Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Voorzetje IPA met "Aloha" hop

Gestart door Derp, 09-07-2020 20:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Derp

Nou, het eindresultaat na 2 weken op de fles.

Brouwdag 11 juli, koudhop 26 juli, 9 augustus gebotteld. Bottelen duurde zo lang omdat ik last had van hop-creep. Ik wist niet eens van het bestaan van hop-creep af, maar weer wat geleerd.

Nogmaals, niet helemaal aan het recept gehouden vanwege een fout met het spoelwater. Wel een het juiste begin SG gekomen, maar door toevoegen van suiker. We hadden wat meer bier dan gepland door dat extra spoelwater.

Bij deze een omschrijving met mijn beperkte proefvocabulaire:

Uiterlijk
Het bier heeft een mooie oranje gloed, hoewel deze wel iets donkerder is geworden dan bij het bottelen. Wellicht dat hij licht geoxideerd is na het bottelen? Ik had hem in een bottelvat overgeheveld en daarna gebotteld, dus er is zeker zuurstof bijgekomen. Ik denk dat de 20EBC ongeveer wel klopt. Zal nog eens een foto nemen van het weekend als ik hem weer drink.

Het bier is redelijk helder geworden.

Het bier heeft voldoende koolzuur en een mooie hoeveelheid schuim (niet te veel, hij is makkelijk in te schenken) die ook lang aanhoudt.

Er ligt vrij weinig neergeslagen gist in de flesjes.

Geur
De geur is bovenal moutig en licht caramelachtig. Daarnaast iets "bloemig", maar kan het niet echt omschrijven (behalve "tropisch" maar dat kan een vooroordeel zijn omdat de hop daarmee adverteerde).

Smaak
De smaak is moutig (echt als een dubbel) en hoppig, vooral met een duidelijk prikkelend/"bijtend" bittertje na. Niet wrang. Ik vind hem "warm" smaken.

Verbeteringen
Ik vind hem echt heel erg geslaagd, en ben er trots op! Wat ik anders zou doen:
-Het recept aanpassen met meer spoelwater zodat we volgende keer weer op dit volume uitkomen. Ik vind het biertje nu al behoorlijk moutig, dus ik ga ervanuit dat als we de "fout" met het spoelwater niet hadden gemaakt, dat hij dan nog moutiger was geweest, maar dan is het meer een gewone dubbel dan een dubbel IPA (denk ik).
-Het bloemige aroma mag sterker. Naar mijn idee had ik al veel koudhop bijgevoegd. Ik neem aan dat het aroma niet alleen een functie is van de dosering. Tips om het aroma te verhogen?

Observaties en vragen
-Een paar dagen na het koudhoppen was het aroma zeer sterk bloemig en moutig. Later is het bloemige er wat afgegaan. Ik vond de samples tussendoor heerlijk. Wat kan ik doen om te zorgen dat het aroma meer op dat niveau blijft in het uiteindelijke bier?
-Bij het bottelen was het bier een stuk zoeter en kwam er echt een heel sterk zoetig en bloemig aroma af. Het aroma was wel anders dan de samples tussendoor, namelijk minder moutig. Een vriend noemde de geur als "taksi drink", en dat was ik wel eens. De smaak was wel ongeveer zoals nu.

Al met al ben ik erg blij met dit brouwsel! Nu eerst een paar meer winterse bieren brouwen, daarna komt er zeker een versie 2!  :brouwen:

Jacques

Citaat van: Derp op 24-08-2020  11:47 u-Een paar dagen na het koudhoppen was het aroma zeer sterk bloemig en moutig. Later is het bloemige er wat afgegaan. Ik vond de samples tussendoor heerlijk. Wat kan ik doen om te zorgen dat het aroma meer op dat niveau blijft in het uiteindelijke bier?
-Bij het bottelen was het bier een stuk zoeter en kwam er echt een heel sterk zoetig en bloemig aroma af. Het aroma was wel anders dan de samples tussendoor, namelijk minder moutig. Een vriend noemde de geur als "taksi drink", en dat was ik wel eens. De smaak was wel ongeveer zoals nu.

