Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Antioxin SBT

Gestart door brewberry, 18-03-2018 09:56 u

Vorige topic - Volgende topic

Knobby

Citaat van: HermanH op 09-05-2018  11:14 uToch opletten met het zomaar toevoegen van A'SBT. Ik heb de eerste brouwsels steeds voorzien van 1 gr/10 liter, echter als je tamelijk zuurstofarm brouwt bestaat de kans erin dat je een zwavelachtige geur krijgt in uw uitgeschonken glas bier. Ik heb al brouwsels gedaan met 0,75 gr/liter en daarmee was die geur veel minder, de laatste 2 brouwsel ben ik overgegaan naar 0,5 gr/liter, geen zwavelgeur meer te bespeuren hierdoor, dus even opletten en u ervan vergewissen hoe 'goed' je brouwt ivm luchtinslag. Ik keer bvb ook mijn flessen demi-water (bij maisch- en spoelwater) om in mijn ketel en prik de bodem kapot, zo loopt het water er zonder al te veel zuurstofopname uit. Op bijna geen enkele manier laat ik vloeistof plenzen, tenzij gekoelde wort in de CCT. Dus heb ondervonden dat er te veel A'SBT in mijn bieren zat met als standaard 1 gr/liter te gebruiken. Ik bottel nu ook met CO2, dus de zuurstofinslag is op die manier ook nog extra beperkt.
1g/10l is ook wel erg veel!

HermanH

Citaat van: Knobby op 09-05-2018  12:00 u1g/10l is ook wel erg veel!
Is gerekend op het totale biervolume, niet alle benodigde water, dus voor bvb 35 liter bier heb ik 60 à 63 liter water nodig, maar zal inderdaad wel 'op het randje' van te veel geweest zijn...

Haagse Wouter

Citaat van: Knobby op 08-05-2018  17:14 uVoor zover ik weet doet antioxin niks met LOX, het zijn enkel oxygen scavengers en een chelator. Het haalt dus zuurstof koper, ijzer en zink ionen uit de oplossing.
De standaard low oxygen brewing methode is je maischwater eerst voor koken om DO op 0 te krijgen, dan koelen tot je maischtemperatuur en antioxin toevoegen om verdere zuurstof die door het storten van je mout en gewone opname door het water komt meteen weg te vangen. Het voorkoken doe je om te zorgen dat je met een minimale toevoeging antioxin af kan.

Citaat van: Biertje1985 op 09-05-2018  07:23 uDit is wat men aangeeft op de website van low oxygen brewing :

"A new generation of anti-oxidizing agent. The usage of AntioxinSBT in the brew-house will prevent most of the problems related to oxidation that can occur due to the LOX (lipoxygenase), not only In the early stages but all the way through the life of the beer. After neutralizing the LOX and chelating the metals In the mash tank, all the ingredients from AntioxinSBT completely disappear during boiling."

Jup, niet mijn bedenksel maar wat de bron van dit alles erover zegt.
Maar in het algemeen is de beschrijving een beetje vaag hoor. Je moet een beetje gokken naar de exacte betekenis ^^.
Maar goed het belangrijkste is het resultaat natuurlijk, en niet de exacte redenen waarom het werkt.

Jacques

Citaat van: Biertje1985 op 09-05-2018  07:23 uDit is wat men aangeeft op de website van low oxygen brewing:

"A new generation of anti-oxidizing agent. The usage of AntioxinSBT in the brew-house will prevent most of the problems related to oxidation that can occur due to the LOX (lipoxygenase), not only In the early stages but all the way through the life of the beer. After neutralizing the LOX and chelating the metals In the mash tank, all the ingredients from AntioxinSBT completely disappear during boiling."

De discussie over het inactiveren van LOX enzymen is eerder in dit topic gevoerd. Het inactiveren van deze enzymen kan eenvoudig op een andere manier dan door het toevoegen van AntioxinSBT. Inmaischen bij 65 ºC en hoger is voldoende.
Volgens een door Serge aangehaald citaat zou het ook werkzaam zijn tegen andere oorzaken van oxidatie van het wort tijdens het maischen.

