Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Rijpen van bier belangrijk

Gestart door Boogaard, 31-03-2018 16:10 u

Vorige topic - Volgende topic

Boogaard

Ik heb vorig jaar november 2017 een Bokbier naar geheel eigen recept en inzicht gebrouwen, het bier viel zo zwaar uit dat het geen Bokbier meer mocht heten afijn dan noemen we het een Porter.
kennissen vrienden en collegea's laten proeven en vonden het een smakelijk bier.
Wat ik eigenlijk met jullie wil delen is dat ik vorige week weer eens zin had in een Porter, dus mijn eigen gebrouwen Porter opgedronken, en ik moet zeggen dat hij qua smaak vele male lekkerder was dan de eerste keer. Dus voor sommige bieren is het dus beter om ze langer te laten rijpen.
Ik ga er een paar apart leggen en een maand of 7 laten liggen en dan proeven wat dat met de smaak doet.

Dus geduld is een schone zaak.

P.s bestaat er niet ergens een bijeenkomst om elkaars bieren te proeven. (Moet toch te realiseren zijn) :biersmile: :biersmile:

Thamerdal

Citaat van: Boogaard op 31-03-2018  16:10 uBestaat er niet ergens een bijeenkomst om elkaars bieren te proeven. ( moet toch te realiseren zijn) :biersmile: :biersmile:
Er zijn biergildes en brouwverenigingen genoeg. In Amsterdam zit De Bierkaai waar ik zelf lid van ben. Daar is het elke maand lekker bieren proeven van elkaar en flesjes ruilen. Er zijn genoeg mensen uit de kop van NH die ook lid zijn bij ons.

Kom gewoon een keer kijken? Meld je even aan via de site: https://debierkaai.net  :proost:

Peterrr

En daarbij kun je er hoop leren van andere leden....

:degroeten: Oja... bijna vergeten het is altijd een gezellige avond

Grt Peter

beermenke

Ja de iets zwaardere bieren bij mij zijn omstreeks 1 jaar op zn lekkerst.
Ik probeer voorraadje op te bouwen maar lukt niet evht. Toevallig vanavond eentje van mei 2017 gedronken. Verdorie een wereld van verschil qua smaak. Dus bewaren!

Jacques

Citaat van: beermenke op 31-03-2018  22:32 uJa de iets zwaardere bieren bij mij zijn omstreeks 1 jaar op zn lekkerst.
Ik probeer voorraadje op te bouwen maar lukt niet evht. Toevallig vanavond eentje van mei 2017 gedronken. Verdorie een wereld van verschil qua smaak. Dus bewaren!

Bewaar je bier niet te lang. Ook zware bieren krijgen last van verouderingssmaak (=oxidatie).

beermenke

Wat is te lang. Ik drink er van mei 2017 en die zijn veel lekkerder dan die ik nu in dec of jan gebrouwen heb. Ik brouw behalve in de zomer 1 x per maand en bieren tussen de 8 en 10 mnd zijn gewoon lekkerder dan jongere bieren. Tenminste volgens mij en vrienden. De minder zware en doordrinkbare bieren zijn uiteraard binnen 3 maanden al op. Stijl en zo volg ik niet altijd. Ze moeten lekker zijn en een beetje bij t jaargetijde passen en dat is nog altijd gelukt.

Appiehappie

Citaat van: beermenke op 01-04-2018  10:46 uWat is te lang. Ik drink er van mei 2017 en die zijn veel lekkerder dan die ik nu in dec of jan gebrouwen heb. Ik brouw behalve in de zomer 1 x per maand en bieren tussen de 8 en 10 mnd zijn gewoon lekkerder dan jongere bieren. Tenminste volgens mij en vrienden. De minder zware en doordrinkbare bieren zijn uiteraard binnen 3 maanden al op. Stijl en zo volg ik niet altijd. Ze moeten lekker zijn en een beetje bij t jaargetijde passen en dat is nog altijd gelukt.

