Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verzinkte bouten als gewichten bij koudhoppen

Gestart door pippakillinova, 21-04-2020 08:10 u

Vorige topic - Volgende topic

pippakillinova

Bij mijn laatste brouwsel (ipa) heb ik 4 M12x60 bouten gebruikt om te voorkomen dat de hopzak bleef drijven. Dit was omdat ik de knikkers die ik normaal gebruik geconfisqueerd waren door mijn kinderen >:(. Ik had dus terstond iets nodig met massa. Na 10 dagen koudhoppen haal ik het zakje met de hop en bouten tevoorschijn en blijkt de zinklaag van de bouten verdwenen te zijn... Waarschijnlijk opgelost in het bier.

Afgezien van de metaalsmaak in het bier, is mijn vraag: is dit schadelijk voor de gezondheid?
M.a.w.: is het aan te raden deze batch weg te mikken om gezondheidsredenen?

Haagse Wouter

Ik zou mijn gezondheidsadviezen niet zo snel aannemen van een paar gasten die actief vergif maken opdrinken  ;D.

Jos Duurland

Zink is een zwaar metaal. Grenswaarde (mac) voor mensen is 3 mg/l in drinkwater. Voor deze keer stel ik dar maar even gelijk aan bier. >:D
Bij die bouten gaat het om grammen afname gewicht. Zink opgelost in je bier. Dat is dus 1000 keer zoveel als de gestelde grenswaarde.  Ik zou het risico niet willen lopen. Wijze en dure les. In het vervolg RVS of de knikkers van de kinderen opeisen  :huilen:

Marco Aal

Ik gebruik knikkers even ontsmetten en in het zakje ermee.

Gr marco

beermenke

Weg ermee! Stel het kan geen kwaad, hetgeen ik betwijfel, zit je altijd met het idee dat je twijfelachtig spul hebt gedronken. Geen risico nemen en opnieuw brouwen
Rvs of glas kan wel

CeesM

Volgens mij is zink juist goed voor de gistgroei. Sommige brouwerijen hingen een zink plaatje in de maisch.

beermenke

10 dagen en dan nog gistgroei?
Als ik zijn leeftijd zie dan kan ie nog 40 jaar brouwen. Ik zou de batch richting zee sturen maar das mijn mening

Jacques

Citaat van: pippakillinova op 21-04-2020  08:10 uBij mijn laatste brouwsel (ipa) heb ik 4 M12x60 bouten gebruikt om te voorkomen dat de hopzak bleef drijven. Dit was omdat ik de knikkers die ik normaal gebruik geconfisqueerd waren door mijn kinderen >:(. Ik had dus terstond iets nodig met massa. Na 10 dagen koudhoppen haal ik het zakje met de hop en bouten tevoorschijn en blijkt de zinklaag van de bouten verdwenen te zijn... Waarschijnlijk opgelost in het bier.

Afgezien van de metaalsmaak in het bier, is mijn vraag: is dit schadelijk voor de gezondheid?
M.a.w.: is het aan te raden deze batch weg te mikken om gezondheidsredenen?

Hoeveel zink zou er aan verzinkte ijzeren bouten zitten? Zal niet veel zijn.
Een kleine hoeveelheid zink is gewenst voor de gistgroei en ook wij mensen hebben een kleine hoeveelheid zink nodig. Niet voor niets zit er zink in multivitamines.
Maar je hoort ook geen overmaat aan zink binnen krijgen. Via een uitgebalanceerde voeding krijg je voldoende zink binnen. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/zink.aspx

Ik zou mij drukker maken over het opgeloste ijzer, dat geeft een vervelende metaalsmaak.

Eric v B

Ik zou de batch als verloren beschouwen. De bouten zijn gegalvaniseerd/verzinkt maar is het wel puur zink of zitten er nog andere toevoegingen in? Bouten komen soms uit landen waar men een andere kijk heeft op Arbo en veiligheid.

tdp

Eens met Eric. Gewoon een zak knikkers kopen en die niet aan de kinderen weggeven ;).

pippakillinova

Er zit inderdaad een metaalsmaak aan.. Plus het idee dat ik iets aan het drinken ben dat schadelijk kan zijn, maakt me dat ik de batch maar wegknikker.  :huilen:

tdp

Citaat van: pippakillinova op 22-04-2020  09:29 u...maakt me dat ik de batch maar wegknikker.  :huilen:

:D, mooie woordspeling ;)

pippakillinova

Citaat van: tdp op 22-04-2020  10:18 u:D, mooie woordspeling ;)

:lol:

hansHalberstadt

Of de alcohol eruit destilleren en gebruiken om te ontsmetten. Zinkzouten verdampen namelijk niet, dus het destillaat is weer ok.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: hansHalberstadt op 22-04-2020  11:34 uOf de alcohol eruit destilleren en gebruiken om te ontsmetten.
Een fijne basis voor een likeur, of denk eens aan absint!

HuygenMeester

In gistvoeding zit ook zink  :brouwen:
 :degroeten:
HuygenMeester

Arthur B

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 22-04-2020  18:39 uEen fijne basis voor een likeur, of denk eens aan absint!

Abzink? 🙈

seed7

Citaat van: Jacques op 21-04-2020  23:35 uEen kleine hoeveelheid zink is gewenst voor de gistgroei en ook wij mensen hebben een kleine hoeveelheid zink nodig.

Bij een overmaat aan zink stopt de gisting zelfs.

(En natuurlijk heeft de Duitse brouwer een stripje zink in de kookketel :) )

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 22-04-2020  20:37 uBij een overmaat aan zink stopt de gisting zelfs.

Klopt, maar het gaat maar om een kleine hoeveelheid zink dat wordt gebruikt oor het verzinken van bouten. En ik neem aan dat een beperkt aantal bouten in het zakje zaten.

Mijn inschatting is dat het allemaal niet zo'n vaart loopt met de toxiciteit/schadelijkheid van het bier voor je gezondheid. Maar ook ik zou het bier weg doen. Door de metaalsmaak is het geen plezier om het te drinken. En ergens in het achterhoofd vraag je bij elke slok die je neemt je af of het wel een goed idee is om het bier te drinken...  :)

pippakillinova

hansHalberstadt

Citaat van: pippakillinova op 25-04-2020  15:33 u:huilen:
Misschien iets voor dit topic:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11025.300.html
Blijft zonde.

Neetje

Heb hier al enkele jaren wat spul liggen om eens een stookketel te bouwen. Misschein deze zomer.
Dan kan zo'n soort brouw toch nog nuttig zijn.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.