Biertje1985

Ik heb eens nagedacht over de Hygroscopische eigenschap van Antioxin SBT, en dus bij een smartshop (nooit gedacht daar iets te kopen) een capsule-pers gekocht.

Daarmee heb ik de Antioxin SBT in capsules size "1" waarin 500 mg gaat gestopt. Precies de hoeveelheid die ik bij 15 tot 20 liter gebruik (voor bieren die niet ingezonden worden)

Vond ik wel een goed idee al zeg ik het zelf!

Ik zit te denken om maar een keer een avondje capsules te persen, ik heb nog iets van 500 gram antioxin en ik doe ongeveer 5 minuten over 36 stuks.
dus dan ben ik nog wel even zoet. Ik heb er inmiddels al 200 klaar liggen, meer capsules heb ik op dit moment niet.

Omdat ik van mijn leven de capsules niet meer ga opmaken met brouwen kan je mij een PM sturen als je wat capsules of ge-vacuumeerd poeder wilt overnemen.

Ik denk dat ik de gistvoeding en brouwzouten ook maar in capsules ga verpakken, wel lekker "Convenient"

Totaal kom ik op ongeveer 10 cent per capsule uit.

Martijn0172

Goed idee, ik neem aan dat het wateroplosbare capsules zijn, zou dit nog een invloed hebben?

Biertje1985

Citaat van: Martijn0172 op 04-09-2018  09:37 uGoed idee, ik neem aan dat het wateroplosbare capsules zijn, zou dit nog een invloed hebben?
Er staat op dat de wateroplosbare (inderdaad) capsules smaakvrij zijn. Ik heb er 1 (zonder inhoud uiteraard) opgegeten en er zit wel degelijk een vies smaakje aan, al denk ik dat de invloed op het bier niet te proeven is. Er zijn plantaardige en gelatine capsules. Ik heb gelatine omdat dit van nature als klaringsmiddel in bier gebruikt kan worden achtte ik dit voor nu het beste.

mbroek

Gooi eens een lege capsule in een glas water en proef het dan nog eens. Lijkt mij een betere test als opeten.

Biertje1985

Citaat van: mbroek op 05-09-2018  11:05 uGooi eens een lege capsule in een glas water en proef het dan nog eens. Lijkt mij een betere test als opeten.
Blijft smerig, maar ik denkt niet dat het wat verandert aan het bier als je 1 of twee capsules toegevoegd.

mbroek

Citaat van: Biertje1985 op 05-09-2018  11:26 uBlijft smerig, maar ik denkt niet dat het wat verandert aan het bier als je 1 of twee capsules toegevoegd.

Dan blijf ik toch voor mezelf maar de kleine afgepaste hoeveelheden (brouwzouten) in alufolie inpakken. Het zal inderdaad wel meevallen op een grotere hoeveelheid.

Martijn0172

Biertje1985

Ik heb eventueel nog aardig wat antioxin liggen.
In capsulevorm en poeder. Je kan zo 100 g of meer gevacuumeerd overnemen.

ciesvandekwis

Ik bewaar antioxin in een afgesloten potje met enkele van die zakjes vochtabsorbeerder die je in elektronicaverpakkingen of soms schoendozen vindt. Maar toch is het op termijn beter kleinere hoeveelheden vacuüm te trekken, want na een half jaar klontert het boeltje toch.

Biertje1985

Ik heb een gedeelte in capsules, dat werkt erg goed en klontert niet, de rest per 100 g gevacuumeerd ingepakt en dat blijft prima. Net als spraymalt is het zeer hygroscopisch.

