Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwzaalrendement bij niet spoelen

Gestart door hansHalberstadt, 18-01-2020 12:39 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Nav dit topic:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40419.msg610914.html#msg610914
heb ik eens gekeken of je eea simpel kunt berekenen.
Spoelen doe je om het rendement te verhogen, maar soms kan het zijn dat je niet wilt spoelen bv omdat je filterbed dichtslaat. Volgende plaatjes geven het SG en brouwzaalrendement al je niet spoelt, maar wel je beslag helemaal laat uitlekken. uitgangspunt is wel dat het maischen normaal verloopt (77% extractie van suiker tov moutgewicht) en 1.5 uur koken met 10% verdamping per uur.

hansHalberstadt

De reden voor de rendementsverlaging is dat er altijd vloeistof achterblijft in je bostel. Ik heb dat een keer bepaald en dat blijkt ongeveer 86% van je moutgewicht te bedragen. Dus van elke kg mout die je gebruikt lijft 860g wort achter in je bostel. Echter die wort heeft wel een sterkte gelijk aan je SG van je opgevangen wort. Wat je dus bij spoelen doet is die wort vervangen door water.
Hoe dunner je beslag, hoe meer maischwater er is om je suikers in op te lossen, dus relatief zit er dan minder suiker in die 860g/kg wat je kwijt raakt. Vandaar dat het rendement lager wordt naarmate je beslag dikker wordt.

hans_nwk

Wat ik (in het algemeen) als richtlijn aanhoud is het aantal liters spoelwater = aantal kg mout. Bij een licht bier vaak wat meer.
Zijn er anderen die dit soort vuistregels gebruiken?

Ansius

Mijn regel is maischwater:spoelwater is 3:1 ongeacht de stort.

hansHalberstadt

Citaat van: Ansius op 18-01-2020  13:28 uMijn regel is maischwater:spoelwater is 3:1 ongeacht de stort.

Dan kom je bij niet spoelen op een SG einde koken van ca 1100 met een brouwzaalrendement van ca 60%. Voor lichtere bieren zul je dan wel spoelen neem ik aan. Door te spoelen met 3:1 beslag komt je rendement dan ergens tussen 60 en 75%.

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 18-01-2020  12:39 uSpoelen doe je om het rendement te verhogen

In verschillende draadjes lees ik dat spoelen ook een positieve invloed heeft op de smaak van het bier, en mijn eerste ervaringen met de Brew Monk bevestigen dat ook. Het bier smaakt frisser, zuiverder. (Tot voor kort brouwde ik dmv biab, en spoelde niet).

Als het enkel om het rendement ging zou ik er niet mee gaan prutsen. Het gaat mij om de smaak / kwaliteit.
Of ik een kilo mout meer of minder gebruik boeit me niet zo. (Rendement op zich is m.i. alleen relevant als je professioneel brouwt en met een economische bril naar je proces moet kijken.)

hansHalberstadt

Zelf spoel ik altijd omdat er ook gewenste stoffen uitgespoeld worden en ik het toch wel zonde vind om 25% van je mout feitelijk niet te gebruiken als je niet spoelt.
Ik begreep van Jacques dat hij een lange tijd niet spoelde maar daar toch weer van is teruggekomen.
Bovenstaande berekening en grafiek is voor mijzelf vooral nuttig om inzicht in wat er gebeurt, maar niet zozeer omdat ik het zelf ga gebruiken. Misschien ga ik het nog wel uitbreiden met wel spoelen. Die berekeningen heb ik al wel ooit toegepast in Bierpro, maar misschien wordt het tijd om daar weer eens in te duiken en te zien of er nog iets aan te moderniseren/uitbreiden valt.

lier

Ik spoel mijn witbier nooit, die maisch ik met al het benodigde water

hansHalberstadt

Citaat van: lier op 18-01-2020  14:07 uIk spoel mijn witbier nooit, die maisch ik met al het benodigde water
Hoeveel maischwater per kg mout gebruik je dan?

middelaersch

Citaat van: lier op 18-01-2020  14:07 uIk spoel mijn witbier nooit, die maisch ik met al het benodigde water

Waarom specifiek je witbier niet, en ander bier wel?

Jacques

Citaat van: middelaersch op 18-01-2020  13:37 uIn verschillende draadjes lees ik dat spoelen ook een positieve invloed heeft op de smaak van het bier, en mijn eerste ervaringen met de Brew Monk bevestigen dat ook. Het bier smaakt frisser, zuiverder. (Tot voor kort brouwde ik dmv biab, en spoelde niet).

Een frissere zuivere smaak zou wel eens kunnen komen doordat je nu het beslag beter filtert dan bij de biab-methode. Het wort is helderder en dat betekent dat er minder vetzuren in het wort zitten. Hierdoor heb je minder oxidatiesmaakjes op een later stadium.

Citaat van: hansHalberstadt op 18-01-2020  14:06 uIk begreep van Jacques dat hij een lange tijd niet spoelde maar daar toch weer van is teruggekomen.

Klopt. Er werd namelijk door sommige schrijvers gesuggereerd dat niet spoelen een beter smakend bier zou geven omdat je minder uitloging van looistoffen hebt.
Naar aanleiding daarvan heb ik een hele tijd gebrouwen zonder te spoelen. De totale hoeveelheid water was niet anders. Het aantal liters spoelwater van een recept voegde ik toe tijdens het maischen.

Na verloop van tijd merkte ik dat mijn bieren minder karakter hadden. Nadat ik weer ging spoelen kregen mijn bieren weer wat meer pit.

lier

Citaat van: hansHalberstadt op 18-01-2020  14:09 uHoeveel maischwater per kg mout gebruik je dan?
Ca 3 kg op 10 liter (pilsmout+tarwemout+tarwevlokken)

Citaat van: middelaersch op 18-01-2020  16:25 uWaarom specifiek je witbier niet, en ander bier wel?
Vond het resultaat zonder spoelen beter dan het zelfde recept gebrouwen met spoelen en omdat het een licht bier is, is rendement ook niet zo'n issue.

Vergelijkbare Topics (7)

29753

Reacties: 5
Gelezen: 1570

5329

Reacties: 18
Gelezen: 7050

33980

Reacties: 6
Gelezen: 1609

21578

Reacties: 21
Gelezen: 6669

42521

Reacties: 7
Gelezen: 1508

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.