt voor de reacties! Goede tip om een keer met bottelgist te gaan werken! Wat betreft de hopbitterstoffen die aan de gist hechten, is er een manier om dit dan verder te voorkomen? Het bier dat ik nu gebrouwen heb, zou een IBU van 48 moeten hebben, maar dit proef ik dus niet terug. Ik vraag me dus vooral af hoe ik de Chinook (eerder zei ik per abuis Centennial) die ik toegevoegd heb, beter terugkrijg als bitter in het glas.

Ter info, mijn hop toevoegingen:
60 min: 22.5 g Chinook (11.2 AA)
30 min: 7.5 g Simcoe (12.9 AA)
15 min: 15 g Chinook (11.2AA)
Flameout: 52.5 g Simcoe (12.9 AA)
Dryhop: 60 g Amarillo (8.2 AA, maar niet van toepassing)

De batch was ongeveer 20 liter. Gebruikte gist is London Fog Ale (WLP066) van White Labs.

brouwerwaldonk

Een zoeter bier met hoge SG drukt de hopbitterstoffen meer en meer weg na het gisten.
Als je na het gisten uw bier lagert tot het min of meer helder is (dus niet meer troebel maar doorzichtig) dan heb je geen verlies van hopbitterstoffen die aan de gist hechten.

DC31

Is het niet het geval dan, dat de bitterstoffen zich al aan de gist hechten bij de fermentatie zelf en dan bij het lageren al uit het bier verdwijnen?

brouwerwaldonk

Om bitterstoffen te verminderen zul je maanden moeten wachten.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 25-08-2021  07:37 uOok de trub die in het jonge bier mee gebotteld wordt zitten smaakafwijkingen.
Het is mogelijk en bovendien gemakkelijk te doen om helder wort te verkrijgen na het koken, ook na het gisten kan je helder bier te krijgen wat je laat gisten, allemaal zonder die vervelende trub.
Bij helder gegist bier heb je slechts heel weinig bottelgist nodig 0,1 g gist op 10 L te bottelen bier.

Ik werk altijd met vloeibare gist en gebruik een mini starter van slechts 10 ml om 45 L te laten hergisten op fles.

Hete trub laat je zo veel mogelijk in je kookketel. De trub die je meegaat in je gistvat wordt voor een klein deel gebruikt door de gist als voeding en voor het overige zakt het uit na de vergisting.
Overmatig veel trub ik je gistvat kan leiden tot meer oxidatiesmaakjes. Je wort hoeft echter niet kraakhelder te zijn als het in je gistvat gaat. En ook is het niet noodzakelijk dat je bier kraakhelder is wanneer je bottelt. Heel licht troebel is geen probleem.

DC31

Van te veel trub heb ik geen last hoor. Door voorzichtig over te hevelen is dit niet echt een probleem. Ik merk dus vooral dat onder in de fles (bij het dunne uitgezakte laagje gist) heel veel bitterstoffen zitten, die ik in het bier zelf zou verwachten. Hierdoor zijn mijn bieren tot nu toe minder bitter dan verwacht.

Jacques

Citaat van: DC31 op 25-08-2021  13:38 uIs het niet het geval dan, dat de bitterstoffen zich al aan de gist hechten bij de fermentatie zelf en dan bij het lageren al uit het bier verdwijnen?

Ja. Een heel groot gedeelte van de bitterstoffen die in het wort zit (zo'n 50%) maakt onderdeel uit van de zogenaamde hopharsen dan wel wordt opgenomen door de gist.

Het onderstaande plaatje uit
https://www.mbaa.com/membership/awards/Documents/WinningPaper_TQ-55-3-1205-01.pdf
laat zien dat de grootste afname plaatsvindt gedurende de eerste dagen van de vergisting (afzetten hopharsen).
Op het einde van de vergisting is ook nog een relatief snelle daling van de IBU-waarde.