Biertje1985

Ik begrijp dit forum niet helemaal, wellicht komt het doordat er een vaste kliek is of iets. Echter zie ik dat er vraag is naar Antioxin SBT, waarvan ik zeker nog 500 g heb liggen, en bereid ben dit te delen. Vervolgens wordt er een inkoopactie opgezet, die vervolgens is uitverkocht waarna er mensen zijn die niet meer mee kunnen delen. En kennelijk liever wachten dan mij te benaderen. Ik begrijp dat niet of ligt dat aan mij?

tdp

Denk dat het soms net langs elkaar gaat en niet met een vaste kliek te maken heeft. Merk het ook bij voorsteltopics; soms heb je binnen een dag 10+ aan reacties, soms na 10 dagen nog geen een. Zijn dingen die je niet helemaal kunt voorkomen.

Maar er zijn volgens mij nog mensen die interesse hebben, die zouden dit nu bij jou kunnen bestellen.

Martijn0172

Citaat van: Biertje1985 op 08-01-2020  14:45 uIk begrijp dit forum niet helemaal, wellicht komt het doordat er een vaste kliek is of iets. Echter zie ik dat er vraag is naar Antioxin SBT, waarvan ik zeker nog 500g heb liggen, en bereid ben dit te delen. Vervolgens wordt er een inkoopactie opgezet, die vervolgens is uitverkocht waarna er mensen zijn die niet meer mee kunnen delen. En kennelijk liever wachten dan mij te benaderen. Ik begrijp dat niet of ligt dat aan mij?

De chronologie in je verhaal klopt niet helemaal ;-) Maar je kan zelf diegene ook een bericht sturen toch? Ik zou je zelf niet zo aangesproken voelen, ik denk dat andere je aanbod niet hebben gezien. Ik wil gewoon zelf graag een vers pak

Biertje1985

Niet negatief bedoeld hoor, ik hoef er niet vanaf, maar ik ben best bereid om te delen want een kilo is genoeg voor +- 1500 brouwsels. Ik moet weer eens nieuwe capsules gaan vullen want dat werkt echt fijn met dit sterk hygroscopische spul.

Haagse Wouter

Citaat van: Biertje1985 op 08-01-2020  14:45 uIk begrijp dit forum niet helemaal, wellicht komt het doordat er een vaste kliek is of iets. Echter zie ik dat er vraag is naar Antioxin SBT, waarvan ik zeker nog 500g heb liggen, en bereid ben dit te delen. Vervolgens wordt er een inkoopactie opgezet, die vervolgens is uitverkocht waarna er mensen zijn die niet meer mee kunnen delen. En kennelijk liever wachten dan mij te benaderen. Ik begrijp dat niet of ligt dat aan mij?

Ik had geen idee dat je nog had liggen ;).
Maar neem graag wat van je over, wil het spul wel is uitproberen :).

Overigens kun je het ook goed bewaren in een afgesloten pot in een desiccator met wat orange silicagel op de bodem.

Biertje1985

Citaat van: Haagse Wouter op 08-01-2020  19:58 uIk had geen idee dat je nog had liggen ;).
Maar neem graag wat van je over, wil het spul wel is uitproberen :).
Capsules, kan gewoon in een potje bewaard worden, en komt geen vocht bij het product als ik het potje vaak open, daarbij is 500 mg, naar mijn idee voldoende voor 25 l. Het enige wat ik merk is dat mijn brouwsels wat cleaner zijn en dat de eiwitten beter neerslaan, ik gebruik geen mos of wirlfloc. Maar ik durf niet te zeggen dat het een wondermiddel is, ik denk dat tijdens brouwen goed op zuurstofinslag letten het meeste resultaat oplevert. Om te proberen wil ik je best eerst een paar "pillen" sturen om ermee te rommelen. En/of je kan een zakje overnemen uiteraard. (pb)

Mike101

Weet iemand hoelang Antioxin houdbaar is? Kan het niet vinden online.

Jacques

Citaat van: Mike101 op 30-06-2022  07:15 uWeet iemand hoelang Antioxin houdbaar is? Kan het niet vinden online.

In principe onbeperkt als je het vochtvrij weet te houden.

Vergelijkbare Topics (1)

39068

Gestart door ppuk

Reacties: 20
Gelezen: 3670

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.