Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Experiment met zaden

Gestart door ruud1, 28-04-2020 23:02 u

Vorige topic - Volgende topic

ruud1

Niet lachen, of wel mag ook.
Ik ben een experiment aan het doen met grote papagaaienmix -tropisch en met klaine papagaaienzaad
Ik heb dit nog niet ergens anders gezien op diverse fora en anderen ook niet :).
Ik ben dit aan het koken gegaan, amylase en suiker erbij en staat nu te gisten op distillersgist vodka.
Ik kreeg deze zaden toegestuurd door een vriend van me en als mijn vogels het niet lusten kon ik het altijd nog aan de eendjes geven zei ie...
Ik zeg voor de grap je kunt ze ook laten vergisten en bier van brouwen, en ja even over nagedacht en nu staat het te gisten.
Het zou moeten uitkomen op een 5,5% alcohol begin sg 1040 na de suikertoevoeging en zou op rond de 1000 moeten uitkomen
Brand maar los , plzz be gentle to me :)
Het zou crazybird bier gaan heten.

Alexander_H

ik ben benieuwd wat voor sg je zonder de suiker uit dat zaad zou hebben gekregen

Roelof

;D ;D Als het maar geen zangzaad is.

Rob Q

Heb je de zaden eerst laten kiemen? Of ben je alleen de toegevoegde suiker aan het vergisten?

jaapz

Heb je ook SG gemeten voor het toevoegen van suiker?

ruud1

dat was 1030 :) begin sg zonder de suiker

Citaat van: Alexander_H op 29-04-2020  08:12 uik ben benieuwd wat voor sg je zonder de suiker uit dat zaad zou hebben gekregen

ruud1

Citaat van: Rob Q op 29-04-2020  09:56 uHeb je de zaden eerst laten kiemen? Of ben je alleen de toegevoegde suiker aan het vergisten?

Het zaad heeft een uur gekookt en daarna nog een uur op 75 graden warm gehouden.

Gerb

En heb je de zaden gemalen? Of was het gebroken zaad? In theorie zou je natuurlijk met toegevoegde amylase wel omzetting moeten krijgen.

Kiekeboe

In de veronderstelling dat dit een heel lekker bier oplevert en je wil het later opnieuw brouwen. Dan ben je waarschijnlijk vergeten te noteren welke zaden en in welke verhoudingen er allemaal verwerkt zaten in dat papegaaienvoer.

Kiekeboe

ruud1

Citaat van: Kiekeboe op 29-04-2020  13:57 uIn de veronderstelling dat dit een heel lekker bier oplevert en je wil het later opnieuw brouwen. Dan ben je waarschijnlijk vergeten te noteren welke zaden en in welke verhoudingen er allemaal verwerkt zaten in dat papegaaienvoer.

Nee hoor, ik ben niet vergeten alles te noteren :)
Ik heb alles nog (bewust)

ruud1

Citaat van: Gerb op 29-04-2020  13:50 uEn heb je de zaden gemalen? Of was het gebroken zaad? In theorie zou je natuurlijk met toegevoegde amylase wel omzetting moeten krijgen.

Ik kreeg niet alles gemalen/gekneusd zoals ik zou willen, vandaar de amylase (op voorspraak van een collega brouwer).

Jacques

Citaat van: ruud1 op 29-04-2020  13:02 uHet zaad heeft een uur gekookt en daarna nog een uur op 75 graden warm gehouden.

Waarom nog een uur op 75 ºC gehouden? Na het uur koken zijn immers alle enzymen geïnactiveerd.

Overigens is het niet ongebruikelijk om bier te brouwen met gierst en soghum. Wordt kennelijk veel gedaan in Afrika. Die zaden zitten ook in vogelvoer.

Zie onder andere https://foodtank.com/news/2018/10/10-craft-breweries-using-millets-and-sorghum/

ruud1

Citaat van: Jacques op 29-04-2020  23:03 uWaarom nog een uur op 75 ºC gehouden? Na het uur koken zijn immers alle enzymen geïnactiveerd.

Overigens is het niet ongebruikelijk om bier te brouwen met gierst en soghum. Wordt kennelijk veel gedaan in Afrika. Die zaden zitten ook in vogelvoer.

Zie onder andere https://foodtank.com/news/2018/10/10-craft-breweries-using-millets-and-sorghum/

Hoi Jacques
Het werd me geadviseerd om dat te doen, en ik hoorde op verschillende fora dat men er nog niet eerder van gehoord had, vandaar :)
Maar het leek me ook een leuk experiment zo en we zullen zien wat het wordt :)
Ben wel nieuwsgierig haha.

Gerb

Ik vind het een leuk experiment. Het klinkt allemaal alsof je meer ervaring met stoken hebt. Belangrijk is wel in welke volgorde je de dingen hebt gedaan. Als ik het zo lees, heb je:
1) Zaden gemalen/gekneusd;
2) Het zaad heeft een uur gekookt en daarna nog een uur op 75 graden warm gehouden;
3) Afgekoeld(?) en toen amylase en suiker erbij;
4) Gisten met distillersgist vodka.

Klopt dit?

Hier gaat denk ik niet het meest smaakvolle bier uit komen met deze gist en zonder hop.

