Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Troebel bier gebotteld vanuit CCT

Gestart door hobbyman, 15-12-2018 13:42 u

Vorige topic - Volgende topic

hobbyman

Vandaag heb ik 30 liter Belgisch blond bier gebotteld. Deze was na 10 dagen uitgegist. SG 1.001
Nadat het bier was uitgegist heb ik de gistings temperatuur van 22 graden gehandhaafd. Dit, omdat ik niet precies weet of en hoe ik moet "cold crashen" daarover later.
Heb het gist depot meerdere malen afgetapt, er zat dan ook geen dikke slurry meer onderin het gistvat.

Op de 14e dag, vandaag, het jongbier in het bottelvat laten lopen. Ik was redelijk verrast dat het bier zo troebel was. Ook de geur vond ik niet zo top, maar dat kan ook nog wel eens mee vallen.
Heb het bier gebotteld, en aan het eind nog een restje geproefd, het was niet vies, ik denk dat het niet bedorven is. De pH is 4.56. Is dat een goede waarde voor jongbier? Mijn vorige brouwsels zijn prima gelukt, dit is echter de eerste keer met een CCT.

Lijkt mij dat de troebelheid wel verdwijnt tijdens of na de hergisting op de fles? Ik zie vaak foto's op dit forum voorbij komen van redelijk helder bier wat op de fles gaat. Ik snap dat er nog wat gist in suspensie moet blijven voor hergisting, maar dit lijkt me ook een beetje overdreven.

Wat doe ik fout? Had ik langer moeten wachten, of ik moeten koelen nadat het bier was uitgegist? En moet ik dan mijn blow off slang afblinden zodat er geen lucht word aangezogen? Mijn gistvat (Blichmann) kan wel wat onderdruk hebben. Of moet ik de blow off slang uit de vloeistof halen en lucht aan laten zuigen tijdens het koelen?

Ik hoop op wat advies, dan kan ik dit meenemen naar de volgende sessie.

Mark GA

Koelen naar 10 graden zorgt voor nog meer neerslag, maar laat voor nu het gebottelde bier eerst hergisten op fles en daarna koelen in de koelkast. Je zult zien dat er heel wat troebelheid verdwenen zal zijn.

Vooralsnog: sinds ik overhevel en lager op koudere temperatuur is mijn bier zeker 75% helderder als ik bottel.
Bovendien lijkt het de smaak te verbeteren. Maar dat laatste kan tussen mijn oren zitten en brouw ik gewoon steeds beter.
:-)

hans_nwk

Ook zonder cold crash kan het nut hebben om het bier gewoon een week te laten staan voor het bottelen als het is uitgegist. Het trekt dan ook helder.
Ik doe liever geen cold crash omdat dan via het waterslot lucht naar binnen trek. In de cct laat ik wel gist af zolang die nog actief is.

DoubleW

A) heb je protrafloc gebruikt om eiwitvlokken te binden
B) cold crash is niet zo moeilijk, je zet vat nu buiten voor twee dagen om bezinksel te laten neerslaan
C) bij helderheid afhevelen naar bottelvat om te enten met gist en suiker

hobbyman

Heb dus al gebotteld, en ga nu hergisten op 20 graden voor 10 dagen. Daarna koelen. Het bier zal wel helder worden dan.

Als ik de volgende keer klaar ben met gisten dan kan ik het beste?

A: Temperatuur een week handhaven op de vergistings temperatuur (welke 22 graden was) Met dit koude weer staat er dan vrijwel dag en nacht een 60 watt verwarmings element te loeien in de gist kast. Er word geen lucht aangezogen.

B: Blowoff afblinden en zorgen dat er geen zuurstof in het gistvat komt tijdens het afkoelen van het jongbier.

C: Koelen, en lucht toelaten aan het bier.

Wat is wijsheid..

Mark GA

C zou ik niet doen; lucht toelaten? Hoe kom je erbij dat te overwegen?

brouwerwaldonk

Citaat van: hobbyman op 15-12-2018  13:42 uVandaag heb ik 30 liter Belgisch blond bier gebotteld. Deze was na 10 dagen uitgegist. SG 1.001

Heb het gist depot meerdere malen afgetapt, er zat dan ook geen dikke slurry meer onderin het gistvat.

Op de 14e dag, vandaag, het jongbier in het bottelvat laten lopen.

Wat doe ik fout? Had ik langer moeten wachten, of ik moeten koelen nadat het bier was uitgegist? En moet ik dan mijn blow off slang afblinden zodat er geen lucht word aangezogen? Mijn gistvat (Blichmann) kan wel wat onderdruk hebben. Of moet ik de blow off slang uit de vloeistof halen en lucht aan laten zuigen tijdens het koelen?

