Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Meningen recept?

Gestart door jooprules, 25-11-2020 13:25 u

Vorige topic - Volgende topic

jooprules

Hoi,

Ik heb onderstaand recept gemaakt. Ik ben beginnend brouwer en wil eigenlijk iets eenvoudigs brouwen. Zou dit wat zijn? Ik brouw volgens de BIAB-methode in een weckketel op een wokbrander. Ik wil op ongeveer 15 liter bier uitkomen.
BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptjoop apa
Brouwdatum
BierstijlPale Ale (American)
Volume15,8 l
Begin SG1,056 SG
Berekende kleur (Morey)16 EBC
Berekende bitterheid (Rager)33 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,00 lWater uit Zutphen
-6,56 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,75 kgPale Ale moutDingemans7 EBC92,6 %
0,15 kgCara-amberWeyermann70 EBC3,7 %
0,15 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC3,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
67,0 °C20 min.60 min.4,4 l/kg
78,0 °C1 min.5 min.7,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gCascadepellets5,5%60 min.28,5 IBU
50,0 gCascadepellets5,5%koudhop0,0 IBU
25,0 gCascadepellets5,5%0 min.4,8 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafale American (US-05)bovengist

TeVeHa

Hiermee kan je niks verkeerd doen of je moest de boel laten aanbranden. Eenvoudige recepten zijn niet zelden de meest gesmaakte.

tdp

Niets meer aan doen, anders dan brouwen!

middelaersch

Het recept lijkt me niks mis mee, zoals hierboven ook al gezegd.

Wel even een opmerking over het water: in je recept staat 18 liter maisch water en -6,56 (let op: min!) liter spoelwater. Dus daar zit iets fout in de berekening. Vermoedelijk staat er in BrouwHulp bij je 'brouwinstallatie' iets niet goed ingevuld.

Ik weet niet of je wilt spoelen, toen ik nog BIAB brouwde deed ik dat nooit. Ik ging qua maisch water altijd uit van ongeveer anderhalf keer de batch grootte, dus voor 15 liter bier ongeveer 22 of 23 liter maisch water.
Als je wel spoelt moet je die hoeveelheid over maisch en spoelwater verdelen.

Succes!

Jacques

De havervlokken zou ik vervangen door tarwemout. Haver wil wel eens voor filterproblemen zorgen en een minder helder bier.

Verder gewoon brouwen.

Sjoerd

Mooi recept hoor, persoonlijk zou ik een iets hoger begin SG willen hebben (tussen 1060 en 1065), en dat koudhoppen zou ik niet doen als beginnend brouwer, zou de eenvoud prefereren boven de toegevoegde waarde van koudhoppen. Verder zou ik die havervlokken er in laten, maar tarwevlokken kan ook.

jooprules

Citaat van: middelaersch op 25-11-2020  17:55 uHet recept lijkt me niks mis mee, zoals hierboven ook al gezegd.

Wel even een opmerking over het water: in je recept staat 18 liter maisch water en -6,56 (let op: min!) liter spoelwater. Dus daar zit iets fout in de berekening. Vermoedelijk staat er in BrouwHulp bij je 'brouwinstallatie' iets niet goed ingevuld.

Ik weet niet of je wilt spoelen, toen ik nog BIAB brouwde deed ik dat nooit. Ik ging qua maischwater altijd uit van ongeveer anderhalf keer de batch grootte, dus voor 15 liter bier ongeveer 22 of 23 liter maisch water.
Als je wel spoelt moet je die hoeveelheid over maisch- en spoelwater verdelen.

Succes!

Je hebt gelijk. Klopt iets niet met de brouwinstallatie in BrouwHulp. Maar weet niet hoe ik dat aan kan passen. Gebruik alleen maischpan om te maischen en koken. En moet hem nog even opmeten.

middelaersch

Citaat van: jooprules op 27-11-2020  11:17 uJe hebt gelijk. Klopt iets niet met de brouwinstallatie in BrouwHulp. Maar weet niet hoe ik dat aan kan passen..

Op dit scherm in BrouwHulp een nieuwe 'installatie' aanmaken, en die dan gebruiken voor je recept.
Als je de juiste volumes en verdampingssnelheid invult zou het goed moeten komen.

