Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

TapTips voor NC-directkraan

Gestart door Trapkast, 16-11-2018 20:31 u

Vorige topic - Volgende topic

Trapkast

Goedenavond,

Sinds een paar weken tap ik met een compensatorkraan welke direct aangesloten zit op een Sodakeg, zonder leidingen of zo.

Ondanks juiste temperatuur (5 ºC ) en goede carbonisatie wil de tripel niet lekker tappen. De straal bier is eigenlijk alleen een straal schuim, ondanks het feit dat de compensator bijna helemaal dicht staat.

Geprobeerd met verschillende tapdrukken, tussen 0.5 en 2.3 Bar.
Iemand tips of trucs wat er aan de hand kan zijn, en hoe dit op te lossen?  :huilen: :nut:

Martijn0172

Dit is de tap van candirect? Ik heb deze ook, ooit een keer ook dit meegemaakt en toen lag het aan over gecarboniseerd bier.

Puck

Dacht dat een tripel qua temp tussen de 7 en 11 graden zit.

Trapkast

Citaat van: Martijn0172 op 16-11-2018  20:48 uDit is de tap van candirect? Ik heb deze ook, ooit een keer ook dit meegemaakt en toen lag het aan over gecarboniseerd bier.

En in dat geval, tips hoe het op te lossen?

Martijn0172

Ik had ongeveer 1/3 van mijn 19 L keg weg verprusts met schuim. Ik heb toen het vat op kamertemperatuur laten komen, laten ontluchten met het ventiel, vat licht geschud weer laten ontluchten en dit een paar keer herhaald, dit een paar dagen lang en daarna was het weer te tappen. Let wel op dat je het vat als laatste schud zodat er wel druk zit in het vat.  Ik heb een spunding valve besteld voor een volgende keer.

Trapkast

Citaat van: Martijn0172 op 16-11-2018  21:12 uIk had ongeveer 1/3 van mijn 19 L keg weg verprusts met schuim. Ik heb toen het vat op kamertemperatuur laten komen, laten ontluchten met het ventiel, vat licht geschud weer laten ontluchten en dit een paar keer herhaald, dit een paar dagen lang en daarna was het weer te tappen. Let wel op dat je het vat als laatste schud zodat er wel druk zit in het vat.  Ik heb een spunding valve besteld voor een volgende keer.

Dank voor je tip Martijn, eens kijken of ik daarmee verder kom.  ^-^

@Puck, klopt inderdaad, maar bewust wat koeler om zodoende het schuim hopelijk wat te beperken.

haicoterbeek

Trapkast

Citaat van: haicoterbeek op 16-11-2018  21:16 uhttps://www.kegoutlet.com/keg-carbonation-chart.html

Misschien help bovenstaande link je op weg.

Dank Haico,

Deze heb ik inderdaad gebruikt, maar aangezien ik niets anders kan vinden qua tapproblemen zou het haast wel aan de carbonisatie moeten liggen..
Toch maar eens kritisch naar kijken...

stiaanke

Zit de tapkraan juist in mekaar? Ik heb bij mij gemerkt dat wanneer de kraan gedemonteerd is je het compensatorkraantje de andere richting kunt draaien.

Trapkast

Citaat van: stiaanke op 16-11-2018  21:44 uZit de tapkraan juist in mekaar? Ik heb bij mij gemerkt dat wanneer de kraan gedemonteerd is je het compensatorkraantje de andere richting kunt draaien.

:) Dat was mij ook al opgevallen.
Het geheel zit goed in elkaar, en staat netjes in het daarvoor geschikte bierkraan-smeer-vet. Alles strak aangedraaid, geen aanzuiging van lucht oid.

Lijkt inderdaad in het carboniseren te zitten....

EBC

Als tapper kan je niet zonder drukmeter. Daarmee kan je de carbonisatie controleren.

Carbonisatie gaat na verloop van tijd bijna altijd omhoog. Je kan die dan corrigeren door gedurende enkele dagen druk af te laten.
Als je de druk in je vat niet kent, dan kan je ook je tapdruk niet goed instellen.

Bijna altijd ligt enkel schuim tappen aan het bier.

haicoterbeek

Citaat van: Trapkast op 16-11-2018  21:22 uDank Haico,

Deze heb ik inderdaad gebruikt, maar aangezien ik niets anders kan vinden qua tapproblemen zou het haast wel aan de carbonisatie moeten liggen..
Toch maar eens kritisch naar kijken...
Iets minder vol % carboniseren? Druk op de fust iets aflaten via het ventiel?
Ik tap zelf op de halve druk waarmee ik gecarboniseerd heb.
Maar ik ben ook nog steeds aan het experimenteren voor het perfecte getapte biertje.

stiaanke

Citaat van: Trapkast op 16-11-2018  22:07 u:) Dat was mij ook al opgevallen.
Het geheel zit goed in elkaar, en staat netjes in het daarvoor geschikte bierkraan-smeer-vet. Alles strak aangedraaid, geen aanzuiging van lucht oid.

Lijkt inderdaad in het carboniseren te zitten...

Al eens geprobeerd de kraan te demonteren en het compensatorkraantje in de andere richting te draaien en terug monteren?
Bij mij was dit het probleem.

EBC

Citaat van: haicoterbeek op 17-11-2018  10:00 uIk tap zelf op de halve druk waarmee ik gecarboniseerd heb.

Dat kan enkel indien de temperatuur ook de helft lager is. Anders verliest je bier koolzuurgas in je vat en wordt het steeds 'platter'.

Ik geef workshops over tappen uit je eigen vaatje, misschien moet ik eens een oproep doen voor de liefhebbers? Zijn er belangstellenden?

Martijn0172

Ik heb daar wel belangstelling voor, ligt wel een beetje aan hoe ver ik Belgie in moet rijden  ;D

Vergelijkbare Topics (7)

32333

Reacties: 2
Gelezen: 1557

9075

Reacties: 8
Gelezen: 5050

44887

Reacties: 0
Gelezen: 289

35969

Reacties: 23
Gelezen: 4358

27727

Reacties: 10
Gelezen: 5449

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.