Ik hoop op wat advies, dan kan ik dit meenemen naar de volgende sessie.
Als je liever helder bier bottelt wees dan niet zo bang (voor infectie of oxidatie) om het bier over te hevelen naar een ander recipiënt om het te lageren.
Zo blijft het gistdepot in uw cct. Vóór het bottelen nogmaals overhevelen naar een bottelemmer en je zal glashelder wort kunnen bottelen.

Dit bier is na het gisten overgeheveld naar een mandfles en is 2 weken gelagerd dan nogmaals overgeheveld naar het bottelvat.

Na een tijdje rijpen in de kelder schenk ik dan mooi helder bier in mijn glas waar ik doorheen kan kijken.

haicoterbeek

Het type gist dat je gebruikt speelt hier een belangrijke rol.
Een belangrijke eigenschap is flocculatie (het uitvlokken en neerslaan). Zo zijn er hoog, medium en laag flocculante gistsoorten.
Het uitvlokken en neerslaan is bepalend voor de helderheid van je bier. Het heeft ook raakvlakken met de vergistingsgraad en smaak.

Voor een hefeweize of witbier, waar troebelheid gewenst is, gebruik je een ander type gist als voor een Engelse Ale.

Meer info in een artikel van Chris White over flocculatie vind je in onderstaande link.

https://www.whitelabs.com/sites/default/files/Flocculation_help.pdf

hobbyman

Citaat van: Mark GA op 16-12-2018  07:16 uC zou ik niet doen; lucht toelaten? Hoe kom je erbij dat te overwegen?

Ik wil niet overhevelen. Alleen gist aftappen als het nog CO2 produceert. Dan wordt de lucht die wordt aangezogen weer verdreven door de CO2.

Als het is uitgegist dan zou ik kunnen koelen (lageren)? Maar omdat de vloeistof krimpt, zuig je lucht aan van buiten. Of dat kwaad kan weet ik niet maar sommige mensen compenseren dit door een klein beetje overdruk op het gistvat te zetten met een CO2 fles. Dat heb ik allemaal niet, ik wil het simpel houden. Wat ik nog kan doen is de blow off aansluiting afblinden met een stop. Het gevolg is dat er een onderdruk in het vat komt. Ik denk dat deze onderdruk uiteindelijk wel verdwijnt, omdat er toch ergens lucht vandaan komt. In hoeverre dit de smaak van het bier beinvloed weet ik niet.

Misschien is het niet nodig om helder bier te bottelen, en is er niks aan de hand? Ik ben nog beginnend brouwer. Vandaar dat ik hier nu mee bezig ben. Voor anderen is dit al gesneden koek.

Heisenberg

Citaat van: brouwerwaldonk op 16-12-2018  08:19 uAls je liever helder bier botteld wees dan niet zo bang (voor infectie of oxidatie) om het bier over te hevelen naar een ander recipiënt om het te lageren.
Zo blijft het gistdepot in uw cct. Vóór het bottelen nogmaals overhevelen naar een bottelemmer en je zal glashelder wort kunnen bottelen.

Dit bier is na het gisten overgeheveld naar een mandfles en is 2 weken gelagerd dan nogmaals overgeheveld naar het bottelvat.

Na een tijdje rijpen in de kelder schenk ik dan mooi helder bier in mijn glas waar ik doorheen kan kijken.

Mooie foto´s, maar ik ben ze al vaak tegen gekomen. Ik heb er niet zoveel moeite mee als mijn bier niet kraakhelder is. Is ook modern. Ongefilterd...

brouwerwaldonk

Ik hoef mijn bier niet te filteren hoor. Dat helder worden gaat vanzelf tijdens de lagering in de kelder. 

brouwerwaldonk

Citaat van: hobbyman op 16-12-2018  10:49 uIk wil niet overhevelen. Alleen gist aftappen als het nog CO2 produceerd. Dan word de lucht die word aangezogen weer verdreven door de CO2.
Heel die hetse over niet mogen overhelen en oxidatie is fel overdreven en angst is absoluut nergens voor nodig.
Na 5 à 7 dagen gisten gaat mijn bier uit het gistvat en komt in mandflessen. Daar verblijft het 2 weken op keldertemperatuur voor de nagisting om na nogmaals hevelen helder te bottelen.

Gisvat in klimaatkast.

remolen

Citaat van: brouwerwaldonk op 16-12-2018  11:42 uHeel die hetse over niet mogen overhelen en oxidatie is fel overdreven en angst is absoluut nergens voor nodig.
Na 5 à 7 dagen gisten gaat mijn bier uit het gistvat en komt in mandflessen. Daar verblijft het 2 weken op keldertemperatuur voor de nagisting om na nogmaals hevelen helder te bottelen.

Gisvat in klimaatkast.