Als je de verdampingssnelheid niet weet: doe een aanname van 10% van het volume per uur, en pas dat na een of twee brouwsels aan op basis van wat je in de praktijk meet.

basvo

Citaat van: Jacques op 25-11-2020  22:57 uDe havervlokken zou ik vervangen door tarwemout. Haver wil wel eens voor filterproblemen zorgen en een minder helder bier.

Verder gewoon brouwen.

3,7% havervlokken geven toch geen filterproblemen?... Snap sowieso nooit dat iedereen er problemen mee heeft, aangezien ik wel eens tot 15% ben gegaan met havervlokken, en ook met roggemout ben ik met een Saison tot 20% gegaan. Nog nooit problemen gehad, hooguit dat het iets langer duurde om te spoelen, is ook niet heel erg toch?

Verder denk ik dat dit gewoon een heel lekker bier gaat worden.

Jacques

Citaat van: basvo op 27-11-2020  14:48 u3,7% havervlokken geven toch geen filterproblemen?... Snap sowieso nooit dat iedereen er problemen mee heeft, aangezien ik wel eens tot 15% ben gegaan met havervlokken, en ook met roggemout ben ik met een Saison tot 20% gegaan. Nog nooit problemen gehad, hooguit dat het iets langer duurde om te spoelen, is ook niet heel erg toch?

Verder denk ik dat dit gewoon een heel lekker bier gaat worden.

Het is inderdaad niet veel en bij het brouwen met de biab-methode heb je niet snel last van filterproblemen. Bij het gebruik van een meer traditionele filterkuip heb je hier eerder last van.
Haver geeft snel filterproblemen vanwege de gomstoffen in dit. Door te maischen bij 45 ºC heb je hier minder last van. Het enzym beta-glucanase kan zo optimaal werken.

jooprules

Ik heb het recept toch nog wat aangepast. Iets hoger SG, met als idee dat ik beter kan verdunnen als ik te hoog uitkom. En Zeus-pellets als hop.
Nog een paar vraagjes:
1. Hoe voorkomen jullie dat de vlam uitwaait als je buiten brouwt?
2. Na het bereiken van de maischtemperatuur (67 graden) zet ik de vlam uit en isoleer de pan met een dekentje, als de temperatuur te ver daalt, warm ik weer bij?
3. Als je de hoppellets tijdens het koken erin doet en je gooit dit na koelen zonder filteren in het gistvat heeft dit dan nog gevolgen voor de smaak?
4. Kan ik de gist gewoon droog over het gekoelde wort strooien?
BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptjoop apa
Brouwdatum
BierstijlPale Ale (American)
Volume15,8 l
Begin SG1,056 SG
Berekende kleur (Morey)19 EBC
Berekende bitterheid (Rager)48 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
28,46 lWater uit Zutphen
-5,92 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,25 kgPale Ale moutDingemans7 EBC87,6 %
0,30 kgGoldSwaen RedDe Swaen50 EBC6,2 %
0,30 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC6,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
67,0 °C20 min.60 min.3,7 l/kg
78,0 °C1 min.5 min.5,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gZeuspellets14,0%60 min.27,8 IBU
20,0 gZeuspellets14,0%10 min.11,1 IBU
20,0 gZeuspellets14,0%0 min.9,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafale American (US-05)bovengist

Triplezzz

Vraag 1 en 2 kan ik niet voor je beantwoorden want ik brouw elektrisch.
Vraag 3 gebruik een hopzakje of een hopspider.
Vraag4 ja dat kan.

tdp

Citaat van: jooprules op 07-12-2020  14:41 uIk heb het recept toch nog wat aangepast. Iets hoger SG, met als idee dat ik beter kan verdunnen als ik te hoog uitkom. En Zeus-pellets als hop.
Nog een paar vraagjes:
1. Hoe voorkomen jullie dat de vlam uitwaait als je buiten brouwt?
2. Na het bereiken van de maischtemperatuur (67 graden) zet ik de vlam uit en isoleer de pan met een dekentje, als de temperatuur te ver daalt, warm ik weer bij?
3. Als je de hoppellets tijdens het koken erin doet en je gooit dit na koelen zonder filteren in het gistvat heeft dit dan nog gevolgen voor de smaak?
4. Kan ik de gist gewoon droog over de gekoelde wort strooien?

