Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Te weinig gist, dus opkweken

Gestart door Novice77, 23-09-2020 16:48 u

Vorige topic - Volgende topic

Novice77

Ik ga vrijdag een porter brouwen en heb volgens BrouwHulp te weinig gist in huis. Ik wil mijn zakje korrelgist (11,5 gram) gaan opkweken, en heb me aardig ingelezen.
Ik heb inmiddels een magnetische roerplaat en erlenmeyer van 1 en 2 liter.
Doel: 235 miljard cellen. In het zakje zitten 172,5 miljard cellen volgens BrouwHulp. Ik ga 0,5 liter water gebruiken, 50 gram droog moutextract en een klein beetje gistvoeding.
Kan ik met een enkele trap de 235 miljard bereiken? Hoe lang doet de gist hierover, red ik dat op tijd voor vrijdag? En hoe weet ik dat ik genoeg heb?

daanvandervleuten

Interessante vraag. Ik volg dit graag, heb eens la trappe gist opgekweekt met extract.
Gewoon met een sg van 1060 op het depot gedaan, flesje zwenken. Naar a nog een keer 150ml toegevoegd en wat zwenken. En 3 dagen later koud decanteren, en enten.. Maar hoeveel cellen dit zijn?

El Pastor Belga (MaJa)

Hoeveel liter ga je brouwen en welk SG?

Novice77

Het wordt 20 liter met een SG van 1070.

hansHalberstadt

De droge gist gaat na een paar uur beginnen en gaat zich dan ook delen. Normaal verdubbelt de hoeveelheid dan ca elk uur totdat er een gebrek ergens aan ontstaat. Met 50 gram droog moutextract en een klein beetje gistvoeding en zoveel gist gebeurt dat al snel denk ik. Vraag is of je die stap niet gewoon over kunt slaan en gelijk de gist aan je brouwsel toevoegen met nog een klein beetje gistvoeding die je anders in je starter zou doen. Je wort goed beluchten na ca 2 uur nadat je de gist erbij hebt gedaan zal ervoor zorgen dat de gist ook in je wort flink gaat groeien met een grens op basis van de voedingsstoffen die je toevoegt. evt nog een keer herbeluchten na een uurtje of 5. qua gistvoeding zou ik dan een hoeveelheid nemen die nog onder de smaakdrempel blijft (1 gram per 20 liter ?) maar wel veel gistgroei levert.   

Novice77

Interessant Hans! Dat scheelt best wat gedoe, en klinkt logisch. Het wordt dan wel een sprong in het diepe, want het gistvat openmaken om te beluchten voelt erg tegennatuurlijk. Maar het is een poging waard.

hansHalberstadt

Citaat van: Novice77 op 23-09-2020  20:01 uInteressant Hans! Dat scheelt best wat gedoe, en klinkt logisch. Het wordt dan wel een sprong in het diepe, want het gistvat openmaken om te beluchten voelt erg tegennatuurlijk. Maar het is een poging waard.
wel steriel beluchten met een 0.2 u filtertje.

Novice77

Die heb ik, maar het bruissteentje is dichtgeslagen. Kan ik ook gewoon het (gedesinfecteerde) luchtslangetje in het wort steken om te beluchten?

hansHalberstadt

Citaat van: Novice77 op 23-09-2020  20:18 uDie heb ik, maar het bruissteentje is dichtgeslagen. Kan ik ook gewoon het (gedesinfecteerde) luchtslangetje in het wort steken om te beluchten?
Ja dat kan. alleen moet je dan misschien wat langer beluchten of nog wat vaker met bv 2 uur ertussen een half uurtje beluchten of totdat het schuim teveel wordt, omdat er dan hele grote bellen uitkomen die minder goed contact maken met je wort.   

Vergelijkbare Topics (7)

21409

Reacties: 24
Gelezen: 9083

38010

Reacties: 17
Gelezen: 3767

8879

Reacties: 26
Gelezen: 7618

33361

Reacties: 34
Gelezen: 6439

1468

Gestart door roco

Reacties: 3
Gelezen: 8332

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.