Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Filtermand mesh voor biab

Gestart door rutger1973, 02-11-2020 21:04 u

Vorige topic - Volgende topic

rutger1973

Hallo brouwers,

Ik brouw al een tijdje in een kleine ketel met biab methode... bevalt eigenlijk best goed maar ik vond de ketel wat te klein voor biab. Ik heb daarom onlangs een 25 liter ketel gekocht. Wat betreft inhoud prima alleen nu is het zelf geknutselde filtermandje te klein. Ik deed de zak met granen in dat mandje (clawhammer idee).

Ik ben al een hele tijd op zoek maar een mesh filtermand waar ik mijn granen in kwijt kan, dan heb ik de zak ook niet meer nodig. Via Ali express worden ze aangeboden maar zijn ze te groot (31 cm doorsnede).

Ik zoek er eentje van ongeveer 30 hoog en 28 doorsnede. Ik gebruik een pomp om het wort van onder het filter weer bovenin de ketel te pompen tijdens de mash.

Heeft iemand enig idee waar ik terecht kan? Via de brouwwinkels kom ik niet verder, heb super veel online gezocht (ook naar alternatieven zoals bijv. een pasta inzet of zelf draad prullemanden waar ik de zak als filtermateriaal in kan hangen).

Tot nu toe zonder veel succes.

Groet
Rogier

Heyudude

Ik zag laatst iemand die hier een normale ketel als inzet pan had onder in de bodem allemaal sleuven van enkele millimeters in het rond.
Is dat een idee? Dacht dat het Koffie (usernaam) was die dat had?

Klopt:

beermenke

Loop eens bij een oud ijzer boer langs en vraag of je bij de stapel RVS mag kijken. Daar ligt wel iets tussen van n boiler of zo. Anders pannen met dunne bodem kopen

rutger1973

Goeie tips... dank

Bijkomende uitdaging ben ik vandaag tegengekomen. Eerste keer proef gedraaid met de pomp en enorm gedoe met de verhouding snelheid pomp vs filtersnelheid granenzak. Te hoge pompsnelheid en de zak loopt over, te laag doet de pomp het bijna niet... Het was vandaag geen 'schone' brouwdag 😁

Heuvinger brouwerij

Ik denk dat je niet de pompsnelheid moet gaan regelen, maar de uitgang van de pomp moet krijpen met een kraan.

El Pastor Belga (MaJa)

Beide gaan voor het debiet te regelen.

Nobock

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 03-11-2020  17:59 uIk denk dat je niet de pompsnelheid moet gaan regelen, maar de uitgang van de pomp moet krijpen met een kraan.

Moet het magneetpomp zijn anders met retourpijpje werken die wort van na pomp terugvoert naar toevoer aan de pomp.

koffie

Citaat van: Heyudude op 02-11-2020  21:20 uIk zag laatst iemand die hier een normale ketel als inzet pan had onder in de bodem allemaal sleuven van enkele millimeters in het rond.
Is dat een idee? Dacht dat het Koffie (usernaam) was die dat had?

Klopt:

Klopt, dat was mijn pan :)

Ik had een setup met 2 pannen. Een grote elektrische weckketel en een 21 liter Mennopan van de foto. De bodem bewerkt met de dremel en vervolgens deze als moutpan in de weckketel hangen. Daarna met een pomp het wort uit de weckketel oppompen naar en terug laten vloeien op de moutpan.
Ik had wel dezelfde ervaring als TS het pompproces moest je de hele tijd in de gaten houden, soms liep het te snel over. Kwestie van de pomp regelen en/of een kleinere moutstort gebruiken.

rutger1973

Ik denk dat ik wat te moeilijk doe met het filter... ik heb inmiddels een zeer simpele en goedkope manier gevonden. Emmer geschikt voor voedsel en hoge temperaturen voor een paar euro gekocht, gaten erin en een 120 mesh filterdoek erop geschroefd. Moet volgens mij wel werken, volgende week eens proberen...

Hoop dat hiermee ook de doorvoer genoeg is zodat de flow met de pomp lekker doorloopt.

beermenke

Ik wil je niet ontmoedigen en ik hoop echt voor je dat het werkt. In ieder geval mooi gemaakt. Ik zou het graag vernemen of doorstroming voldoende is.
Tip, ga op zoek naar een binnenpan die net past. Slijp in de bodem sleufjes van 0,8 mm.
Makkelijk schoonmaken en wellicht groter debiet.
Succes in ieder geval

rutger1973

Citaat van: beermenke op 04-11-2020  18:52 uIk wil je niet ontmoedigen en ik hoop echt voor je dat het werkt. In ieder geval mooi gemaakt. Ik zou het graag vernemen of doorstroming voldoende is.
Tip, ga op zoek naar een binnenpan die net past. Slijp in de bodem sleufjes van 0,8 mm.
Makkelijk schoonmaken en wellicht groter debiet.
Succes in ieder geval

Ik moet je helaas gelijk geven beermenke... deze constructie werkt niet. De doorloop is lang niet snel genoeg. Daardoor geen goede temp verdeling en was het water buiten de emmer bijna 10 graden warmer dan in de emmer. Ik ben de maish maar meteen gestopt en heb de granen overgeheveld naar mijn vertrouwde graanzak. Daar kwam probleem nr. 2 dat door de hoge temperaturen de emmer zo zacht was geworden dat deze niet meer recht uit de pan getild kon worden... ellende en een grote zooi geworden  >:(

beermenke

Elk leerproces is er een. Geeft niet, gewoon blijven brouwen.
De communiceren werking is minimaal vandaar zorgen voor voldoende opening bodem. Ik heb als binnenpan een oud boilervat en hier veel sleufjes in gemaakt. Zeker 30% opening. Dat werkt bij mij goed
Succes

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.