Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ik bouw een tegenstroomkoeler

Gestart door Jacco, 14-10-2018 13:54 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacco

Hi,
ik zat al een tijdje te denken aan een tegenstroomkoeler. Nu zijn die zelbouw niet altijd even goed vanwege de laminaire stroming in de binnenste en buitenste buis.
Gedraaide koperen buis is bijna niet te krijgen of heel erg duur, dus ik dacht dat probeer ik zelf.

Oscar

Citaat van: Jacco op 14-10-2018  13:54 uHi,
ik zat al een tijdje te denken aan een tegenstroomkoeler.

Of je moet het bouwen ervan leuk vinden... Maar een platenkoeler is zo gekocht toch?  :brouwen: ^-^

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 14-10-2018  22:34 uOf je moet het bouwen ervan leuk vinden... Maar een platenkoeler is zo gekocht toch?  :brouwen: ^-^
De platenkoelers van de hobbybrouw winkels zijn dingen die in een CV gebruikt worden. Ik heb er zelf ook een. Het vervelende ervan is dat er altijd water in blijft staan wat je er nooit uitkrijgt. Vraagt dus om een extra reinigingsstap en desinfectiestap. Dus werkt wel maar niet optimaal.

beermenke

Citaat van: hansHalberstadt op 15-10-2018  09:11 uDe platenkoelers van de hobbybrouw winkels zijn dingen die in een CV gebruikt worden. Ik heb er zelf ook een. Het vervelende ervan is dat er altijd water in blijft staan wat je er nooit uitkrijgt. Vraagt dus om een extra reinigingsstap en desinfectiestap. Dus werkt wel maar niet optimaal.
Na gebruik goed doorspoelen en rechtop bewaren.
Op de brouwdag gaat ie in keteltje ondergedompeld en 10 minuutjes koken.
Werkt prima.
Heb nu een ketel waarbij spriraalkoeler fijner is. Beide methodes werken prima.

Vergelijkbare Topics (7)

19911

Reacties: 28
Gelezen: 13934

24974

Reacties: 9
Gelezen: 3986

9311

Reacties: 3
Gelezen: 2790

42056

Reacties: 30
Gelezen: 3178

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.