Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Lallemand Philly sour

Gestart door breda82, 05-07-2020 20:06 u

Vorige topic - Volgende topic

Rene Haring

Beetje bijzuren met 80% melkzuur. Hiermee makkelijk te doseren naar smaak en extra pH daling.

Dund

Citaat van: Jacques op 19-07-2022  12:14 uWat je kunt doen is het toevoegen van azijnzuur naar smaak...

Waarom niet gewoon melkzuur toevoegen dan? De philly sour is ook lacto toch?

Ik heb op youtube trouwens een filmpje gevonden met tests met deze gist en het ligt ook wel een beetje aan mezelf omdat ik flink underpitched heb zal deze gist niet super ver doorverzuren. Met twee zakjes had ik waarschijnlijk wel die extra 0.2 punt eraf gehaald. Maar dat is echt mierenneuken hoor hij smaakt echt top. En niet alles hoeft een geuze te zijn he 😀

Rene Haring

Ben zelf ook zeer tevreden over deze gist. Merkte wel dat met slurry werken dat de verzuring achterbleef en werd ingehaald door vergisting. De pH toen omlaag gebracht met melkzuur naar 3,4 en totale smaak werd weer herkenbaar voor philly sour. Normaal gebruik ik 2 pakjes op 20..22 liter en plaats vat dan bij 22C. Had veel minder slurry moeten gebruiken.

Jacques

Citaat van: Dund op 21-07-2022  07:02 uWaarom niet gewoon melkzuur toevoegen dan? De philly sour is ook lacto toch?

Philly Sour geeft inderdaad veel melkzuur.

Ik adviseerde azijnzuur toe te voegen omdat azijnzuur een hardere zure smaak geeft dan melkzuur. Het ene zuur is het andere niet. Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/artikel/gent5.html

PDGRRR

Ik zit nu aan m'n Sour IPA waarvan ik de helft heb gebotteld met sinaasappellimonadesiroop (ca. 40% suiker maar ook zoetstof) in plaats van bottelsuiker en die "ranja versie" smaakt prima. Heeft net wat meer fruitigheid en de zoetstof zorgt dat het zuurtje íets zachter wordt.

Vergelijkbare Topics (7)

39799

Reacties: 22
Gelezen: 4683

44302

Reacties: 8
Gelezen: 1190

40307

Reacties: 121
Gelezen: 29801

26497

Reacties: 117
Gelezen: 60589

39306

Reacties: 2
Gelezen: 1834

43717

Reacties: 11
Gelezen: 2384

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.