Ik ben het met beermenke eens. Ik brouw zelf alleen in de zomer (buiten onder een afdak) en drinkt het bier vanaf januari het volgende jaar. Het oudste bier is dan circa 7 maanden oud. Ooit brouwde een vriend van mij zijn allereerste biertje die na een paar maanden rusten niet te drinken was. Ik kreeg nog wel een paar flesjes van hem maar hij heeft toen deze batch weggegooid. Een paar jaar later hebben we deze flesjes nog een geprobeerd en de smaak van deze biertjes was enorm verbeterd. Dit bier was gewoon lekker en had tijd nodig om smaakvol te worden. Die vriend had spijt dat hij de rest niet op fles had gezet. Conclusie: gooi nooit bier weg. Gewoon donker en koel wegzetten en afwachten. Over het algemeen is het voor thuisbrouwers zo dat er altijd gist in je bier zit. Vaak op de bodem van je flesje vastgeplakt. Deze gist zorgt ervoor dat je bier ook op de langere termijn drinkbaar blijft en zelfs in smaak verbeterd. Een groot verschil met veel commerciële bieren die vaak zonder gist worden afgevuld. De smaak van deze bieren neemt in de loop van de tijd af en worden bij te lang bewaren ondrinkbaar.

Jacques

Citaat van: Appiehappie op 01-04-2018  11:34 uOver het algemeen is het voor thuisbrouwers zo dat er altijd gist in je bier zit. Vaak op de bodem van je flesje vastgeplakt. Deze gist zorgt ervoor dat je bier ook op de langere termijn drinkbaar blijft en zelfs in smaak verbeterd. Een groot verschil met veel commerciële bieren die vaak zonder gist worden afgevuld. De smaak van deze bieren neemt in de loop van de tijd af en worden bij te lang bewaren ondrinkbaar.

Ik moet je teleurstellen...
Ook bieren met hergisting op de fles krijgen last van verouderingssmaak. Ligt ook aan de manier van werken.

In het geval je een bier gebrouwen hebt met een fijne hopsmaak is het zaak deze tijdig op te drinken. Na een paar maanden is al veel van de hopsmaak verdwenen.
Zware bieren met een esterkarakter bewaren wat langer. Maar ook daar gaat goede van af na een jaartje.

Mijn advies is zeer regelmatig je bier te proeven om te ontdekken wanneer hij het lekkerst is en dat is lang niet altijd na een lange "rijping". Ook bier kan overrijp worden...

JamMasterJustin

Ik heb toevallig een maand geleden mijn laatste flesjes van de brand 2017 wedstrijd gedronken. Die was (pak hem beet) een jaar oud en smaakt prima met... in tegenstelling wat jouw antwoord doet vermoeden... behoorlijk veel hoparoma

Jacques

Citaat van: JamMasterJustin op 01-04-2018  17:52 uIk heb toevallig een maand geleden mijn laatste flesjes van de Brand 2017 wedstrijd gedronken. Die was (pak hem beet) een jaar oud en smaakt prima met... in tegenstelling wat jouw antwoord doet vermoeden... behoorlijk veel hoparoma

Ik ben heel toevallig mijn inzending aan het drinken (ben bezig met de laatste slokken). Veel bitterheid. Het hoparoma is nagenoeg weg...
Kort na het bottelen had het bier een heel mooi hoparoma.

Appiehappie

Citaat van: Jacques op 01-04-2018  22:43 uIk ben heel toevallig mijn inzending aan het drinken (ben bezig met de laatste slokken). Veel bitterheid. Het hoparoma is nagenoeg weg...
Kort na het bottelen had het bier een heel mooi hoparoma.

Ik denk dat ook in dit geval "smaken verschillen". Jacques je hebt gelijk in het geval van de bitterheid van een bier. Een IPA moet je gewoon snel drinken want de bitterheid neemt per maand na het brouwen af. En een IPA drink je vooral om zijn bitterheid. De sterke bieren zoals saisons of tripels zijn soms nog wat alcoholisch van smaak als ze jong zijn. De smaak wordt zachter naar mate deze bieren ouder worden. Ik noem dit soort bier vaak verraderlijk als ze ouder zijn omdat je niet proeft dat ze zo zwaar zijn. Ik heb nog een paar hele zware bieren in mijn kast staan die 16 jaar geleden door mij gebrouwen zijn. En die smaken ook na 16 jaar nog heerlijk. Commercieel gezien spelen ze daar ook op in. Bij Hertog Jan in Arcen promoten ze de grand Prestige die tot 8 jaar in de kelders ligt...

Of bij La Trappe de Trappist Oak Aged...

Sommige bieren worden echt lekkerder naar mate ze ouder worden. Maar smaken verschillen.