Welkom in de wonderlijke wereld van smaakontwikkeling en rijping.  :)

De eerste weken na het bottelen verandert de smaak van je bier continu. Door de hergisting neemt de zoetigheid af en de bitterheid toe. Er wordt diacetyl aangemaakt en weer afgebroken. De hoeveelheid esters neemt toe. Er gebeurt heel wat met de smaak van je bier. Zelf vind ik het vreselijk interessant om dit te volgen.

Derp

Citaat van: Jacques op 24-08-2020  21:45 uWelkom in de wonderlijke wereld van smaakontwikkeling en rijping.  :)

De eerste weken na het bottelen verandert de smaak van je bier continu. Door de hergisting neemt de zoetigheid af en de bitterheid toe. Er wordt diacetyl aangemaakt en weer afgebroken. De hoeveelheid esters neemt toe. Er gebeurt heel wat met de smaak van je bier. Zelf vind ik het vreselijk interessant om dit te volgen.
Ik drink alleen in het weekend, dus ik zal vrijdag eens gaan ervaren wat er na week 3 is gebeurd.  ;D

Ik zou eigenlijk wel eens met onvergistbare suikers willen spelen nu ik nadenk over die zoetigheid. In de zomer vind ik dat wel mooi in een biertje. Ik las gister in "Yeast: the practical guide to beer fermentation" van Jamil Zainasheff dat maltotroise, maltose, sucrose, fructose en glucose vergistbaar zijn. Heb eerder over lactose gelezen, dat gebruiken ze volgens mij in bieren met de "milkshake" stijl, zoals een milkshake IPA. Misschien vloeken in de kerk hier, maar ik denk erover om volgende keer dat ik een variant op dit recept brouw aan het eind van de kook een pannetje af te tappen, daar lactose aan toe te voegen en deze dan te vergisten in een fles.

Snelbier

Citaat van: Derp op 26-08-2020  11:46 uIk zou eigenlijk wel eens met onvergistbare suikers willen spelen...
Heb eerder over lactose gelezen, dat gebruiken ze volgens mij in bieren met de "milkshake" stijl, zoals een milkshake IPA. Misschien vloeken in de kerk hier, maar ik denk erover om volgende keer dat ik een variant op dit recept brouw aan het eind van de kook een pannetje af te tappen, daar lactose aan toe te voegen en deze dan te vergisten in een fles.
Lactose (melksuiker cq zandsuiker) wordt aan de overkant van de Noordzee vaker gebruikt dan je misschien denkt..
Heeft dezelfde zoetkracht als Maltose (wort-suikers) en.. Verbazend minder zoet dan kristalsuiker.
Haal een zakje lactose, en leef je uit.  Kan je zelfs bij bottelen in de fles doseren, zie oa https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40864.msg617482.html#msg617482 dus hoef je géén kunstgrepen voor uit te halen tussen je 'normale' bieren.
Proost,  Snelbier
Toevoeging: Lactose is véél minder zoet dan je verwacht, dus RUIM doseren als je gaat proefdraaien. Groet, Snelbier

Derp

Citaat van: Snelbier op 26-08-2020  17:13 uLactose (melksuiker cq zandsuiker) wordt aan de overkant van de Noordzee vaker gebruikt dan je misschien denkt..
Heeft dezelfde zoetkracht als Maltose (wort-suikers) en.. Verbazend minder zoet dan kristalsuiker.
Haal een zakje lactose, en leef je uit.  Kan je zelfs bij bottelen in de fles doseren, zie oa https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40864.msg617482.html#msg617482 dus hoef je géén kunstgrepen voor uit te halen tussen je 'normale' bieren.
Proost,  Snelbier
Toevoeging: Lactose is véél minder zoet dan je verwacht, dus RUIM doseren als je gaat proefdraaien. Groet, Snelbier
Hé, top! Bedankt voor de tip!

Vergelijkbare Topics (7)

37672

Reacties: 11
Gelezen: 2571

23617

Reacties: 31
Gelezen: 9357

2365

Reacties: 17
Gelezen: 6748

41362

Gestart door ChrisB

Reacties: 11
Gelezen: 1919

28751

Gestart door okko

Reacties: 10
Gelezen: 4055

10172

Reacties: 15
Gelezen: 4795

44947

Reacties: 9
Gelezen: 1319

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.