Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisten en uitklaren in een gistvat

Gestart door Emanuel, 27-09-2020 15:54 u

Vorige topic - Volgende topic

Emanuel

Hallo,

Ik gebruik voor het gisten van mijn bier een speidelvat van 60 liter met rvs kraan. Tot aan mijn laatste 2 brouwsels heb ik, zodra het bier uitgegist was, direct gebotteld. De laatste 2 batches heb ik echter na het vergisten ook gelagerd in hetzelfde vat. Bij de eerste batch een vrij lange tijd en de 2 batch minder lang.

Nu mijn vraag... Doen meerdere van jullie het lageren en vergisten in hetzelfde vat en zo ja, wat zijn jullie ervaringen. Zij er ook nog do's and do'nts? Op zich is bij beide keren het resultaat OK, maar is dat simpelweg geluk of doe ik daadwerkelijk iets goed??

Technische info:

Batch 1, een pils. Volume is 15 liter. Deze pils vergist op 10 graden voor 3 weken. Daarna 4 maanden laten staan op 7,5 graden. Als gist heb ik gebruikt 23 gram S-23. Ik heb bij het bottelen geen extra gist toegevoegd, wel heb ik i.p.v. suiker, kandijsiroop van Brouwmarkt gebruikt als bottelsuiker. 3ml voor 350CC, 3,5ml voor 500CC en 7ml voor 1000CC. De flessen heb ik 14 dagen in mijn gistkast gezet op 20 graden. Hierna hebben ze in de schuur gestaan met zeer hoge zomer temperaturen. Voor consumptie in de koelkast gestaan. Koolzuur zeer goed en stabiele schuimkraag.

Batch 2, een Belgisch blond, 40 liter. Dit bier vergist op 20 graden voor 3 weken. Begin SG 1052 en eind SG 1006. Na deze 2 weken, 6 weken op 10 graden. als gist gebruikt, 23 gram T-58. Bij het bottelen net als hierboven kandijsiroop gebruikt. De flessen na het bottelen 14 dagen op 20 graden bewaart. Koolzuur en schuimkraag is goed/stabiel.

Qua smaak zij beide bieren OK. Mijn omgeving drinkt alles op, dus ze zijn beide in ieder geval niet vies of hebben rare bijsmaken.

In ieder geval bedankt voor de reacties.

middelaersch

Wat wil je bereiken met lageren? Ik lager nooit, omdat ik het nut er niet van in zie.
Zodra het bier goed is uitgegist, ga ik bottelen. Het bier wordt vanzelf helder in de fles, en rijpt daar net zo goed als in een lagervat.

Als je toch wilt lageren, zorg dan dat je dat òf in een ander vat doet, òf dat je een groot deel van de gist kunt aflaten zoals in een CCT. Als het bier te lang op de gistkoek blijft staan kan dat de smaak nadelig beïnvloeden (t.g.v. autolyse). Verder loop je het risico als je lang koud lagert dat er onvoldoende gist in je bier over is om een goede hergisting op fles te krijgen. Dus dan moet je weer met bottelgist aan de slag.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.