Jacques

Citaat van: Appiehappie op 02-04-2018  02:26 uSommige bieren worden echt lekkerder naar mate ze ouder worden. Maar smaken verschillen.

Met uitzondering van zure bieren zijn alle bieren na zo'n 3 jaar stevig geoxideerd. Voor mij zijn ze dan niet meer te drinken.
Maar er zijn inderdaad liefhebbers voor overrijpe bieren. Die smaken allemaal een beetje hetzelfde: papierachtig, leerachtig, honingachtig, madera-achtig en port-achtig. De body en schuimhoudbaarheid zijn minimaal.
Bij jonge bieren is er een veel grotere verscheidenheid aan smaken. En meestal hebben die een mooie uitnodigende schuimkraag.

hans_nwk

Citaat van: Jacques op 02-04-2018  12:27 uMet uitzondering van zure bieren zijn alle bieren na zo'n 3 jaar stevig geoxideerd.
Vallen bij jou Brett bieren zoals Orval ook onder zuur? Na twee jaar smaakt mijn zelfgebrouwen variant mij nog prima. Andere bieren zijn inderdaad korter houdbaar.

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 02-04-2018  15:08 uVallen bij jou Brett bieren zoals Orval ook onder zuur? Na twee jaar smaakt mijn zelfgebrouwen variant mij nog prima. Andere bieren zijn inderdaad korter houdbaar.

Ja dat is voor mij ook een zuur bier (voor de Belgen ons: rins bier).

Koen S

Citaat van: Jacques op 02-04-2018  21:05 uJa dat is voor mij ook een zuur bier (voor de Belgen ons: rins bier).
Een groot misverstand dat in stand gehouden wordt door onwetende bierdrinkers in noord en zuid. Elk Brett bier is niet zuur of rins. Er zijn heel wat voorbeelden van lekkere bieren met Brett waar het zure helemáál ontbreekt. Drink eens een Straffe Hendrik Wild, dan weet je wat ik bedoel.

Jacques

Citaat van: Koen S op 02-04-2018  21:36 uEen groot misverstand. Elk Brett bier is niet zuur of Rins. Er zijn heel wat voorbeelden van lekkere bieren met Brett waar het zure helemáál ontbreekt. Drink eens een Straffe Hendrik Wild, dan weet je wat ik bedoel.

Klopt. Er zijn Brett bieren die niet rinsig zijn.

Koen S

Citaat van: Jacques op 02-04-2018  21:38 uKlopt. Er zijn Brett bieren die niet rinsig zijn.
Wanneer maakt Brett zuren aan en wanneer niet? Voor meer informatie kan je even doorklikken:

https://vlaamshobbybrouwforum.eu/wbb/index.php?thread/10625-test-verschillende-brett-stammen-voor-100-brett-vergisting-en-voor-bottle-condit/

http://www.milkthefunk.com/wiki/Brettanomyces#Acid_Production

lier

Het zal wel weer onzin zijn, maar ik heb altijd het gevoel dat het ook aan de gebruikte gist ligt. Als ik bijvoorbeeld met T-58 vergist moet ik veel langer wachten op een goede smaak dan met bijvoorbeeld us-05

Neetje

Citaat van: lier op 03-04-2018  14:13 uHet zal wel weer onzin zijn, maar ik heb altijd het gevoel dat het ook aan de gebruikte gist ligt. Als ik bijvoorbeeld met T-58 vergist moet ik veel langer wachten op een goede smaak dan met bijvoorbeeld us-05

Dan hou je misshien van heldere/cleane bieren.

Jacques

Citaat van: lier op 03-04-2018  14:13 uHet zal wel weer onzin zijn, maar ik heb altijd het gevoel dat het ook aan de gebruikte gist ligt. Als ik bijvoorbeeld met T-58 vergist moet ik veel langer wachten op een goede smaak dan met bijvoorbeeld us-05

De T-58 is een gist met een uitgesproken gistprofiel en de US-05 benadrukt meer de mout en hop.
Gistprofielen komen in de tijd steeds meer naar voren terwijl hopprofielen met de tijd steeds minder worden.

lier

Citaat van: Neetje op 03-04-2018  19:25 uDan hou je misshien van heldere/cleane bieren.

Daar houd ik inderdaad ook van :proost:, maar een tripel of saison met T-58 moet ik minimaal 6 maanden laten staan voordat de smaak naar mijn zin is

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.