Jacques

Citaat van: DC31 op 25-08-2021  22:01 uVan te veel trub heb ik geen last hoor. Door voorzichtig over te hevelen is dit niet echt een probleem. Ik merk dus vooral dat onder in de fles (bij het dunne uitgezakte laagje gist) heel veel bitterstoffen zitten, die ik in het bier zelf zou verwachten. Hierdoor zijn mijn bieren tot nu toe minder bitter dan verwacht.

Ik vermoed dat het gaat om opgedwarrelde gist. In het bier verdelen de bitterstoffen zich door de Brownse beweging https://nl.wikipedia.org/wiki/Brownse_beweging_(natuurkunde).

Johan_vL

Citaat van: brouwerwaldonk op 25-08-2021  07:37 uOok de trub die in het jonge bier mee gebotteld wordt zitten smaakafwijkingen.

Suggereer je in dit betoog, dat er verschillen in helderheid zijn bij de vergisting tussen vloeibare gist en korrelgist. Of lees ik dat niet helemaal goed, indien je denkt dat dit zo is, is dat interessant...

brouwerwaldonk

Citaat van: Johan_vL op 26-08-2021  17:02 uSuggereer je in dit betoog, dat er verschillen in helderheid zijn bij de vergisting tussen vloeibare gist en korrelgist. Of lees ik dat niet helemaal goed, indien je denkt dat dit zo is, is dat interessant...
Neen dat durf ik niet zeggen. ik haal dit aan als voorbeeld in verband met de hoeveelheid bottelgist die nodig is voor de hergisting op fles omdat ik altijd een mini starter maak met gist op wort.
Het is vooral de trub die je mee laat gisten en nadien ook mee bottelt die smaakafwijkingen geeft.
Uiteindelijk wordt het bier wel helder maar dan zit je nog die smaakafwijking die je er niet meer uitkrijgt. 

Johan_vL

Ah ja ik begrijp wat je bedoelt Waldonk. Trub in mijn wort/jongbier heb ik geen last van, mooi prachtig helder wort komt uit de kookketel. Ik heb een filterplaat in mijn kookketel en gebruik meestal hopbloemen. De hop fungeert dan samen als een goed fliter. Maar ik heb nog wel eens meer gist in mijn bier bij het bottelen dan me lief is. Soms cold crash ik het bier, maar niet altijd. Een conisch gistvat zal zeker helpen, maar ja dat kost weer muntjes  :-\

:brouwen:

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 26-08-2021  17:28 uHet is vooral de trub die je mee laat gisten en nadien ook mee bottelt die smaakafwijkingen geeft.
Uiteindelijk wordt het bier wel helder maar dan zit je nog die smaakafwijking die je er niet meer uitkrijgt.

Daar zijn we het niet eens met elkaar...
Mijn inziens is het vooral te veel gist in de fles die voor smaakafwijkingen zorgt.
Trub ben je allang kwijt. Het zit onderin je gistvat. Als je het depot niet overhevelt komt er geen trub in je gebotteld bier.
Bij het gebruik van bottelgist is het belangrijk daar niet te veel van te gebruiken. Ik heb begrepen dat jij weinig bottelgist gebruikt, dat is prima.

DC31

Bedankt voor de reacties allemaal, hier kan ik zeker wat mee. Ook een super interessant paper, met veel plezier gelezen! Vooral mooi omdat de uitvoerende brouwerij, Ballast Point, ook mijn inspiratie was om zelf te beginnen met brouwen  :proost:!

Vergelijkbare Topics (7)

32484

Reacties: 9
Gelezen: 5990

23726

Gestart door pietern

Reacties: 23
Gelezen: 8651

12566

Reacties: 1
Gelezen: 3520

36266

Gestart door Heisenberg

Reacties: 11
Gelezen: 2461

35470

Gestart door BrouwMark

Reacties: 4
Gelezen: 1280

17955

Gestart door davadox

Reacties: 34
Gelezen: 21642

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.