Ik ben van mening dat oxidatie niet wenselijk is. Bij overhevelen zorg ik altijd dat het bier in een vat komt die ik eerst vul met CO2. Tijdens het vullen blijf ik CO2 geven. Zo weinig mogelijk zuurstof in contact met bier.
Als de kenners er over spreken dat oxidatie door te veel zuurstof optreedt neem ik liever het zekere voor het onzekere voordat ik het nieuwe vat of mandfles afsluit zorg ik dat de kopruimte alleen CO2 bevat.

Heisenberg

Citaat van: brouwerwaldonk op 16-12-2018  11:42 uHeel die hetse over niet mogen overhelen en oxidatie is fel overdreven en angst is absoluut nergens voor nodig.

Gisvat in klimaatkast.

Mooi, die glasplaat als deksel, maar hoe weet je of ie niet lekt? Dan moet het deksel wel héél mooi glad zijn! Als lagervat gebruik ik tegenwoordig alleen nog maar mandflessen.

haicoterbeek

Volledig mee eens. 

hobbyman

Bedankt voor de inzichten tot nu toe. Overhevelen doe ik niet graag. Niet ivm evt. zuurstof maar omdat ik niet de ruimte heb om nog weer een vat neer te zetten. Ik wil het simpel houden door alles in 1 vat te laten plaatsvinden. Juist om die reden heb ik een CCT gekocht, zodat ik de gist kan aftappen. Alleen voor het bottelen gebruik ik een vaatje waar ik de suiker in doe.

De vraag is dan denk ik: Op de vergistings temperatuur laten staan als het klaar is, en wachten tot het helder word, of koelen/lageren. Moet er bij het koelen rekening worden gehouden met de krimp van de vloeistof, en kan het dan kwaad dat er lucht bij het bier komt hierdoor? Of gewoon troebel bottelen, en dan laten bezinken in de fles?

Sander00

Ik heb zelf ook een CCT. Ik heb een blow-off gemaakt i.v.m de hoogte van mijn koelkast.

Je ziet duidelijk dat het water in de slang stijgt (van de blow-off) wanneer de temperatuur naar beneden wordt bijgesteld (om bier helder te krijgen). Dit komt door de onderdruk.
Hoeveel dit is en of dit kwaad gaan geen idee.

Ik heb er nu een terugstroomventiel tussen gezet. (er is her en der wat beschreven hierover op het forum).

gr,
Sander

haicoterbeek

En dan nu de feiten over oxidatie

De algemene gaswet bij constante druk is bekend onder de namen de eerste wet van Gay-Lussac[1] en de wet van Charles.[2] De wet beschrijft het gedrag van ideale gassen bij constante druk:

V/T = constant

Hierin is V het volume en T de absolute temperatuur van het gas (in K)

Bij een temperatuur daling van 18C (291K) naar 5C (278K)

Is het volume bij gelijk blijvende druk 278/291 = 95,5%

Dus als je eerst 5 liter kopruimte had bij 18C dan blijft daar bij 5C nog maar 4,78 liter van over. Omdat de druk gelijk blijft wordt dit aangevuld met 0,22 liter lucht. Deze lucht bevat 21% zuurstof. Dit is 0,21 maal 0,22 = 0,05 liter zuurstof. Dat is vervolgens 50 ml zuurstof op de totale hoeveelheid bier onder de kopruimte van 5 liter. Stel dit is 20 liter bier dan is dat 50/20 = 2,5ml zuurstof per liter bier
Oftewel 0,0025 liter zuurstof per liter bier.
Deze hoeveelheid zuurstof mengt zich met de CO2 in de kopruimte.

Ik zeg trek je eigen conclusie!

Jacques

Citaat van: Heisenberg op 16-12-2018  11:58 uMooi, die glasplaat als deksel, maar hoe weet je of ie niet lekt? Dan moet het deksel wel héél mooi glad zijn! Als lagervat gebruik ik tegenwoordig alleen nog maar mandflessen.

Aan het begin van de vergisting is het geen probleem dat er zuurstof bij je bier komt.
Bij het brouwsel dat ik afgelopen maandag gebrouwen heb is er geen waterslot op mijn CCT gezet. In plaats daarvan heb ik in het slangetje in het gat van het waterslot gedaan. Dat slangetje hangt vrij naar beneden en zit niet in een fles met water. Het is dus geen zogenaamde "blow off".
Het voordeel is dat er geen enkele druk is en er zuurstof bij het wort kan waardoor je meer gistgrowi hebt.

Vanavond heb ik alsnog een waterslot geplaatst met een terugslagklepje. Zodra de vergisting minder wordt ontstaat er namelijk wel het risico op oxidatie. Dat risico is heel groot als de vergisting helemaal is afgelopen. Bij tests die ik heb uitgevoerd heb ik dit duidelijk gezien. Er hoeft maar een klein lekje te zijn voor een vervelende oxidatie smaak.