1. Beschut neerzetten, of met bijvoorbeeld alufolie de brander 'berschermen' tegen de wind
2. Ja
3. Ja, wel als je totaal niet filtert. Eventueel zou je de BIAB zak ook kunnen gebruiken als hopzak
4. Ja

Jurrian

Wat antwoorden op vraag 1 en 2
Voor het voorkomen van uitwaaien kan je een windscherm gebruiken. Dit bestaat uit drie platen die je om je brander heen plaats. Helaas heb ik geen foto maar wellicht kan je wel daar op googelen.
Voor wat betreft vraag 2 doe ik meestal bij een te grote daling wat verwarmen met de pit. Hierbij haal ik wel de deken weg

Groet Jurrian

Jacques

Citaat van: jooprules op 07-12-2020  14:41 u3. Als je de hoppellets tijdens het koken erin doet en je gooit dit na koelen zonder filteren in het gistvat heeft dit dan nog gevolgen voor de smaak?
4. Kan ik de gist gewoon droog over het gekoelde wort strooien?

ad 3
Dat kan gevolgen hebben voor de smaak van je bier. We voegen hop toe om de bitterstoffen te extraheren. Naast de bitterstoffen (het gele poeder tegen de as van een hopbel bestaat hop uit heel veel groene hopblaadjes. Als de hopblaadjes lang in contact zijn met je bier kan dat een "groene smaak" geven aan je bier.

Ad 4
Hydrateren van gedroogde gist is niet nodig. Uit een webinar van Fermentis dat een aantal weken geleden gehouden is, bleek dat er geen verschil is tussen wel of niet hydrateren. In het verleden heb ik zelf ook veel tests uitgevoerd naar het effect van hydrateren. Ook ik kan geen wezenlijk verschil vinden. Het enige verschil is dat de vergisting een heel klein beetje eerder begint.

Takkie83

Aan het recept zal het niet liggen Joop, ziet er lekker uit!  :biersmile:

jooprules

Vandaag heb ik deze APA gebrouwen. Buiten, was wel koud, maar gelukkig kon ik het vanachter het raam goed in de gaten houden  :) Het maischen en koken ging verder goed. Af en toe wel wat moeite om de juiste temperatuur te houden. Wat ik met nog afvroeg. Haal je de first wort hop en de laatste hopeditie eruit voor je gaat koelen? En wanneer haal je de vlamuit hop eruit? Ik heb de eerste twee hopgiften nu voor het koelen uit de wordt gehaald en de flameoutgift laten zitten tot het wort afgekoeld was.

Jacques

Citaat van: jooprules op 10-12-2020  22:25 uWat ik met nog afvroeg. Haal je de first wort hop en de laatste hopeditie eruit voor je gaat koelen? En wanneer haal je de vlamuit hop eruit? Ik heb de eerste twee hopgiften nu voor het koelen uit de wordt gehaald en de flameoutgift laten zitten tot het wort afgekoeld was.

Het beste is niet te vaak te filteren om oxidatie te beperken.
Als je hopzakjes gebruikt kun je die laten zitten. Door het koelen vermindert de isomerisatie van de alfzauren. Overigens zullen er na een tijdje koken soweiso weinig alfzauren meer isomeriseren.

jooprules

Ik heb niet gefilterd en hopzakjes gebruikt dus moet goed komen. Ik heb volgens biab gebrouwen en was met 3,5 uur klaar. Daarna nog een uurtje schoonmaken maar toch. Prima brouwdag en voor herhaling vatbaar 😀

jooprules

Van deze apa net het eerste flesje gedronken. Na 2 weken op fles voldoende koolzuur maar schuim zakte snel weg. Vond dat er nog wat weinig hop in naar voren kwam. Smaakt meer naar een Britse ale vooralsnog. Maar zeker lekker en al beter van smaak dan mijn eerdere brouwsels die al veel langer op de fles zitten.

Vergelijkbare Topics (7)

14911

Reacties: 30
Gelezen: 15168

40945

Reacties: 52
Gelezen: 6237

34205

Gestart door PrinsHeerlijk

Reacties: 6
Gelezen: 1870

29406

Reacties: 15
Gelezen: 7867

634

Reacties: 309
Gelezen: 92186

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.