Jacques

Citaat van: Gerb op 01-05-2020  13:33 uIk vind het een leuk experiment. Het klinkt allemaal alsof je meer ervaring met stoken hebt. Belangrijk is wel in welke volgorde je de dingen hebt gedaan. Als ik het zo lees, heb je:
2) Het zaad heeft een uur gekookt en daarna nog een uur op 75 graden warm gehouden;

Klopt dit?

Als de amylase bij 75 ºC wordt toegevoegd is het allemaal weer logisch als het gaat om alfa-amylase. Je krijgt dan veel onvergistbare suikers.

Wanneer de amylase bij kamertemperatuur is toegevoegd dan gaat de omzetting van het zetmeel heel langzaam. Het is de vraag of de gist dan beschikt over een voldoende lange adem.

ruud1

Citaat van: Gerb op 01-05-2020  13:33 uIk vind het een leuk experiment. Het klinkt allemaal alsof je meer ervaring met stoken hebt. Belangrijk is wel in welke volgorde je de dingen hebt gedaan. Als ik het zo lees, heb je:

Klopt dit?

Hier gaat denk ik niet het meest smaakvolle bier uit komen met deze gist en zonder hop.

De amylase heeft een half uur mee gekookt.
Daarna suikeroplossing erbij, afkoelen tot een 25/27 graden en dan gist erbij.
Dat is hem.
groeten
ruud
ps. ik heb geen ervaring met stoken (nog niet ) maar wat geholpen door een stoker en brouwer

Jacques

Citaat van: ruud1 op 04-05-2020  20:36 uDe amylase heeft een half uur mee gekookt.
Daarna suikeroplossing erbij, afkoelen tot een 25/27 graden en dan gist erbij.
Dat is hem.

Oeps...

Door het koken heb je het enzym amylase geïnactiveerd.
De amylase had zijn werk moeten doen bij 72 tot 74 ºC.

Door de toegevoegde suiker zul je nog wel vergisting krijgen maar je had meer suikers gehad als amylase zijn werk had kunnen doen.

ruud1

Citaat van: Jacques op 04-05-2020  22:17 uOeps...

Door het koken heb je het enzym amylase geïnactiveerd.
De amylase had zijn werk moeten doen bij 72 tot 74 ºC.

Door de toegevoegde suiker zul je nog wel vergisting krijgen maar je had meer suikers gehad als amylase zijn werk had kunnen doen.

Hoi Jacques
Dit was high temperature amylase, die doet zijn werk juist bij de hoge temperaturen.

Jacques

Citaat van: ruud1 op 05-05-2020  13:26 uHoi Jacques
Dit was high temperature amylase, die doet zijn werk juist bij de hoge temperaturen.

Ja bij temperaturen 72 tot 74 ºC.  :)

Lees je eens in over alfa- en beta-amylase.
https://www.hobbybrouwen.nl/artikel/maisch.html

ruud1

Citaat van: Jacques op 05-05-2020  16:30 uJa bij temperaturen 72 tot 74 ºC.  :)

Lees je eens in over alfa- en beta-amylase.
https://www.hobbybrouwen.nl/artikel/maisch.html

Hoi Jacques
Nou ben ik niet heel eigenwijs, maar ik denk dat je er nu naast zit of heb ik verkeerde informatie?
Zie link
https://bio-brouwmaat.nl/product/still-spirits-distillers-enzyme-alpha-amylase/
groeten
ruud

Jacques

Citaat van: ruud1 op 06-05-2020  20:12 uHoi Jacques
Nou ben ik niet heel eigenwijs, maar ik denk dat je er nu naast zit of heb ik verkeerde informatie?
Zie link
https://bio-brouwmaat.nl/product/still-spirits-distillers-enzyme-alpha-amylase/
groeten
ruud

Hmmm,

Dit is zo te lezen alfa-amylase die afwijkend is van de alfa-amylase die in granen zitten. Bij alfa-amylase uit granen wordt het enzym geïnactiveerd als je boven de 80 ºC komt.

Deze afwijkende alfa-amylase komt uit bacteriën volgens de link. Kennelijk heeft die een hoger temperatuurbereik. Weer wat geleerd.

Overigens kun je ook alfa-amylase kopen die je kunt gebruiken bij het brouwen van bier. Als je die gebruikt hoor je de temperaturen te hanteren die ik noemde.

ruud1

Kleine update
Na 11 dagen was het begin sg gedaald van 1040 naar 1020.
Uiteraard een beetje geproefd daarvan, klein zuurtje, beetje fruitig, aparte smaak maar zeker niet bedorven of vies.
Na advies om hem nog een dag of 5 te laten staan (dat is dinsdag) , dan nog even sg meten en dan nog een dag of 2 coldcrashen op 4 graden om het bezinksel wat te laten zakken  er zat best veel in)
Daarna bottelen met nog oplossing van 70 gram suiker toegevoegd
Ik ben benieuwd  :biersmile: :biersmile:

Vergelijkbare Topics (7)

32683

Reacties: 10
Gelezen: 3114

44744

Reacties: 4
Gelezen: 1082

35460

Reacties: 2
Gelezen: 1142

6357

Reacties: 9
Gelezen: 4657

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.