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 17-12-2018  19:58 uEn dan nu de feiten over oxidatie

De algemene gaswet bij constante druk is bekend onder de namen de eerste wet van Gay-Lussac[1] en de wet van Charles.[2] De wet beschrijft het gedrag van ideale gassen bij constante druk:

V/T = constant

Hierin is V het volume en T de absolute temperatuur van het gas (in K)

Bij een temperatuur daling van 18C (291K) naar 5C (278K)

Is het volume bij gelijk blijvende druk 278/291 = 95,5%

Dus als je eerst 5 liter kopruimte had bij 18C dan blijft daar bij 5C nog maar 4,78 liter van over. Omdat de druk gelijk blijft wordt dit aangevuld met 0,22 liter lucht. Deze lucht bevat 21% zuurstof. Dit is 0,21 maal 0,22 = 0,05 liter zuurstof. Dat is vervolgens 50 ml zuurstof op de totale hoeveelheid bier onder de kopruimte van 5 liter. Stel dit is 20 liter bier dan is dat 50/20 = 2,5ml zuurstof per liter bier
Oftewel 0,0025 liter zuurstof per liter bier.
Deze hoeveelheid zuurstof mengt zich met de CO2 in de kopruimte.

Ik zeg trek je eigen conclusie!

Beste Haico,

Er is maar weinig zuurstof nodig voor een vervelende oxidatiesmaak.

Ik raad je aan eens een test te doen met een lichtgekleurd brouwsel. Vul twee flessen van 1 liter met 600 ml gistend bier uit je gistsvat. Voorzie 1 fles van een waterslot en de andere fles van een stuk aluminiumfolie dat je losjes over de hals van de fles doet. Laat het bier na het uitgisten nog een dag of 4 à 5 staan. Vergelijk de kleur van het bier en de smaak.
Grote kans dat je mening bijstelt...  ::)

haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 19-12-2018  22:59 uBeste Haico,

Er is maar weinig zuurstof nodig voor een vervelende oxidatiesmaak.

Ik raad je aan eens een test te doen met een lichtgekleurd brouwsel. Vul twee flessen van 1 liter met 600 ml gistend bier uit je gistsvat. Voorzie 1 fles van een waterslot en de andere fles van een stuk aluminiumfolie dat je losjes over de hals van de fles doet. Laat het bier na het uitgisten nog een dag of 4 à 5 staan. Vergelijk de kleur van het bier en de smaak.
Grote kans dat je mening bijstelt...  ::)
Ga ik zeker doen! Ik ben benieuwd!

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 20-12-2018  12:47 uGa ik zeker doen! Ik ben benieuwd!

Mooi dat je deze uitdaging aan gaat.

Een foto van een onbedoelde test laat ik je hierbij zien.

Voor meer toelichting zie
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35908.msg542442.html#msg542442

Sander van Dijk

Gisvat in klimaatkast.

De topicstarter heeft een CCT. Het voordeel van zo'n ding is nou juist dat je niet hoeft over te hevelen, maar wel de gist kunt verwijderen.

brouwerwaldonk

Citaat van: Sander van Dijk op 24-12-2018  09:08 uDe topicstarter heeft een CCT. Het voordeel van zo'n ding is nou juist dat je niet hoeft over te hevelen, maar wel de gist kunt verwijderen.
En daarom heeft hij troebel bier moeten bottelen, ieder zijn meug.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 24-12-2018  10:49 uEn daarom heeft hij troebel bier moeten bottelen, ieder zijn meug.

Ook in een CCT zakt de gist na verloop van tijd. Hoe lang dat duurt ligt aan de gist, de aanwezigheid van calciumionen en de temperatuur.
Het grote voordeel van een CCT is dat niet hoeft over te hevelen. En daarmee is het risico op oxidatie en infectie aanzienlijk kleiner. Door een terugslagklepje te gebruiken kun je voorkomen dat er lucht wordt aangezogen als je gist aftapt.

Overigens hoort je CCT wel een aftapkraan hebben halverwege de conus. Via die aftapkraan kun je helder bier uit je CCT halen. Doe je dat via de onderste kraan dan komt er gist mee dat op de wanden van de conus ligt mee.
Een alternatief is een bol onder de CCT waarin de gist zich verzamelt, maar dan is je bier nog steeds in contact met een grote hoeveelheid gist. Het mooie van een CCT is dat tussentijds je kunt ontdoen van een overmaat aan gist. Het voordeel daarvan is dat de pH van je bier niet te veel stijgt waardoor je bier een frissere smaak heeft, je minder autolysesmaakjes hebt en ook een betere schuimhoudbaarheid.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.