Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

CIP cap voor Fermentasaurus

Gestart door @, 23-12-2018 13:00 u

Vorige topic - Volgende topic

@

Het is buiten slecht weer, en vanwege de kerstverplichtingen in de familie komt het er niet van om te brouwen.
Maar omdat stilzitten ook niet echt mijn ding is heb ik FreeCAD maar weer eens opgestart en een CIP deksel gemaakt voor mijn fermentasaurus.  Ik had nog een sproeibol liggen die ik ooit met een Aliexpress bestelling mee had laten komen en koper ligt er hier genoeg.

Ik heb een dop gemaakt die in de schroefring past, net als de standaard bij de tank geleverde insert. Hierin zit een gat waardoor een 15mm koperen buis past waar de sproeibol aan vast zit. Met een slangenklem is de buis vast te klemmen. Dat ziet er dan zo uit:

Ik heb een vaste bol gebruikt, maar ik denk dat bij het gebruik van warm water en de juiste reinigingsmiddelen de tank als vanzelf schoon spoelt.   8)
Met gewoon water ziet het er al best wel goed uit.

Ik had er een filpmje van, maar dat kreeg ik niet op het forum helaas.

De CAP is te downloaden vanaf thingiverse, thing 3308076.

Henielma

Heel mooi, lijkt mij ideaal. Mijn oude gistvat maakte ik ook met zo'n sproeibol schoon maar bij de Fermentasaurus heb ik er nog niets voor.

Hoe heb je de afvoer gemaakt? Met de standaard slangaansluiting, of is die te dun?

Toch maar een 3D printer aanschaffen dan.

Trapkast

Citaat van: Henielma op 23-12-2018  13:05 uToch maar een 3D printer aanschaffen dan.

Mocht je het geprint willen hebben, doe me gerust een PM  ^-^

@

Citaat van: Henielma op 23-12-2018  13:05 uHoe heb je de afvoer gemaakt? Met de standaard slangaansluiting, of is die te dun?

Ik heb de bestaande slangaansluiting gebruikt.

hansHalberstadt

Citaat van: @ op 23-12-2018  13:00 u

Op de foto zie ik dat delen van de wand niet geraakt worden omdatde straaltjes eromheen lopen. Neem aan dat dit met reinigingsmiddel met lage opervlaktespanning wel werkt? of met het ding ook nog draaien daarvoor?

haicoterbeek

Mocht het niet lukken!? Probeeer dan een roterende kop! Heeft wel voldoende flow en druk nodig.

Knobby

Ik zit zelf te denken om een sproeibol op de schroefdraad van de CO2 aansluiting te schroeven, en dan de pomp gewoon met de ball-lock op de CO2 aansluiting te zetten. Heb op het moment nog geen pomp dus die moet er nog komen. Iemand een idee hoe krachtig die pomp zou moeten zijn? Evt wil ik er ook mee kunnen whirlpoolen in mijn brouwketel.

haicoterbeek

Citaat van: Knobby op 23-12-2018  17:15 uIk zit zelf te denken om een sproeibol op de schroefdraad van de CO2 aansluiting te schroeven, en dan de pomp gewoon met de ball-lock op de CO2 aansluiting te zetten. Heb op het moment nog geen pomp dus die moet er nog komen. Iemand een idee hoe krachtig die pomp zou moeten zijn? Evt wil ik er ook mee kunnen whirlpoolen in mijn brouwketel.

Ik gebruik bovenstaande pomp (van Brouwmarkt) om te cippen. Deze heeft voldoende druk en flow om de roterende cip bal in beweging te krijgen en te houden.
Als pomp om te whirlpoolen is deze niet geschikt omdat deze niet tegen de hoge temperatuur kan (100C) Deze pomp maakt trouwens veel lawaai.

Als je een pomp zoekt om te whirlpoolen dan kom je al snel uit bij de Riptide  van Blichmann of bij Chugger pompen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.